Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt?

Jag fattar inte heller varför de kallar täckjackor för softshell. Låter väl coolare med engelska och hype-begreppet softshell? Dumt är det hursomhelst.

Varför inte kalla dem syntetjackor? (I motsats till dunjackor)

Re: Soft Shell = täckjacka?

Malindo; sa:
Lägger märke till att fabrikanterna ute i den norra periferin (Haglöfs, Itab) kör med en vidare defintion av begreppet Soft Shell än vad som är härkomligt ute on the continent.
...Och då ska man samtidigt komma ihåg att begreppet är löjligt brett, och därmed nästintill värdelöst för en konsument, redan innan de vidgat det ytterligare...

*suck*

Finns det något plagg som de inte försöker kränga som SoftShell? Man börjar ju undra... :(

Med den breda definitionen på Soft-shell har jag haft sådana plagg sedan decennier, i form av Fjälllrävenjackor;-)

Men det enda som egentligen skiljer är väl elasticiteten, eller?

Raskesven

Raskesven; sa:
Med den breda definitionen på Soft-shell har jag haft sådana plagg sedan decennier, i form av Fjälllrävenjackor;-)

Raskesven

"Original SoftShell" är som sagt elastiska, samt är ej heller fyllda med värmande foder.

Tydligt att vissa nu använder detta redan frân början nàgot diffusa begrepp till allt som inte ár 100% vattentätt; dvs till det mesta!

Malindo; sa:
Raskesven; sa:

Raskesven

"Original SoftShell" är som sagt elastiska, samt är ej heller fyllda med värmande foder.

Tydligt att vissa nu använder detta redan frân början nàgot diffusa begrepp till allt som inte ár 100% vattentätt; dvs till det mesta!
Så, elastisk G-1000 = softshell?

Raskesven

Raskesven; sa:
Så, elastisk G-1000 = softshell?

Raskesven

Döm själv:

soft-shell: feel free!

Profile:
Comfortable bi- or monoelastic fabrics. With optimal balance of comfort, air permeability, wind and water resistance. Soft inner layer and an extremely hard-wearing outer layer.

Balanced mix
original soft-shell textiles offer maximum freedom of movement, extreme air-permeability and an unimagined comfort in any situation. The stretch woven fabrics reliably repel water and wind, are extremely hard-wearing, soft, lightweight, gentle on the skin and offer new looks.

Seven good reasons for choosing clothing made with original soft-shell

1. Technical functionality: The stretch woven fabrics are constructed to thrive in virtually any condition and meet the highest-quality standards demanded by today’s users

2.
Sagging, pinching and pulling have come to an end: in extreme sports or just at leisure – the fabric adapts perfectly to every natural movement and provides permanent shape retention.

3.
Pure wellbeing: Modern moisture management and extreme air-permeability means that your skin always remains dry.

4.
Banishing the weather outside: Constructed of the highest-quality materials, original soft-shells reliably repel rain, snow and wind.

5.
Looks good, and stays that way: The clothing is extremely hard-wearing and can be washed easily creating a long-lasting garment that is worth the investment.

6.
Totally soft and comfortable: The material is soft, lightweight, gentle on the skin and produces no movement sounds.

7.
A new look at last: The form-fitting silhouette, smart look and new processing techniques allow innovative designs and visions.

tigertamjaren; sa:
Med tanke på herr Nordesjös tidigare deklarerade preferenser och omtalade fyndglädje kan jag utpeka ett hett alternativ till nämnda Barrier-jackan, nämligen den här jackan för 1/4 av Barrierns pris...

Japp! Men ack så tung! Den väger ju lika mycket som min fleecetröja.

Och Barrier-jackan på Playground hittade jag också, och det kliade i fingrarna. Men lyxkonsumtionsprylbögeriet tog överhand och jag tänkte: "vafanken, Infinity är lättare och när jag ändå ska köpa en pryl som jag egentligen inte behöver kan jag lika gärna betala hundra pund".

Den fanns i alla fall på Cotswold Picadilly! Wohoo!

