Varg

Hur ser du på det han säger om synen på djur kontra människor, och då vargen som "det heligaste djuret"? Är han helt fel ute i sin grundtanke?

Jag ser inte djur som olika mycket värda eller olika "heliga", men som fotograf utan jättemacro så föredrar jag ju varg framför amöbor, lite enklare att fotografera.

Jag tror också att tex delfiner är ganska mycket intelligentare än torskar och kanske ska behandlas lite därefter (och så sker ju till stor del redan).

Och sen tar han i så han spricker. Med den debattteknik han har så får han möjligen uppmärksamhet men knappast av den sorten han var ute efter. Att angripa motståndaren i all ära men att dra nazikortet brukar sällan leda till något gott (inte ens om man maskerar det genom att först dra det, sen säga att man inte gör det och sen dra det igen). Synd att tidningen på ledarplats ger utrymme för en debattteknik som är hyffsat dålig. (och nej det är inet unikt för den tidningen, man ser det dagligen i allehanda tidningar)
 
Tycker han har en rätt bra poäng, även om han tar i för mycket (han lyckades ju dock få sin ledare känd över hela landet tack vare det..).

Hur ser du på det han säger om synen på djur kontra människor, och då vargen som "det heligaste djuret"? Är han helt fel ute i sin grundtanke?

Hade varit mer korrekt om han benämnt älg och vildsvin som heliga djur, de kommer undan med vad som helst. Förstör egendom för hundratals miljoner, orsakar många dödsolyckor men det finns ingen ljusskygg organisation som jobbar för att utrota dem, snarare tvärt om, den stora organisationen vill ha fler av dessa skadedjur. Samtidigt som vilken annan djurart som helst som hade orsakat lika mycket skada och lidande hade varit jagade till utrotning.

Att ge vargen endast en bråkdel av samma svängrum som dessa "heliga djur" borde inte vara så kontroversiellt. Varför denna skenheliga dubbelstandard?
 
Artikeln här visar, som jag misstänkte, var Aftonbladet står i den här frågan:
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/miljo/article13917836.ab

Mikael Karlsson o Co vill till varje pris förhindra jakten. Vargen går bärsärkargång i Småland
men det är inte lika viktigt. Dessutom ska den bilda revir och lära upp ungarna till samma jakt.!

Naturvårdsverket bedömmer att det är orealistiskt att den går kvar,
och det kan väl inte finnas någon vettig människa som inte håller med.

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2619064/nu-borjar-jakten-pa-vargen-kynna-igen

Mikael Karlsson o Co är alltså orealistisk enligt naturvårdsverket.
Och det är ju ingen nyhet, men han har bevisat det än en gång...

Han har verkligen skitat ner NSF och skickat in föreningen i extremfacket.
 
Att ge vargen endast en bråkdel av samma svängrum som dessa "heliga djur" borde inte vara så kontroversiellt. Varför denna skenheliga dubbelstandard?
För att annars kan landsbygden inte leva. Älgen är basen för landsbygdsbornas liv. Utan den kan de helt enkelt inte existera. Det är därför som alla, precis varenda en, landsbygdsbor inte vill att vi ska ha varg i landet. Det är dom eller vargen. En strid på liv och död. Kampen pågår till det bittra slutet. There can only be one!

Som du ser handlar det egentligen om landsbygdsmänniskorna mot stadsmänniskorna. Det är lätt att sitta i staden och avguda vargen. Man slipper möta de blodtörstiga bestarna och riskerar inte att bli uppäten.

Mer älgkött i frysen!
Färre mordlystna vargar i skogen!
 
Jag ser inte djur som olika mycket värda eller olika "heliga", men som fotograf utan jättemacro så föredrar jag ju varg framför amöbor, lite enklare att fotografera.
QUOTE]

Nu är du ordentligt ute och cyklar.

Ska du fota amöbor så klarar du dig med kamera och microskåp.
Ska du fota varg så behöver du helikopter och mottagarutrustning och teleskåpobjektiv.

Tror du att du skall kunna fota varg ändå så är chansen obefintlig.
Dom som ser varg har alla fått "oanmält besök" och då är det inte kaffe man vill bjuda på.
 
http://www.aftonbladet.se/debatt/deb...cle13917836.ab

Man kan ju även anmärka på rovdjursföreningen:
Dom tror på fullt allvar att det är realistiskt att vargen bildar revir där.
Oavsett hur den jagar, eller hur dess avkomma jagar.
Alla andra intressen är av underordnad betydelse.

Om vargen ska nån chans att accepteras här i landet så måste den här skyddsjagas.
Det är EXAKT den typen av varg som ska jagas.

Rovdjurföreningen sänker sin egen målsättning om framtiden.
Det återspeglar den grad av fanatism som finns i gänget. Dom är helt besatta av sin sak så förnuftet har kokat bort..
 
Att vi har ett läge där människor uppenbarligen är beredda att dödshota fårfarmare för att de vill skjuta en varg är så illa att det inte liknar någonting.

...men vad läser vi sen? "Ett genetiskt perfekt exemplar" som måste bevaras.


Om, jag säger om, jag skulle vara för en ökad vargstam så skulle jag aktivt arbeta för en ökad skyddsjakt - då skulle debatten ebba ut. Men, vargstammen skulle ändå öka - jägarna skulle succesivt få se ett slut på en flerhundraårig tradition.

Men: förespråkarna är, precis som ledaren tog upp, mer att likna vid en sektform som helt enkelt ser vargen som något värt att offra det mesta för. Folk skall släppa allt för att vargen skall få leva fritt bland människor. Vargen blir något av en symbol för "brorduktigsverige" . Typ: "titta, vi är bäst i världen på rovdjur" - också...

Sålunda är förespråkarna så otroligt korkade att de antagligen kommer att få många som sympatiserat med dem att helt enkelt byta sida då de ser hur vansinnigt de beter sig. Detta har jag personligen sett ske under det senaste året.


Blir uppriktigt nästan lite förvånad över hur korkat de driver sin sak, har de ingen utbildad informatör i sina led?
 
Att vi har ett läge där människor uppenbarligen är beredda att dödshota fårfarmare för att de vill skjuta en varg är så illa att det inte liknar någonting.

...men vad läser vi sen? "Ett genetiskt perfekt exemplar" som måste bevaras.


Om, jag säger om, jag skulle vara för en ökad vargstam så skulle jag aktivt arbeta för en ökad skyddsjakt - då skulle debatten ebba ut. Men, vargstammen skulle ändå öka - jägarna skulle succesivt få se ett slut på en flerhundraårig tradition.

Men: förespråkarna är, precis som ledaren tog upp, mer att likna vid en sektform som helt enkelt ser vargen som något värt att offra det mesta för. Folk skall släppa allt för att vargen skall få leva fritt bland människor. Vargen blir något av en symbol för "brorduktigsverige" . Typ: "titta, vi är bäst i världen på rovdjur" - också...

Sålunda är förespråkarna så otroligt korkade att de antagligen kommer att få många som sympatiserat med dem att helt enkelt byta sida då de ser hur vansinnigt de beter sig. Detta har jag personligen sett ske under det senaste året.


Blir uppriktigt nästan lite förvånad över hur korkat de driver sin sak, har de ingen utbildad informatör i sina led?

Instämmer, en sekt är nog rätta ordet. Kompromissviljan är lika med noll.
Dom har ingen lösning på problemet, Det gäller att vara rättrogen annars kan man hamna på nått hett ställe.
Eftersom dom inte har någon strateg anställd som kan vägleda dom till bästa möjliga
resultat så liknar dom mera ungefär som kollektiva självmordsbombare.
 
För att annars kan landsbygden inte leva. Älgen är basen för landsbygdsbornas liv. Utan den kan de helt enkelt inte existera. Det är därför som alla, precis varenda en, landsbygdsbor inte vill att vi ska ha varg i landet. Det är dom eller vargen. En strid på liv och död. Kampen pågår till det bittra slutet. There can only be one!

Som du ser handlar det egentligen om landsbygdsmänniskorna mot stadsmänniskorna. Det är lätt att sitta i staden och avguda vargen. Man slipper möta de blodtörstiga bestarna och riskerar inte att bli uppäten.

Mer älgkött i frysen!
Färre mordlystna vargar i skogen!

Men vare sig man bor på landsbygden eller i staden så tvingas vi alla vara med och betala för köttet i frysen. Allra mest betalar ju alla de som skadas och dödas pga en liten del av befolkningen har ett nöje som de tvingar resten av befolkningen att betala.
 
Här är den preliminära statusrapporten för varg i Sverige vintern 2010/11, för de som är intresserade av annat än spy sin galla över det fåtal vargar vi har i Sverige: http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/varg_i_sverige_vintern_2010_2011.pdf

Raskesven

På vilket sätt förändrar en rapport, från Grimsö om antalet vargar själva grundfrågan som vi pratar om i denna tråd?

...är det förresten samma viltspårare i denna rapport som underlät att rapportera om valpar, men filmade och lade ut denna på youtube?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg