Varg

Nej. Han åsyftade länsstyrelsens rapport, där de som sammanställt siffrorna blev upprörda av hans "tolkningar".

Vad har Finland med detta att göra?

Finland har flera års erfarenhet av licensjakt av varg, där kan man till skillnad mot Sverige, som inte har flera års erfarenhet av licensjakt på varg, dra slutsatser av om licensjakten påverkar den illegala jakten.

Jag vet inte vad "länsstyrelsens rapport" är för något? du är nog lite vilsen.
 
Japp, fel av mig - blandar ihop lite begrepp. Men, om du refererar till Rapps egna slutsatser så blir det ju i egenskap av länsstyrelseanställd som han bedöms.
Enligt en sammanställning som Mats Rapp har gjort – baserad på information från länsstyrelsens inventeringar – har 77 vargar dödats illegalt eller försvunnit sedan 1997.





Den illegala jakten på varg ökar i landet. Det anser länsstyrelsens vargspårare Mats Rapp i Dalarna och länsstyrelsens rovdjurshandläggare Daniel Hansson i Gävleborg.
Deras utspel får dock mycket skarp kritik av vargforskaren Olof Liberg.

Mats Rapp och Daniel Hansson hänvisar till en egen kartläggning som visar att 77 vuxna vargar försvunnit spårlöst i länen sedan 1997.

– Att de har försvunnit är vi säkra på, och det är inte hög dödlighet på vuxna vargar. De allra flesta har blivit illegalt dödade tror vi, säger Mats Rapp till Expressen.

Deras uppgifter går helt emot vargforskaren Olof Libergs och Skandulvs siffor som visar att den illegala jakten på varg tvärt om minskat med 70 procent på senare tid. Rapporten är framtagen för Världsnaturfonden, WWF. Olof Liberg sätter ett stort frågetecken länsstyrelsefolkets utspel.

– De har en siffra, 77. Men vad säger den? De måste väl ha siffror att jämföra med innan de kan se trender och gå ut och påstå olika saker, säger Olof Liberg.

• Har de illegala jakten på varg ökat eller minskat?

– Tjuvjakten på varg har minskat kraftigt. Vår rapport står mycket stark och den är bland annat baserad på de vargar Rapp och Hansson refererar till plus ett stort antal andra vargar.

• Mats Rapp och Daniel Hansson säger att 50 vuxna vargar har försvunnit i Gävleborg och Dalarna de senaste sex åren. Visar det inte på en omfattande illegal jakt?

– Det är cirka åtta vargar per år, eller 5–10 procent av stammen i de båda länen. Det ligger klart inom ramen för vargarnas naturliga dödlighet. Vargar dör av andra orsaker än tjuvjakt, hur konstigt det än låter för vissa. Om den illegala jakten skulle vara så omfattande som en del vill påstå skulle inte vargstammen öka i den takt den gör.

– Stammen ökade med 40 procent på ett år. Det ser vi om vi tittar på hur många vargar det fanns kvar efter licensjakten 2010 jämfört med när vargjakten inleddes i januari 2011. Det betyder att något är fel någonstans. Kanske är det så att länsstyrelsernas varginventeringar inte är mer värda än det papper de är skrivna på.

• Vad tycker du om att myndighetspersoner går ut i media och ifrågasätter Skandulvs forskare?
– Det tycker jag inte alls om. Det är bara ovetenskapligt bollande med siffror som de inte vet vad de visar. Jag har skrivit ett brev till dem och deras chefer där jag bjuder in till diskussion om detta vid Skandulvs kommande konferens. Jag tycker också det vore klädsamt av Expressen och andra medier att ge mig en möjlighet att kommentera när min och andras forskning ifrågasätts på det här sättet.




Det vi pratar om här är sålunda hur vargförespråkare uppenbarligen har en så stark lobby så man kan få ren rappakalja publicerat i en av Sveriges mest respekterade tidningar. Vi pratar inte om jakt i Finland.
 
Här kan vi skåda in i framtiden:
http://www.jaktojagare.se/massiv-vargjakt-i-estland
-Vd jag hört så är det redan skottpengar på varg där.

Och framtiden brådskar:
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.4088576-vargboom-kan-vantas

Och det är inte så lätt att jaga i stan:
http://www.dalademokraten.se/Vasterdalarna/Vargen-i-Malung-gackar-jagare/

Det här var med på tråden nyss, synd att reporten rör till begreppen en aning:
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.4088308-vargen-storsta-hotet
 
Kan tilläggas att Estland har 500 vargar på en yta som är 10 gånger mindre än Sveriges.
Det är med andra ord som om vi skulle ha 50 000 vargar.
Under såna omständigheter skulle det vara helt befogat med omfattande jakt.

En fråga som man kan ställa sig är hur Estland kunnat överleva med så många vargar på en sån liten yta, skulle man tro allt vad antivarglobbyn säger borde Estland ha gått under för länge sedan, vid 25 vargar ungefär.
 
Menar du nu att vargprojektet handlar om hela Sverige? Intressant. Om du däremot tittar på mellansverige, för att förhålla dig till verkligheten, så blir frågan kanske mer lämplig att diskutera?

Lär dig gärna lite om anledningarna till massjakten där borta. Folk har fått nog. På riktigt.
 
Kan tilläggas att Estland har 500 vargar på en yta som är 10 gånger mindre än Sveriges.
Det är med andra ord som om vi skulle ha 50 000 vargar.
Under såna omständigheter skulle det vara helt befogat med omfattande jakt.

En fråga som man kan ställa sig är hur Estland kunnat överleva med så många vargar på en sån liten yta, skulle man tro allt vad antivarglobbyn säger borde Estland ha gått under för länge sedan, vid 25 vargar ungefär.

Enligt andra uppgifter så har dom 220 st på ett område stort som Dalarna.
Alltså ungefär en täthet som är ungefär 75 % mer än Dalarna.
Intressant eftersom Estland gärna framhålls som ett land som lever i "harmoni" med varg.
Sanningen är att vi inget vet om detta.
Och vargkramarlobbyisterna men NSF i spetsen har naturligtsvis unyttjat den okunskapen.
Det som vi säkert vet är att dom skall skjuta 110 st.
Jag drar den enkla slutsatsen att vargen i Estland inte har den avgudastatus som den
har här.
Som sagt...vad jag hört så betalar dom 90 euro för en död varg.
Billigt ändå med tanke på vad våra skyddsjakter kostar.
 
Senast ändrad:
Intressant ledare med en massa insinuationer och otrevliga undertoner. Bevisar bara att det finns puckon i all läger.

Tycker han har en rätt bra poäng, även om han tar i för mycket (han lyckades ju dock få sin ledare känd över hela landet tack vare det..).

Hur ser du på det han säger om synen på djur kontra människor, och då vargen som "det heligaste djuret"? Är han helt fel ute i sin grundtanke?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg