Leatherman från USA

Finns såna fortfarande??
Dom var populära på 90-talet när alla skulle lösa alla problem som Macgyver.
99% av alla som hade en sån fick ingen användning av den, mer än att det var en cool modepryl att ha fäst i skärpet.
En leatherman squirt är det enda verktyget jag brukar ta med mig i fjällen, täcker kniv, sax, tång, och lite mer. Allt jag behöver, litet och kompakt, och väger ca 50g.
 
Den multitång jag använder mest bor i ett syskrin. Ofta skönt att inte behöva ta fram en verktygslåda vid enkla behov av tång skruvmejsel och fil.

Men för lite större meckande blir det bättre verktyg och då håller jag gärna till i välutrustat garage eller snickarbod.

I friluftslivet kommer leatherman tool ofta med i kajakpackningen. Vid vandring är de väl tunga och vid långturer på skidor är en stadig philips skruvmejsel eller bitsvariant mer behövlig.

Jag har insett att handla från USA oftast är rätt kostsamt. Var annorlunda på 1980-talet med den tidens dollarkurs ( 1991 handlade jag 5 leatherman tools första modellen på REI i Berkeley blev bra presenter). Bäst att passa på på en resa, be en kompis eller handla second hand och be den som skickar ange ett lågt värde på prylen.

Thure
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Imp
Fördel Gerber mot Leatherman är väl att verktygen ’låser sig’ när man ska använda dom. Kan gå illa som för en på jobbet häromveckan när lilla knivbladet på Leatherman åkte tillbaka och en bit av tummen fick sig en djup skåra. Men på vandringen har jag själv en Leatherman Squirt som duger väldigt bra. Liten och lätt att ta med. Bra med en tång när man t.ex ska dra synålen genom tjockt tyg vid lagning av utrustning, har jag fått erfara.
 
Instämmer att en liten tång är användbar på vandring och bär själv med mig en liten Leatherman Style PS (45g) ihop med en mindre fällkniv på vandringen.
REI som thureb nämner är ett härligt "vattenhål" med brett friluftssortiment jag alltid brukar besöka på USA resor och roligare var det när dollarn låg i 6kr. Deras websida med användarrecensioner är alltid en tillgång som jag kan rekommendera. Annars har jag hittat bäst priser på Leatherman på Target som är en lågprisvaruhuskedja.
 
Jag använder min Gerber Splice hela tiden, den ligger stadigt i fickorna på jeansen. Vet inte hur många gånger jag öppnat förpackningar, klipper snören, skruvat åt nån lös skruv osv. Mycket användbart!
 
Lite off-topic så har jag stor nytta av min nyckelknippe Victorinox Manager 30 g. Har slutat med större verktyg i byxfickan.

Vad beträffar multitänger är jag lite avundsjuk på min frus Victorinox Swiss Tool.

Thure
 
Har egentligen aldrig gillat dylika multiverktyg. Jag tar med separata små verktyg i reserv, som jag tror kan behövas, för camping och cykelturer. Och/eller kanske enklaste Swisskniven.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Banankontakt Tång på leatherman wave Utrustning allmänt 23
mikeon Leatherman E302 - någon som testat? Utrustning allmänt 1
mattiasland Underhåll av Leatherman Utrustning allmänt 27
Haddock Prisskillnad på Leatherman? Utrustning allmänt 3
Krux Leatherman Juice Utrustning allmänt 4
Strmbrg Leatherman, va fan, ska dom rosta?... Utrustning allmänt 20
thomalin Leatherman Wave som Glappar...OK? Utrustning allmänt 5
Tordnado Vad köpa i USA!? Utrustning allmänt 12
skogsmästaren nätbutik från USA/kanada sökes? Utrustning allmänt 2
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
Henrik.A Taxfree USA Utrustning allmänt 1
Herr Nilsson Köpa från USA Utrustning allmänt 2
orkesterchefen Vad skulle ni köpa i USA? Utrustning allmänt 25
PAA Köpa uteprylar i USA / Kanada Utrustning allmänt 10
diluruf Online-butiker usa? Utrustning allmänt 5
groda123 Camping i usa Utrustning allmänt 1
Linus_S Beställa Utrustning från USA ?! Utrustning allmänt 2
SFB Köpa kläder från USA?? Ge mig tips Utrustning allmänt 9
KJHJ Vad handla i USA? Utrustning allmänt 6
nature4you.nu Beställning från USA Utrustning allmänt 4
Carlarmfelt internetbutik USA Utrustning allmänt 11
mcemil Handla utrustning här i USA? Utrustning allmänt 1
Surjamten Moms vid order från USA? Utrustning allmänt 5
Östanhol Outlet-butiker i USA Utrustning allmänt 4
Farbror Vad är billigt i USA? Utrustning allmänt 8
Karhu Köpa i USA Utrustning allmänt 0
pack Beställa från USA Utrustning allmänt 10
pewe Jag skall åka till USA i MAJ, vad skall jag köpa? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg