Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen

Jag säger nej till inavel av svagbegåvade inavlade bondläppar som håller på att utarma den Svenska stammen av människor med utbildning, allmänbildning och sunt förnuft.

Låt oss dela ut preventivmedel till svenska jägarförbundets medlemmar.

Stifflern.

Å andra sida så rymms det bara 25000 människor i Sverige om vi inte skall slita på den fina naturen och praktikerna i lantliv och jakt lär ha större överlevnadspoesial än fötöljträd och vargkramare. Vilka skall lämna skutan först?

När ego bodde i Norditalien och senare i Arizona gillade vi vargens ylande om kvällen. Andra platser andra värden.
 
Senast ändrad:
Jo dom har nog blivit allt fräckare senaste tiden och jag tror inte vagarna hade dykt upp alls om jag inte hade hunden med mig så dom var helt klart efter hunden..
De kan man ju förstå,speciellt när en hund kommer in på deras revir så de är väl klart att dom ser det som ev hot el byte..
I vargreviret här sägs det vara 6-8st sen förut + att dom fått en kull...

Vilket revir syftar du på?

Vårt revir fick lite oväntat publicitet i lokalblaskan i morse:
http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.4276799-gott-om-observationer-pa-varg
 
Vilket revir syftar du på?

Vårt revir fick lite oväntat publicitet i lokalblaskan i morse:
http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.4276799-gott-om-observationer-pa-varg

Vargarna tillhör nog Färnareviret eller området Ulvsbomyren som jag misstänker är ett eget revir nu eller så har några vargar flyttat från Färnareviret till Ulvsbomyren,där blev även en jakthund tagen i november utanför Ramnäs och de va ca 1,5mil därifrån jag träffa på dom där tre som jag skrev om tidigare i tråden,,

Har minst 5 revir innom 5mil där jag bor så det finns varg att uppleva här om man vill...

Färnareviret
Klotenreviret
Hedbynreviret
Skultunareviret
Nornreviret
(Ulvsboreviret) om det är nu ett revir.. Man hör vargobs varje vecka från området och hör yýylandet ända hem ibland därifrån då jag bor 1mil bort..
 
Hur många vargar i Sverige?

Sverige måste ha varg för att leva upp till bl a fördraget med EU. Det finns ett EU- direktiv vi måste följa. Varg skall ha sk gynnsam bevarandestatus för att antalet inte skall öka och för att licensjakt (förvaltningsjakt) skall få bedrivas med syfte t ex att minska inaveln. Gynnsam bevarandestatus fordrar att vissa förutsättningar uppfylls. Det finns ett stort nationellt svenskt handlingsutrymme för att bestämma hur många vargar som behövs för gynnsam bevarandestatus. Min bedömning är att det inte är nödvändigt med fler vargar i Sverige än som finns för att ge den svenska vargen gynnsam bevarandestatus och det är ett politiskt beslut om det i framtiden skall finnas fler vargar än idag. Om Sverige beslutar att varg har gynnsam bevarandestatus så kan Sverige ha en jakt som inriktar sig på att förbättra "kvaliten" av vargstammen (större andel av vargarna i de sydliga länen och mindre inavel) istället för att höja antalet vargar av dålig kvalite. Ni kan läsa mer om detta på min vargsida
http://vargdag.wordpress.com/
Själv tycker jag att acceptansen för en vargflock i Jämtland/Härjdelan skall ökas om den ena av förälderna är invandrare från öst, så vi tar tillvara på möjligheterna som invandringen frän Finland faktiskt ger.
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.4055809-professor-flytta-inte-vargpar-i-idre-
 
