Aktiv-jägare:
200 vargar är en mycket låg siffra. Bara att räkna på nuvarande vargpopulationens yta så förstås det. 1000 vargar extremt? Nja, men då börjar nog taket nås om nuvarande tillåtna yta för stationär varg inte utökas, men då blir det problem med samernas extensiva form av renskötsel. Vargen är långt ifrån problemfri. Men det är heller inte de ca 3000 björnar, 1500 lodjur och 500 järvar vi har i Sverige. Det tycker inte jag innebär att rovdjuren bara ska tillåtas i spillror typ 200 vargar. Det kan väl inte vara en extrem åsikt att tycka att rovdjursstammar liksom klövviltsstammar ska finnas i livskraftigt antal?
Du tar upp estetik och miljö, men verkar associera det till ökad lönsamhet för nötkreaturshållning . För en person som är intresserad av och trivs i natur; känns inte det lite andefattigt? Eftersom du inte vill utrota vargen ur svensk fauna antar jag att du ser något positivt med en vargstam också? Undrar vad det är?
/
Raskesven
Grundprincipen för jaktens existens är att vi försvarar vår plats i naturen genom att eleminera
någon annan toppredator.
Får rådjur gäller: Varannat rådjur du skjuter skall vara en räv!
För vargen gäller det i allra högsta grad. För lantbrukets djur kan det vara helt livsviktigt.
Vår djurhållning strävar efter mera ekoligisk miljö med mycket ute-tid för djuren.
Utvecklingen går nu helt åt fel håll.
Folk från Rättvik (och andra ställen) som jag pratat med tycker inte att vargen här huvudproblemet utan det är björnen!
Björnen sägs följa efter älgkon som snart skall föda och klipper kalven direkt den kommer ut.
Å andra sidan så går dom och lägger sig så dom försvinner på vintern.
Hur som helst...kalvarna försvinner. t o m korna har minskat i procent-antal.
Då ska man även räkna in det sammanlagda rovdjurtrycket, det finns en övre gräns totalt sett.
Varför 200? ja eftersom dom troligen endast kan bo där dom bor nu så tar det stopp där..
Varför jag kan acceptera varg?
Jag kan tänka mig tillfälliga besök som en krydda i naturen..
Sen kan jag acceptera att andra (icke jägare t ex) har andra åsikter.(en eftergift)
Vad som är riktigt illa är att myndigheterna inte kan hantera dom. Der är för mycket svammel i debatten.
Man måste hantera vargen för vad det är: En mycket potent toppredator.
Vargen ska jagas precis som räven. Året om med undantag för yngeltiden.
Kanske med en viss begränsning indelat i olika distrikt.
Det kan vara ganska små distrikt för att undvika stressen i jakten.
Skyddsjakt? javisst ..vargen ska vara vild.
Kan vi inte hantera dom så ifrågasätter jag om vi överhuvudtaget ska ha dom kvar.
(man ska inte ge tändstickor till nån som inte kan hantera elden)
Just nu har förvaltningen spårat ur. Fortsätter det så är prognosen på framtiden samma som
Finland, alltså minskat antal utan jakt(?)
Om dom minskar som i Finland ser jag inte som ett särskilt stort problem. Men det hade ju varit
trevligare om vi kunnat sammarbeta med myndigheterna om saken.
Forskare och 500 varg? Hela vargproblematiken ligger långt över deras kompetens och ämnesområde.
Vi kan kontakta forskarna när vi behöver ha reda på några nördiga detaljer.