Vargarna attackerar mest föl och kalvar, men det händer även att de attackerar vuxna djur. Jag känner mest till situationen i en liten del i nordvästra Spanien, eftersom jag brukar åka dit varje år. I det området finns omkring 200 brunbjörnar och åtskilligt fler vargar. Bara i den lilla delen av Spanien sker det några tusen rovdjursattacker mot hästar varje år. Vad gäller kor så är det nog något färre rovdjursattacker. Som sagt, det är nog mest föl och kalvar de attackerar, men ofta även vuxna djur. Men jag vet inte om man kan lita på statistiken, för jag har hört att det även finns förvildade hundar som står för en hel del av attackerna. Det är de som har helt oskyddade boskapsdjur som lider av attackerna. De som skaffat mastiffer har till hög grad undkommit rovdjursattacker. Det finns mycket gott om vilda bytesdjur där, t.ex. rådjur, hjort, vildsvin, stenget mm, så vargarna har gott om vilda bytesdjur och är inte beroende av att äta boskap. Det är nog så att oskyddad boskap är lätt byte och att det därför sker en hel del attacker mot hästar och kor.
Då är frågan varför dom inte har gjort något åt situationen tidigare. Att få flera tusen kreatur dödade
känns inte direkt någe avundsvärt. Ingen bra förebild. Dom kan helt enkelt inte haft någon fungerande jaktorganisation.