Sverige måste ha varg för att leva upp till bl a fördraget med EU. Det finns ett EU- direktiv vi måste följa. Varg skall ha sk gynnsam bevarandestatus för att antalet inte skall öka och för att licensjakt (förvaltningsjakt) skall få bedrivas med syfte t ex att minska inaveln. Gynnsam bevarandestatus fordrar att vissa förutsättningar uppfylls. Det finns ett stort nationellt svenskt handlingsutrymme för att bestämma hur många vargar som behövs för gynnsam bevarandestatus. Min bedömning är att det inte är nödvändigt med fler vargar i Sverige än som finns för att ge den svenska vargen gynnsam bevarandestatus och det är ett politiskt beslut om det i framtiden skall finnas fler vargar än idag. Om Sverige beslutar att varg har gynnsam bevarandestatus så kan Sverige ha en jakt som inriktar sig på att förbättra "kvaliten" av vargstammen (större andel av vargarna i de sydliga länen och mindre inavel) istället för att höja antalet vargar av dålig kvalite. Ni kan läsa mer om detta på min vargsida
http://vargdag.wordpress.com/
Själv tycker jag att acceptansen för en vargflock i Jämtland/Härjdelan skall ökas om den ena av förälderna är invandrare från öst, så vi tar tillvara på möjligheterna som invandringen frän Finland faktiskt ger.
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.4055809-professor-flytta-inte-vargpar-i-idre-

Man bör nog analysera vad EU vill egentligen, är dom feltolkade? Ordet "Gynnsam bevarandestatus " handlar nog inte om inavel. Fast Sverige agerar efter som att det är så?.?

Vargkramaren använder ordet "Gynnsam bevarandestatus" till att försvara fri tillväxt.
Inavel eller inte tycks inte ingå i planerna på den fronten.
Hellre 2000 inavlade än 200 friska är den primära målsättningen för denna grupp.

Jag har alltid hävdat att det går att skjuta till sig en friskare vargstam.
Men eftersom "jakt" ingår i detta så är det omöjligt?

I fallet Idre så måste vi följa spelreglerna. Vargen är inte så viktig att vi måste offra samerna.
Vargarna hade i alla fall inte överlevt på sikt.
 
I varje fall så satte du stopp på debatten DagLI -här är du bland vargvänner..
Det här är en känslig fråga. Tar tid att bemöta det där inlägget.
 
Man bör nog analysera vad EU vill egentligen, är dom feltolkade? Ordet "Gynnsam bevarandestatus " handlar nog inte om inavel. Fast Sverige agerar efter som att det är så?.?

Vargkramaren använder ordet "Gynnsam bevarandestatus" till att försvara fri tillväxt.
Inavel eller inte tycks inte ingå i planerna på den fronten.
Hellre 2000 inavlade än 200 friska är den primära målsättningen för denna grupp.

Jag har alltid hävdat att det går att skjuta till sig en friskare vargstam.
Men eftersom "jakt" ingår i detta så är det omöjligt?

I fallet Idre så måste vi följa spelreglerna. Vargen är inte så viktig att vi måste offra samerna.
Vargarna hade i alla fall inte överlevt på sikt.

Sverige bestämmer själv vad gynnsam bevarandestatus utifrån svårtolkade riktlinjer med flexibilitet att hårdtolka i ena eller andra riktningen. Det mest kritiska är att det skall vara en vargpopulation som med minst 90% sannolikhet klarar de följande 100 åren. En starkt inavlad vargpopulation som den svenska har nedsatt livskraft och därför behövs det fler för att klara de kommande hundra åren. Rovdjursutredningen har föreslagit att inaveln skall sänkas till drygt en tredjedel av vad den är nu, därefter behövs minst 450 vargar. Inavelsminskningen kommer inte att nås och därför får beståndsbegränsande jakt inte förekomma när det blivit 450 vargar. Min gissning på webben om man har skyddsjakt med kriterierna 2012 är att det stannar vid 1900 vargar söder om renbetesområdet om inget ytterligare beslut fattas.

Det är inte bara vargkramarna utan också EU som använder ordet gynnsam bevarandesstatus för att försvara tämligen fri tillväxt. Men eftersom Sverige själv bestämmer vad som är gynnsam bevarandestatus så blir EU nöjt om Sverige bestämmer att Sverige har gynnsam bevarandestatus idag vilket går att göra på naturvetenskaplig grund. Det är ett politiskt beslut och antar vi ett högre krav för gynnsam bevarandestatus än vad som är uppfyllt idag, så det är ett politiskt beslut om vi skall börja licensjakt 2013 som håller beståndet nere på 210 vargar eller vad politikerna nu vill. Sedan vill politikerna att det skall se ut som de lutar sig på ett naturvetenskapligt beslut och det är den funktionen de hoppas rovdjursutredningen skall fylla.

Som jag ser det är nyckelfrågan om vi lyckas bygga ett vargsamband österut och då är Idrevargen den viktigast händelsen på fem år. Den dåliga kontakten med Finland är ett skäl för rovdjursutredningen att förklara att vargen inte har gynnsam bevarandestatus idag. Om vargen inte får gynnsam bevarandestatus så kan det bli 2000 vargar i södra Sverige. Är det viktigare att bespara samerna en hundradel av olägenheterna med varg, som södra Sverige anses tåla? Du tycks antyda att gör sig inte det officiella Sverige av med dem så skjuter samerna dem. Det kan de nu göra legalt i nödvärn om de passar på när de angriper renar. Detta anknyter till den äldre traditionen och vad man kulturellt vill bevara med en traditionell näring och besparar myndigheterna mycket arbete med hanterande av skyddsjaktsärenden, samerna antyder att myndigheterna antytt detta. EUs direktiv och de fördrag Sverige skrivit på innebär också att det bör finnas varg i Norra halvan av Sverige också. Men EU-kommissionen verkar mindre kinkig med vargens utbredningsområde än med antalet. Det är anmärkningsvärt litet utbredningsområde idag jämfört med kravet att den skall finnas där den fanns för några hundra år sedan, dvs hela Sverige.
 
Sverige bestämmer själv vad gynnsam bevarandestatus utifrån svårtolkade riktlinjer med flexibilitet att hårdtolka i ena eller andra riktningen. Det mest kritiska är att det skall vara en vargpopulation som med minst 90% sannolikhet klarar de följande 100 åren. En starkt inavlad vargpopulation som den svenska har nedsatt livskraft och därför behövs det fler för att klara de kommande hundra åren. Rovdjursutredningen har föreslagit att inaveln skall sänkas till drygt en tredjedel av vad den är nu, därefter behövs minst 450 vargar. Inavelsminskningen kommer inte att nås och därför får beståndsbegränsande jakt inte förekomma när det blivit 450 vargar. Min gissning på webben om man har skyddsjakt med kriterierna 2012 är att det stannar vid 1900 vargar söder om renbetesområdet om inget ytterligare beslut fattas.

Det är inte bara vargkramarna utan också EU som använder ordet gynnsam bevarandesstatus för att försvara tämligen fri tillväxt. Men eftersom Sverige själv bestämmer vad som är gynnsam bevarandestatus så blir EU nöjt om Sverige bestämmer att Sverige har gynnsam bevarandestatus idag vilket går att göra på naturvetenskaplig grund. Det är ett politiskt beslut och antar vi ett högre krav för gynnsam bevarandestatus än vad som är uppfyllt idag, så det är ett politiskt beslut om vi skall börja licensjakt 2013 som håller beståndet nere på 210 vargar eller vad politikerna nu vill. Sedan vill politikerna att det skall se ut som de lutar sig på ett naturvetenskapligt beslut och det är den funktionen de hoppas rovdjursutredningen skall fylla.

Som jag ser det är nyckelfrågan om vi lyckas bygga ett vargsamband österut och då är Idrevargen den viktigast händelsen på fem år. Den dåliga kontakten med Finland är ett skäl för rovdjursutredningen att förklara att vargen inte har gynnsam bevarandestatus idag. Om vargen inte får gynnsam bevarandestatus så kan det bli 2000 vargar i södra Sverige. Är det viktigare att bespara samerna en hundradel av olägenheterna med varg, som södra Sverige anses tåla? Du tycks antyda att gör sig inte det officiella Sverige av med dem så skjuter samerna dem. Det kan de nu göra legalt i nödvärn om de passar på när de angriper renar. Detta anknyter till den äldre traditionen och vad man kulturellt vill bevara med en traditionell näring och besparar myndigheterna mycket arbete med hanterande av skyddsjaktsärenden, samerna antyder att myndigheterna antytt detta. EUs direktiv och de fördrag Sverige skrivit på innebär också att det bör finnas varg i Norra halvan av Sverige också. Men EU-kommissionen verkar mindre kinkig med vargens utbredningsområde än med antalet. Det är anmärkningsvärt litet utbredningsområde idag jämfört med kravet att den skall finnas där den fanns för några hundra år sedan, dvs hela Sverige.

Med en relativt liten insats av nya gener (t ex valpar) så finns det inga problem.
Det är inte ens bråttom (Lidberg). Någon kommer att då och då korsa Norrland.
-Det kanske räcker för framtiden. Redan nu finns kombinationer av gener som inte gett verkan fullt ut (Lidberg igen)
Problemet är helt enkelt litet i dagsläget. Trots alla negativa spådomar så uppträder dom som
tämligen friska.
Men som sagt, läget går att förbättra med urvalsjakt. Öster om vårt område har vi Gimmenreviret. Det är syskonparning som gav valpar, det borde utraderas snarast.
Vi kan lungt bestämma själva hur många vi vill ha och därmed lägga alla konflikter på rimlig nivå.(precis som vilken djurpark som helst)

Norra och södra sverige funkar helt enkelt bara inte, bara att inse...

Det enda problemet är att somliga vill ha för många.
 
Eftersom jag och andra talar om inavel så tror du att det är bra att skjuta bort helskonparningar som är inavlade. Egentligen borde vi tala om släktskap med resten av populationen och då har inte incestkorsningarna speciellt lågt värde, eftersom släktskapet med andra vargar utanför familjen inte påverkas och incestlinjerna dör ut av sig själva utan hjälp av jägare i konkurrensen med icke incest vargar. Det är det genomsnittliga släktskapet som skall reduceras, det står om det på min blogg men det är för jobbigt att förklara. För närvarande är det tillräckligt för jägare och beslutsfattare att veta att det är vargar utan inavel och deras familjer som skall skyddas.

Det är egentligen inte bråttom med åtgärderna, de kan genomföras under decennier, men vad som gör det förtvivlat bråttom med snabba beslut omgående är att vargstammen med dagens anarki och svaga skyddsjakt tillväxer med mer än 20% om året i varglänen. Förutom olägenheterna för alla (utom de mest snedvridna vargentusiasterna med flera tusentals vargar i sikte) så blir åtgärderna mindre effektiva ju fler vargarna blir.

Naturen är en fråga om balans och man kan inte frigöra en art (varg) från balansen och låta den totalt dominera ekosystemen i egenskap av topppredator medan man balanserar alla andra. Då skapas ett stort antal andra obalanser. I ett uppbyggnadskede kan man ha näst intill total fredning, men för varglänen är det stadiumet nu passerat. I och för sig är den största obalansen människan men hon bör visa ett ansvar att inte skapa alltför starka andra obalanser i vad hon kan kontrollera och inte ha en övertro på sin egen förmåga att medvetet skapa en bättre naturlig balans och ekologi förutom att den då blir alltmindre naturlig.
 
Om man med obalans menar dalar och toppar så är människan är väl den ende som kan skapa balansen. Mer eller mindre bra, mest beroende på storleken på djuren. Naturen befinner sig i konstant obalans.
Det börjar med överflöd och slutar med svält, och en kort stund nåt däremellan.

Vilka revir som ska tas bort överlämnar jag åt expertisen, en lämplig uppgift för dom.
Och som du säger, ju tidigare vi börjar ju mindre jobb.

Vad vill EU egentligen? Går det att förklara i korta ordalag?
Det mesta är ju silat genom journalisternas beskrivning.

EU anser jag vara den egentliga huvudvärken, folk inom landet har bara marginell påverkan.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg