Ett gott tips är som sagt att först och främst bry sig om de tunga grejerna (boende, sovande och bärande).
Själv har jag genom åren gått ner nästan tio kilo på bara "de tre", trots att jag samtidigt har fått tjockare liggunderlag och mer utrymme i tältet.
Fler tips:
- Räkna totalvikt, inte ryggsäcksvikt. Med rejäla kläder kan det hända att du bär 5 kg på kroppen, och allt ska bäras av fötterna till slut.
- Om du inte sparar mer än 50 gram på att byta ut eller lämna kvar en grej, så hoppa över det.
- Väg inte noggrannare än 10-tals gram så att du fokuserar på det som betyder något. Om tältpinnen väger 7 eller 14 gram är faktiskt rätt oväsentligt.
- Specialintressen får väga. Har du med hund kan du kanske inte jämföra med såna som inte har hund.
- När ryggsäcken väl är packad ska du glömma din våg och dina Excelark.
Enig i nästan allt här.
Jag är dock inte enig i exemplet med just tältpinnar.
Jag skulle lägga till en punkt, Väg ting i bulk!
Med exemplet tältpinnar på 7 eller 14 g så är det ju vanligt med ca 8-12 tältpinnar, och vissa tält har över 20 st.
Det blir sparat på tältet 56-84 g, och i extrema fall uppåt 150 g, alltså över 50 g oavsett.
Ett annat exempel är första förbandskitet, där väger nog få om något enskilt föremål över 50 g, men på korta turer får jag det ner i gott under 100 g, medan de flesta små färdigkit väger 300-500 g.
I dessa exempel sparar man runt 300 g utan att ha tagit bort något som väger över 50 g.
I tillägg, har du ting du redan äger som är likvärdiga, men viktdifferens mindre än 50 g, ta det lättaste. Dock enig att det är onödigt att köpa något nytt för att spara 10 g.
Lämna också allt onödigt hemma, oavsett vikt.