Vad kul att det verkar finnas ett intresse! Anledningen till att vi satt igång är ju att vi själva känner behovet, och verkar inte vara själva.
Det vart ett ganska långt inlägg men i stora drag:
- Alpha lansering
- Copyright
- Svar på tidigare inlägg
Alpha lansering
Vi har suttit och jobbat med sidan under veckan nu och vi kommer att göra en liten Alpha lansering i veckan (Målet är måndag kväll, men det vågar jag inte lova). Då får ni gärna klicka runt lite, testa att mata in förare och komma med feedback. Med Alpha menar vi en fas då sidan antagligen kommer att ändra sig nästan dagligen och inte riktigt är redo för att användas i full skala.
I samband med det så tror jag också att vi kan böra bearbeta förbundet och klubbar för att försöka få lite input, då när vi har en konkret plattform att visa.
Copyright
En stor fråga är kring copyright och licenser kring detta. Creative Commons har en licens som jag tycker verkar intressant:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5/se/
Är den ett rimligt alternativ? Finns det andra licenser som är bättre lämpade? Är det hållbart att publicera förare helt utan licens eller finns det nackdelar i detta?
Tidigare inlägg
Någon form av referensgrupp som
AriGold nämner kommer vi ha enorm nytta av! Det ska vi se till att styra upp en kanal för. Återkommer till er som uttryckt intresse här i tråden, så ska vi hitta ett bra sätt att kommunicera.
arseniy: Bra tankar! Den sorterbara tabellen har lagts till på att-göra-listan nu. Access info tror vi ändå är bra att presentera "ihop" med själva föraren. Då menar jag inte att vi ska dubblera informationen och jobbet utan snarare lyckas hämta den från accessdatabasen. På så viss är min hypotes att användare faktiskt i större utsträckning kan dra nytta av informationen. Håller med om att facebook och mail är utmärkta kommunikationskanaler, min förhoppning är bara att göra det klart för en klättrare vart man ska vända sig (Rätt klubb dvs). Vad gäller godkännande biten så har vi reviderat lite i den modellen, men den är ganska anpassningsbar så vi kommer nog testa lite olika modellen och välja en bra medelväg.
johnliungman: Vi har tittat på en creative commons licens på materialet. Målet är också att alla ska kunna ändra. Erfarenhet säger bara att det kan vara bra att ha en fördröjning på någon timme där en betrodd grupp kan kontrollera innehållet, så vi undviker skräp-reklam, hat och andra otrevligheter. Vi vill ha det så öppet som möjligt för att hitta tillbaka till var Sverigeföraren en gång var. Det du nämner om UI-nivåer har vi faktiskt byggt in ett första utkast på (en fri sida med samma typ av formatering som det här forumet, samt delar med lite striktare/enklare fält). Rita leder är nått som ligger i vår att-göra-lista. Visionen är att du ska kunna fota en klippa med din mobil och märka ut lederna på plats direkt i mobilen.
GustavOh: Jag håller med. I dagsläget har vi byggt en databas med funktion för inmatning av data. Därtill en web-app som är ren presentation. Presentations delen är helt fristående från databasen och kan bytas ut kompletteras eller så kan andra sidor på sikt använda API:t mot databasen (Det är låst nu för att det finns lite säkerhetsaspekter som måste ordnas) För att bidra till tekniknördigheten kan jag säga att vi har ett Django REST api (Databas sidan) och en Emberjs app (Presentationssidan). Motiveringen till varför vi bygger båda (och inte tex bara en databas) är för att om vi ska få in data måste vi få in användare. Ska vi få in användare måste vi kunna erbjuda användaren något, presentation. En positiv feedback loop alltså. Mer användare ger mer information som ger mer användare.
Tillslut:
Kul det känns med det visade intresset, jag tror det här kommer bli en bra present till klättersverige! Återkommer i veckan med en åtminstone delvis fungerande sida
/Isac