Näring i vildmarksmat?

Pooll: Inte heller jag förstår konsumtionen av proteintillskott när det finns så mycket godare källor i vanlig mat om man lär sig vad som är proteinrikt.

Däremot tänker jag ofta att protein är bra i mat. Eventuella nackdelar med överkonsumtion är jag än så länge okunnig om. Får jag rättfärdiga konsumtion av kött och ost blir jag nöjd eftersom jag tycker det är gott... (Skulle inte ha något emot om man övergår till cellodlat kött i framtiden av djuretiska skäl.)

När jag handlar mat är min kvalitetskontroll inför val av vara ofta att läsa om proteinhalten på förpackningen. Det gäller varor där denna varierar. Kollar nästan alltid proteinhalten på korvar där jag inte kan halten utantill. Skulle inte köpa konserver med köttinnehåll eller frystorkat utan att fört ha jämfört proteinhalten.

Jag är mycket skeptisk till speciellt "träningsmat" för gemene man. Det räcker gott och väl med det som råkar finnas till hands. Att ex proppa i sig proteiner för att få muskler är ju också bevisat bygga på tankefel, eller slutledningsfel. Muskler byggs ju upp genom att träna dem och inte genom att hällla i sig proteindryck efter träningen, eller att äta tonfisk eller ägg efteråt.

Energidryck är lika menlöst och tror jag testat en red bull nån gång på 90-talet, men aldrig mer, för vill jag äta socker finns det godare saker att äta.
Vanlig mat räcker för de flesta, och ska man bygga muskler så krävs protein.
Samt träning såklart.

Energidryck är en helt onödig grej…det tror jag de flesta förstår.

Högt proteinintag hjäper också att inte tappa lika muskelmassa vid måttligt kaloriunderskott (en större del tas av fettreserverna istället), under förutsättning att man tränar/anstränger sig under den tiden. Vilket kan vara relevant för en längre fjällvandring.
Ja, precis.
Därför har jag alltid måltider med köttfärssås och röda linser när jag vandrar.
Jag brukar gå med i vikt med 1-2 kg när jag vandrar upp till 11 dagar.
Kompletterar med flytande olja i middagarna för lite extra energi.

Jag är mycket skeptisk till speciellt "träningsmat" för gemene man. Det räcker gott och väl med det som råkar finnas till hands. Att ex proppa i sig proteiner för att få muskler är ju också bevisat bygga på tankefel, eller slutledningsfel. Muskler byggs ju upp genom att träna dem och inte genom att hällla i sig proteindryck efter träningen, eller att äta tonfisk eller ägg efteråt.

Energidryck är lika menlöst och tror jag testat en red bull nån gång på 90-talet, men aldrig mer, för vill jag äta socker finns det godare saker att äta.
Red Bull ger en vingar. Det kan vara bra att ha ibland.

Jag drack det med Vodka. Om det inte är gott då, så lär det inte va godare utan.
Jag har aldrig varit i en situation där jag måste fylla på med socker.
Om man håller på med uthållighetsidrott är det vanligt att fylla på med ngt sockerhaltigt. Sportdryck, gel mm.
Personligen föredrar jag vatten och att tugga i mig energin. Fast, jag är en långsam uthållighetsidrottare, och tar sportdryck på tävlingar, aldrig annars.

Om man håller på med uthållighetsidrott är det vanligt att fylla på med ngt sockerhaltigt. Sportdryck, gel mm.
Personligen föredrar jag vatten och att tugga i mig energin. Fast, jag är en långsam uthållighetsidrottare, och tar sportdryck på tävlingar, aldrig annars.
Jag äter godis ibland, men tycker inte om att dricka socker. VÄldigt lätt att få i sig väldigt mycket också. Som med all juice folk häller i sig. Ett stor glas apelsinjuice är som att sätta i sig 4 apelsiner eller nåt. Det är inte normalt. 1 apelsin är lagom och det är väl en halv dl juice.

Mer hållbart för kroppen att inte kolhydrat-boosta tycker jag. Grundar man med bra fett och proteiner istället för snabba kolhydrater håller man sig längre Jag kan vandra 2 mil utan att tillföra nån energi. Det finns alltid depåer att använda sig av.

Det är både lite individuellt men framförallt beroende på intensitet. Ju högre intensitet desto mer snabbt och lättsmält, men med påfyllning ofta. Vandring brukar gå bra på långsam mat som räcker länge.

Jag har aldrig varit i en situation där jag måste fylla på med socker.

Jag har råkat ut för kraftigare blodsockerfall två gånger, en gång på väg hem från Töfsingsdalens Nationalpark, en gång på väg hem från Rondane Nationalpark.

Båda gångerna regnigt, blåsigt och kulet sommarväder och fuskat och fått i sig för lite vätska och föda.

Man mår inget vidare och blir slö, svag och lite yr, nu ligger alltid en Druvsocker med i ryggsäcken.

Jag har råkat ut för kraftigare blodsockerfall två gånger, en gång på väg hem från Töfsingsdalens Nationalpark, en gång på väg hem från Rondane Nationalpark.

Båda gångerna regnigt, blåsigt och kulet sommarväder och fuskat och fått i sig för lite vätska och föda.

Man mår inget vidare och blir slö, svag och lite yr, nu ligger alltid en Druvsocker med i ryggsäcken.
Har du diabetes kanske?

Det närmsta jag kommit är väl efter nån fastedag eller två. Började bli yr i bilen och svängde in på biltema för ett par korvar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
mjlusitano_gmail.com Minsta förpackning med mest näring Friluftsmat 8

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg