Jag fick syn på den här tråden och kände att jag borde chippa in lite
Som av en händelse planerar jag och en kompis att starta en ny sida på ideell basis. Vi har satt upp en liten prototyp och testar lite olika koncept. Vi kan webbutveckling ganska bra och tänkte skapa en plattform för att sprida och administrera informationen helt enkelt. Vårt mål är att skapa en sida som underhåller sig själv med användarskapat innehåll (Wiki-modellen, ungefär).
Vad gäller licenser och likande så vill inte vi äga något, både information på sidan men även källkoden. Vi tänkte utveckla sidan som ett opensource projekt vilket innebär att vem som helst kan vara med och bidra till den tekniska utvecklingen. Så även om vi tröttnar efter något år så kan näste man/kvinna ta upp fanan.
Några tankar/mål vi har pratat om:
- En användbar sidan som faktiskt lockar användare. (Kritiskt, om sidan ska bli "självförsörjande")
- Integrera accessinfo.
- Skapa en tvåvägskommunikation (Tex om någon upptäcker en lös bult -> ska man kunna meddela ansvarig klubb/bultkommité och likande)
- Lokala klubbar har redigeringsrättigheter för "sina klippor". Tanken är att dela ut ansvar och decentralisera administrationen. Användare ska helst kunna ge "förslag" på ändringar som sen godkänns.
Framförallt bygger vi sidan på en framtidssäkrad och utbyggbar plattform (AWS, Django REST, Ember, Github, CircleCI för er som är lite tekniskt lagda),
Vad är era tankar kring bra funktioner/möjligheter? Är det vettigt att försöka engagera lokala klubbar?