Näring i vildmarksmat?

Smidigaste sättet att få i sig B vitamin utan att hälla i sig öl är att ta B vitamin piller.
Det finns många andra alternativ men för att täcka hela behovet är piller effektivast.

"Se till exempel på Eskimåerna förr i tiden, inte mycket till frukt och grönt där.
Fast visst kan man få bristsjukdommar om man överdriver ensidgheten över längre tidsperioder, men man behöver ju inte direkt släpa med vitamintabletter på en normal fjälltur."
Inuiterna fick i sig det mesta i vitaminväg ändå, med undantag av D-vitamin vilket jag tror (?) många inuiter hade brist på även med den traditionella maten. Det var ju kanske inte så aptitligt, de åt ju kött och fisk rått, de åt även inälvorna, njurar, lever och t.ex ögon. Inälvsmat och rått kött innehåller relativt mycket vitaminer. Med lite bär nån gång på sommaren... Nåt att fundera på om "krisen eller kriget kommer..."

Inuiterna fick i sig det mesta i vitaminväg ändå, med undantag av D-vitamin vilket jag tror (?) många inuiter hade brist på även med den traditionella maten. Det var ju kanske inte så aptitligt, de åt ju kött och fisk rått, de åt även inälvorna, njurar, lever och t.ex ögon. Inälvsmat och rått kött innehåller relativt mycket vitaminer. Med lite bär nån gång på sommaren... Nåt att fundera på om "krisen eller kriget kommer..."

Jo, så är det.

En Gris innehåller med andra ord nästan hela kostcirkeln om man äter den hel. :D

Om betydelsen av att få i sig olika aminosyror:

För bortåt tio år sedan läste jag en text på internet som handlade om olika aminosyrors betydelse för att hålla humöret uppe hos stridande förband. De hade testat laboratorieframställd mat där de tog bort olika aminosyror i olika försök. Det visade sig att frånvaron av vissa aminosyror gav en negativ påverkan på försökspersonernas psyke. Jag minns inte mer av rapporten än så, men tog med mig att proteiner är viktiga även på kort sikt i exempelvis friluftsmat.

Jag har försökt hitta rapporten på internet som var skriven på engelska av några som hade gjort försöken åt något lands militärmakt, men inte lyckats. Den innehöll bl.a. namnen på de olika aminosyrorna. Om någon har information om det här ämnet vore det intressant att läsa mera.

(Aminosyror bygger upp proteiner, och det finns ett 20-tal olika sorter. Äter man proteiner får man alltså i sig aminosyror.)
Det är de aminosyror som finns i många energidrycker/läsk med inriktning på tränande. Problemet med det hela är att i försöket tog man bort dem från en kost med fullvärdigt proteinvärde (dvs tillräckligt av alla aminisyror). Äter man inget extremt är det svårt att inte nå upp till den nivån av protein/aminosyror och de som tränar och inte gör det har andra problem de måste lösa utan tillskott.

D-vitamin får man från solen (via ombildning i kroppen) och via fet mat så jag gissar på att de inte hade någon brist. Att vara ute varje dag med sol 18-24 timmar per dygn säkerställer att man får 15-20 minuter sol under den del av året då solen gör nytta och d-vitamin lagras så man har reserver. När det man äter också har lagrad d-vitamin så hålls nivån i lagren uppe.

D-vitamin får man från solen (via ombildning i kroppen) och via fet mat så jag gissar på att de inte hade någon brist. Att vara ute varje dag med sol 18-24 timmar per dygn säkerställer att man får 15-20 minuter sol under den del av året då solen gör nytta och d-vitamin lagras så man har reserver. När det man äter också har lagrad d-vitamin så hålls nivån i lagren uppe.
Inuiterna har fått i sig tillräckligt med D-vitamin från att äta säl. Därför har inuiterna kunna behålla lite mörkare hudfärg utan att få D-vitaminbrist. De första människorna som kom till det område som nu är Sverige hade mycket mörk hud. Den höga mängden melanin i huden behöll de under tusentals år och de fick ändå ingen brist på vitamin D just därför att de var säljägare. Det var samma sak i övriga Europa. Det var först när människor gick över till jordbruk på dessa nordliga breddgrader, och solljuset blev den främsta källan till vitamin D, som människorna började få ljusare hud.

Det är de aminosyror som finns i många energidrycker/läsk med inriktning på tränande. Problemet med det hela är att i försöket tog man bort dem från en kost med fullvärdigt proteinvärde (dvs tillräckligt av alla aminisyror). Äter man inget extremt är det svårt att inte nå upp till den nivån av protein/aminosyror och de som tränar och inte gör det har andra problem de måste lösa utan tillskott.

Tack för svar! Att energidrycker innehåller aminosyror hade jag ingen aning om. Har aldrig testat och tänkt lite fördomsfullt att det är trams som lurar ungdomar på pengar. Livsmedelsverket skriver om saken och anger aminosyrorna som kan finnas i energidrycker i femte stycket under inledningen i denna text.

Jag är en sådan som äter det mesta och skulle kunna ge mig ut kortare tid med ensidig kost så som drömmar (en sorts kaka), även om just det inte har inträffat. Informationen om att vissa aminosyror är viktiga för välbefinnandet gör att jag tänker till lite extra för att få med fullvärdiga proteiner.

Ska man bara fjällvandra en vecka eller två behöver man bara få i sig energi. Man tömmer troligen inte vitaminförrådet.
Ät gott, ät mycket.

Att man bara behöver få i sig energi trodde jag också tidigare. Det motsägs av försöken med brist på aminosyror som bl.a. jag skrev om i tråden.

Jag levde mer eller mindre på havre, vassleprotein och vitamintabletter i ett års tid. Någon gång i veckan slank något annat ner men inte mer än så. Tränade hårt och var aktiv och mådde hur bra som helst. Att käka "vildmarksmat" varje dag under samma tid hade varit en lyx vad gäller näringsinnehåll kan jag tänka mig. 😁 Kroppen fixar mer ensidig kost än man tror under längre perioder.

Berätta vad du gjort.

Att man bara behöver få i sig energi trodde jag också tidigare. Det motsägs av försöken med brist på aminosyror som bl.a. jag skrev om i tråden.
Har tyvärr missat att man kan få brist på aminosyror under en fjällvandring på en till två veckor. Jag tar chansen och fortsätter att leva mitt liv utan piller.
En läkarundersökning får avgöra om jag behöver något extra. Så länge jag mår bra tar jag inget extra alls. Har aldrig gjort det mer än som något test.

Jag är mycket skeptisk till speciellt "träningsmat" för gemene man. Det räcker gott och väl med det som råkar finnas till hands. Att ex proppa i sig proteiner för att få muskler är ju också bevisat bygga på tankefel, eller slutledningsfel. Muskler byggs ju upp genom att träna dem och inte genom att hällla i sig proteindryck efter träningen, eller att äta tonfisk eller ägg efteråt.

Energidryck är lika menlöst och tror jag testat en red bull nån gång på 90-talet, men aldrig mer, för vill jag äta socker finns det godare saker att äta.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
mjlusitano_gmail.com Minsta förpackning med mest näring Friluftsmat 8

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg