Jag stötte på tre vargar för några veckor sen när jag var och spåra med hunden.. hade kört ca 1mil in på en grusväg och lade ut fyra spår,gjorde upp eld och pimpla abborre några timmar..
Sen var det dax att spåra och hade kommit in ca 300m in på första spåret då en varg dök upp och den kom sakta emot oss och stanna några ggr.. den var en 30m som närmast.
Jag bestämde mig att gå tillbaka till bilen och vargen verkade följa nyfiket efter..
När jag hade ca150m kvar till bilen så märkte jag att vi hade sälskap av två vargar till så dom hade tydligen omringa oss.. tyckte att det blev lite onödigt spännande med tre vargar på 30-40m håll så jag börja vifta med armar och gapa för att dom skulle ge sig av.. Ne dom följde ända fram till bilen men värre än så blev det inte,när jag starta bilen så drog dom..
Så här i efterhand så var det en ganska mäktig upplevelse och ett minne för livet att se varg på så nära håll..
Har sett varg ganska ofta,säkert en 50ggr när dom springer i skogskanten runt gården aldrig men aldrig närmare än 100-150m kommer dom.. kan bero på att det finns kor och hästar i hagarna..
Jag är inte alls emot varg och tycker att det är mest en upplevelse att se dom i naturen bara dom håller sig i skogen och lansdbyggden,vi som bor på landet så är rovdjur en del av det och man får acceptera de snällt..
Ang boskap och varg:
Grannen har får och baggar,han har aldrig haft problem med varg för han har fårstängsel (nät).. en varg hoppar aldrig över ett stängsel utan den kryper under el igenom om det är hål el öppning..
Dom som har vanlig eltråd i fårhagen så är risken större att vargen tar sig in där.
Börjar dom ta sig in i samhällen och villaområden då är det ju dax att göra något åt saken..