Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen

Om vi går på kärnan; vad specifikt är det du upplever som det stora problemet med de ca 250 vargar som finns i Sverige?
Raskesven

Ja det kan jag berätta. Vi har våra jaktmarker i utkanten av det gamla Tansenreviret.
I fjol hade vi några enstaka besök under pågående småviltsjakt.
Vid ett tillfälle fick jag gå ikapp hunden och koppla den eftersom det rapporterades varg ca 1,5 km
bort. obsen var ca 10 min gammal.
I år har rapporteras avsevärt mycket mer obsar på våra marker.
Vid varje jaktdag försöker man informera sig om läget om var dom är. I stort sett vid varje tillfälle så har man släppt hunden på motsatta och säkraste sidan av markerna.
Vi gör olika bedömningar av riskläget. ett par hundägare släpper inte alls.
Min fru gör en skarpare bedömning än mig och det blir inte nådigt att komma hem med en hund
som ligger i en säck!.
Rent ekonomiskt gör vi ett avbräck i klubben. Vid kalvjakten har vi haft allvarliga störningar
av varg i närheten. Och resultatet av den jakten visar sig i inga sålda kalvar hittils.

Just nu är det för hårt före för drevjakt (småvilt) så jag har ändock ställt in i ett per veckor.
Sak samma..det dräller av obsar så man tappar hakan.

För framtiden så ser det inte alls bra ut...!
 
Om du vill få till stånd en vargdiskussion på en vettig (intressant) nivå hade det säkert hjälpt om du lät bli att med jämna mellanrum insinuera att du vill utrota vargen. Jag får en känsla av att du mest vill munhuggas?

Du läste inte inläggena före som svaret syftar på.
Om man tar bort hela revir så är alla djur tillåtna på området. Dom fridlysta kanske är 10 mil bort?
 
Det är ju så att påverkan av enstaka vargar är så oerhört mycket större än dom faktiska
händelserna. Det orsakar oss stora bekymmer helt enkelt.
Men det går inte att bortse ifrån, tack vare försiktighetsåtgärderna så har vi nog räddat en och annan hund.
I de centrala delarna av reviret är småviltsjakten i stort sett nedlagd.
Hannen på gamla tansenreviret sägs ha klippt 2,5 hundar. Och den går förmodligen kvar.

Just nu spekuleras om tansen kommer att bli 2 revir. Det kan vara därför dom tränger in i vårt jaktområde.
 
Du läste inte inläggena före som svaret syftar på.
Om man tar bort hela revir så är alla djur tillåtna på området. Dom fridlysta kanske är 10 mil bort?

Det jag har lagt märke till att du gång på gång insinuerar att man bör utrota vargen, vilket givetvis provocerar alla som vill bevara vargen i sverige. Eftersom du själv är för ett bevarande av den svenska vargstammen tolkar jag dessa utspel som att du mest är ute efter att munhuggas istället för att föra en konstruktiv diskussion?
 
Om vi går på kärnan; vad specifikt är det du upplever som det stora problemet med de ca 250 vargar som finns i Sverige?
Raskesven

-Du kanske inte menade mig personligen..?
Nationelt finns det flera mycket goda skäl till att ha begränsningar på vargstammen.

1) Avfolkningen från landsbyggden. Landsbyggden behöver inga ytterligare skäl för att avfolkas.
Det är illa nog som det är nu.

2) Jakten. Vi har (hade) en av världens bästa jaktmarker. Den bör vi slå vakt om.

3) Estetisk djurhållning. Vi bör sträva efter att ha så mycket utegångsdjur som möjligt.

4) Miljö o klimat. Varje kg kött som äts upp av varg ersätts av lika mycket kött som importeras
från något avhugget regnsskogsområde i Brasilien. (eller liknande)
Vi importerar just nu 50% av allt kött vi konsumerar.


5) Ekonomi -mat. Vi bör underlätta för våra bönder att konkurrera med utländskt kött, inte motarbeta dom. Svenska fårbönder har inte råd att att ha manuell bevakning dygnet runt som dom har i medelhavsländerna.

6) Ekonomi -jakt. Det finns mycket pengar i jakt, särskilt i södra delen. Och det finns en outnyttjad ekonomisk resurs rent internationellt sett. ( jaktsafari a la afrika)

7) Ekonomi -framtid. Mycket talar för att det blir hårdare ekonomiska villkor för oss i framtiden.
De ovanstående punkterna kommer att öka i betydelse.
Utfodring av varg kommer då mer o mer att framstå som ett överklassnöje.
Särskilt som det internationellt sett inte har någon biologisk betydelse.

Sen bör vi göra dom vilda, inte halvtama soptunnevargar som dom är på väg att bli nu.

Barnvagnar, stadspudlar och busshållsplatser kan vi väl lämna därhän.
 
Senast ändrad:
Det jag har lagt märke till att du gång på gång insinuerar att man bör utrota vargen, vilket givetvis provocerar alla som vill bevara vargen i sverige. Eftersom du själv är för ett bevarande av den svenska vargstammen tolkar jag dessa utspel som att du mest är ute efter att munhuggas istället för att föra en konstruktiv diskussion?

Jag skulle vilja påstå att säkert 80 % av dom som deltar i tråden här inte alls vill ha jakt
överhuvud taget. Vissa andra vill att nivån ska ligga på ca 1000 eller mer.
För dom så kan jag verka provocerande som nämner ca 200. Allt över 200 innebär ju jakt.

Övervägande majoriteten här på tråden bor i vargfritt land och väldigt få konfronteras med dom i praktiken.
Det märks på synsättet och den exklusiva stämpeln dom sätter på vargen.

Här hemma hemma finns ingen debatt som leder till meningsskiljakligheter.
Noll eller 200 spelar ingen roll. Ska man provocera så ska man säga 1000 !
Vi pratade sällan om varg tidigare. Men nu måste vi prata om varg eftersom vi har så många obsar.
 
Jag skulle vilja påstå att säkert 80 % av dom som deltar i tråden här inte alls vill ha jakt
överhuvud taget. Vissa andra vill att nivån ska ligga på ca 1000 eller mer.
För dom så kan jag verka provocerande som nämner ca 200. Allt över 200 innebär ju jakt.

Övervägande majoriteten här på tråden bor i vargfritt land och väldigt få konfronteras med dom i praktiken.
Det märks på synsättet och den exklusiva stämpeln dom sätter på vargen.

Här hemma hemma finns ingen debatt som leder till meningsskiljakligheter.
Noll eller 200 spelar ingen roll. Ska man provocera så ska man säga 1000 !
Vi pratade sällan om varg tidigare. Men nu måste vi prata om varg eftersom vi har så många obsar.

Min uppfattning är att ingen av de som debatterar mer frekvent här är helt emot jakt.
Men med ditt tillspetsade och onyanserade sätt att argumentera tvingar du folk att försvara den motsatta ståndpunkten även om de egentligen har en mer nyanserad syn. Med skrivningar som "ta bort" och "fri skyddsjakt" gräver du djupa skyttegravar som är svåra att ta sig ur.

OBS! Om någon här är emot all form av framtida vargjakt och vill se en helt okontrollerad tillväxt av varg får ni gärna rätta mig i mina antaganden.
 
Jag skulle vilja påstå att säkert 80 % av dom som deltar i tråden här inte alls vill ha jakt
överhuvud taget. Vissa andra vill att nivån ska ligga på ca 1000 eller mer.
För dom så kan jag verka provocerande som nämner ca 200. Allt över 200 innebär ju jakt.

Övervägande majoriteten här på tråden bor i vargfritt land och väldigt få konfronteras med dom i praktiken.
Det märks på synsättet och den exklusiva stämpeln dom sätter på vargen.


Majoriteten av de som är här på Utsidan förefaller vara naturälskande människor som trivs med både natur och djur och vill leva i samklang med dessa, oavsett om man håller på med jakt och fiske, etc etc.

Att däremot till varje pris vilja utrota ett av våra största däggdjur är en ganska extrem inställning och det är nog få här som delar den.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg