Hur går det, Fruktkalle? Blev/blir det någon övernattning i vindskydd?
Jajjemen! Det blev riktigt lyckat. Vi var båda väldigt nöjda! 2 grader och lätt regn var det. Det var mer eller mindre becksvart från första stunden vi var där.
Innan testade jag sovsäckar och liggunderlag på balkongen i minusgrader en timme men skippade att testövernatta i vindskydd själv i och med att jag kunde ta med mig grejer i överflöd pga bil. Körde på det mesta som tipsades om, spade, sopsäckar, yxa, stormkök, varm dryck. Följde tips om handskar, dubbla mössor (är skallig), flera lampor osv. Lånade vissa saker från fritidsbanken. Använde vindskyddskartan för att hitta vindskydd.
Vi körde dubbla sovsäckar, 6st liggunderlag och hade med oss extra filtar.. Gott om ved för att elda hela natten men precis som det förutspåddes här i tråden lessnade jag på att gå upp och trycka in mer ved framåt 4-tiden. Det var svårt som fan att komma in i sovsäckarna i mörkret när dragkedjorna krånglade lite så man blev halvpigg varje gång man gick upp.
Grillade halloumi och korv, åt chips och lyssnade på musik med bärbar musikspelare och powerbank. Tjejen drack en del vin.
Enda fadäsen var att vindskyddet läckte (vilket jag visste var en risk men utsikten och layouten på stället vägde upp) och därmed blev en sovsäck, 2 kuddar och 2 liggunderlag blöta. Ganska jobbigt men överkomligt.
När jag hämtade ved från bilen så började en väldigt arg hund skälla (jag visste då inte om vargar skäller) från oförklarlig plats inifrån vad jag trodde var kompakt skog, vilket var läskigt men spännande i mörker med pannlampa.
Vi sov rätt dåligt men det var väldigt mysigt och vi fick ut allt vi ville. Vaknade lite frusna men inte värre än man kan göra när man sover inomhus med lite för tunt täcke. Vi packade ihop och åkte hem rätt tidigt dagen efter.
Det mest förvånande var att elden gav ifrån sig betydligt mindre ljus än jag föreställt mig. Antagligen har jag fått en skev bild av att spela datorspel där en fackla mer eller mindre kan lysa upp ett rum. Visst begrep jag att det inte är så men jag underskattade hur mörkt det skulle vara helt klart.
Är man van att bara strö saker omkring sig utan att tänka och sen titta sig omkring var de är så blir det lite av en omställning när det är becksvart. Fick lysa runt och leta många många gånger efter saker jag förlagt.
Tack för alla bra tips!
Senast ändrad: