Det har nog tjänat STF gott med de externa ekonomiska bidrag de fick för att etablera bastu i Vistas, Kaitumjaure m.fl.! I Norge har jag sett att DNT stugor t.ex. är sponsrade med medel från fonder och banker. Det borde gå att få till även i Sverige.Herregud, nej! Inte den sortens fjäll jag önskar vistas i.
Tackar att STF träffade ett klokare val än fortsatt kommersialisering.
De kommersiella projekten som sker i Dalarna var bara två aktuella exempel på utvecklingen i fjällvärlden som fortsätter koncentreras kring skidanläggningar där man kan köra bilen hela vägen fram till dörren. STF är något annat, men det har också stått still länge och mycket är väldigt slitet och låg komfort. Nu med utvecklingen i Jämtlandsfjällen så sänker man visserligen personalkostnaden genom mindre service, men skulle tro att intäkterna för att utveckla stugor och fjällstationer minskar ännu mer. Kvar blir den äldre generationen och utländska turister. För yngre tror jag attraktionskraften minskar och de drar sig mot dagsturer eller eget tält istället.
Vid Helags i juni så var det hål i ytterväggen rätt in på Gamla Östan. Byggnaderna ruttnar bokstavligen sönder. Nu var det en del byggnadsmaterial utanför så får hoppas att dom fått ordning på det i sommar.
Åk till Sarek istället då. Att nedmontera verksamheten Jämtlandsfjällen där infrastrukturen är på plats är galet. Det behövs tillgängliga fjällområden för olika målgrupper, särskilt för familjer och den yngre generationen så att det imorgon finns turister i stugorna/stationerna och personer som vill engagera sig i STF för driften.STF är konstiga, det håller jag med om, men konsekvenserna där det bli färre stugor bekvämligheter i jämtlandsfjällen tycker jag är skitbra. Mindre bekvämligheter = färre människor att trängas med och säga "hej hej" till. Gillar inte samerna och deras krav, men konsekvenserna av dessa borde göra min vandring skönare.
Idealet vore att få Jämtland och härjedalsfjällen att bli som Sarek.