(Kontrollvägning: 350 gram i stl XL inkl nätpåse. Kanske lite för mycket över angiven siffra, men ändå godkänt)
[Ändrat av Nordesjö 2004-12-02 kl 09:32]

Å herr Nordesjös vägar får man gratulera till ett vad det verkar förträffligt köp av täckjacka / softshelljacka. Värme - viktkoefficienten tycks ju ypperlig, varför tråden får anses sjunga på sista versen?

Kikade du in Berghaus nya Bioflex-ryggor när du ändå var därstädes? Hur verkar de?

/ G

tigertamjaren; sa:
Å herr Nordesjös vägar får man gratulera till ett vad det verkar förträffligt köp av täckjacka / softshelljacka.

Tack!
Om jag ska gnälla lite har jag svårt att påstå att täckjackor någonsin kan att bli snygga plagg. Estet som jag är har jag problem med "förortsalkistant-känslan" som plaggen har medfödd.

tigertamjaren; sa:
Kikade du in Berghaus nya Bioflex-ryggor när du ändå var därstädes? Hur verkar de?

Nix - jag vet inte om de ens har kommit ut i butik, eller ens presenterats mer än som bärsystem. Har de?

Men jag hade ett väldigt snävt fokus på min shoppingtur (man måste ju hinna med några dregeltimmar på Forbidden Planet och Hamley's också), så jag kan ha missat dem.
Enda ryggsäckskollen jag gjorde var för att se vad priset på en Vulcan var, och fingra lite på en Osprey Aether :)

"förortsalkistant-känslan"... Du menar såna där hålögda skakiga typer som sitter och trycker på tunnebanan när man någon gång har vägarna förbi? ;)

Jorå, Berghaus Bioflex finns nu som ryggor (även om Berghaus egen hemsa är ytterst förtegen om saken... :( ) Och vem förvånas över namnet på dem: C7. Var hörde vi liknande namn på ryggor senast?...

Nåja, Outdoor Action för ju båda märkena så varför inte? http://www.outdooraction.co.uk/acatalog/BERGHAUS_RUCKSACKS.html

biof04.jpg

biofharness.jpg

Mystiskt nog visar Outdoor Action inga bilder på ryggorna (bilden på ryggan är från Outdoors Magic), så kanske är det en "hoax" trots allt? ;)

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-12-02 kl 15:42]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
Mtess Varm tröja Kläder 20
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
friluftsbruden Väldigt varm vinterjacka Kläder 19
Larsn1d Varm vinterjacka i stadsmiljö Kläder 5
egh01 Hur varm/tung förstärkningsjacka för vinterturer? Kläder 9
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Go å glad kexchoklad Torr och varm om fötterna på vintern? Kläder 10
iphonefisken Canada Goose Citadel - Tillräckligt varm? Kläder 6
pajpaj Varm jacka! Kläder 26
luktafotogen Varm syntetjacka? Kläder 6
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
Tomas J Hur varm är en duntröja? Kläder 12
Davva2 Varm, formbeständig, andningsbar balaklava för stora huvuden? Kläder 3
Charli28 Houdini switch jacket - tillräckligt varm? Kläder 0
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
sandwichman Fjällräven Kodiak. Varm nog? Kläder 1
Utvandraren Varm mössa Kläder 8
Razzle-Dazzle Vindtät/varm underställs kallsong? Kläder 10
jlw Varm mössa Kläder 1
AndreasL varm parka? Kläder 25
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
andersmossing Tjock stickad tröja som foder Kläder 8
Arvidsjaur Söker en tröja för fjällvandring Kläder 39
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
andreaze Tröja för vandring Kläder 9
niklaz Erfarenhet av Aclimas Woolnet-tröja? Kläder 20
dave333 Tröja Kläder 1
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
A Hamberg Letar efter en smidig fleecejackka/tröja Kläder 0
Lars_P Väst eller tröja/jacka som förstärkningsplagg Kläder 5
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
lleberg Vindtät jacka/tröja, som andas bra? Kläder 17
kfn Klättermusen Mithril-tröja Kläder 4
SodaJesus Hur laga hål i en Lowe Alpine Dryflo-tröja? Kläder 0
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
oleb Stickad tröja med vindfoder.... Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg