Varg

Vargarna attackerar mest föl och kalvar, men det händer även att de attackerar vuxna djur. Jag känner mest till situationen i en liten del i nordvästra Spanien, eftersom jag brukar åka dit varje år. I det området finns omkring 200 brunbjörnar och åtskilligt fler vargar. Bara i den lilla delen av Spanien sker det några tusen rovdjursattacker mot hästar varje år. Vad gäller kor så är det nog något färre rovdjursattacker. Som sagt, det är nog mest föl och kalvar de attackerar, men ofta även vuxna djur. Men jag vet inte om man kan lita på statistiken, för jag har hört att det även finns förvildade hundar som står för en hel del av attackerna. Det är de som har helt oskyddade boskapsdjur som lider av attackerna. De som skaffat mastiffer har till hög grad undkommit rovdjursattacker. Det finns mycket gott om vilda bytesdjur där, t.ex. rådjur, hjort, vildsvin, stenget mm, så vargarna har gott om vilda bytesdjur och är inte beroende av att äta boskap. Det är nog så att oskyddad boskap är lätt byte och att det därför sker en hel del attacker mot hästar och kor.

Då är frågan varför dom inte har gjort något åt situationen tidigare. Att få flera tusen kreatur dödade
känns inte direkt någe avundsvärt. Ingen bra förebild. Dom kan helt enkelt inte haft någon fungerande jaktorganisation.

Då är frågan varför dom inte har gjort något åt situationen tidigare. Att få flera tusen kreatur dödade känns inte direkt någe avundsvärt. Ingen bra förebild. Dom kan helt enkelt inte haft någon fungerande jaktorganisation.
Nej, det kanske inte är avundsvärt. Ändå har jag hört svenska jägare säga att de hellre skulle haft 2000 vargar av spansk typ här uppe i Sverige, än 200 vargar av svensk typ, eftersom den svenska vargen är avsevärt farligare än den spanska. Uppenbarligen är det bara skitsnack av folk som inte har en susning om verkligheten. Eller det kanske inte är skitsnack av folk som har nollkoll, det kanske är avsiktliga lögner? Det är ju bara att åka till Spanien och kolla läget, men jägarkåren här tycker kanske att det är viktigare att sprida grova lögner än att tala sanning? Det är väldigt mycket vargattacker i Spanien och därför arbetas det mycket där för att få bukt med vargattackerna. Trots att det sker oändligt mycket fler vargattacker i Spanien än i Sverige, så accepteras vargen till större del i Spanien än i Sverige. Varför är det så?

Edit:
Hittade en artikel som kanske förklarar varför vargen till större del accepteras i Spanien:
http://www.rovdjur.se/objfiles/1/Spanien_-1988880880.pdf

Nej, det kanske inte är avundsvärt. Ändå har jag hört svenska jägare säga att de hellre skulle haft 2000 vargar av spansk typ här uppe i Sverige, än 200 vargar av svensk typ, eftersom den svenska vargen är avsevärt farligare än den spanska. Uppenbarligen är det bara skitsnack av folk som inte har en susning om verkligheten. Eller det kanske inte är skitsnack av folk som har nollkoll, det kanske är avsiktliga lögner? Det är ju bara att åka till Spanien och kolla läget, men jägarkåren här tycker kanske att det är viktigare att sprida grova lögner än att tala sanning? Det är väldigt mycket vargattacker i Spanien och därför arbetas det mycket där för att få bukt med vargattackerna. Trots att det sker oändligt mycket fler vargattacker i Spanien än i Sverige, så accepteras vargen till större del i Spanien än i Sverige. Varför är det så?

2000-200-argumentet har jag aldrig hört eller läst om.
Skillnaden kan inte vara alltför stor förmodar jag.
Att dom delvis accepterar läget beror nog på att det aldrig varit annorlunda förut heller.
Det man inte känner till det saknar man inte.
Dom har gett upp. Som sagt, hade dom kunnat organisera sig så hade dom kunnat gjort något
långt tidigare. Det är väl för hett åt pannan där nere.

Edit:
Hittade en artikel som kanske förklarar varför vargen till större del accepteras i Spanien:
http://www.rovdjur.se/objfiles/1/Spa...1988880880.pdf

Du lär komma ihåg att detta är en mycket,mycket partisk inlaga.

Det motsvarar ungefär som att skicka ner Riksjägarna fast åt andra hållet.

När jag läser den i detalj så ser jag att den är riktigt dålig, späckad med fördomar.
-Förmodligen full i faktafel !

Du lär komma ihåg att detta är en mycket,mycket partisk inlaga.
Ok, tack för påpekandet.

Dom har gett upp. Som sagt, hade dom kunnat organisera sig så hade dom kunnat gjort något långt tidigare. Det är väl för hett åt pannan där nere.
Jag sa ju att det pågår en massa projekt där nere. Varför menar du att när det pågår en massa arbete för att få bukt med vargattackerna, så är det samma sak som att de gett upp? Jag undrar vem det är som har det för hett om pannan?

Ok, tack för påpekandet.

Jag sa ju att det pågår en massa projekt där nere. Varför menar du att när det pågår en massa arbete för att få bukt med vargattackerna, så är det samma sak som att de gett upp? Jag undrar vem det är som har det för hett om pannan?

Det finns formodligen en del vargvänner där nere, och nu har dom blivit uppbackade av EU.
Alla vet att det enda hållbara sättet att bli av med problemet är att decimera stammen till antalet.
Alltså är det bråttom att hitta alternativa lösningar, och dom jobbar säkert hårt för det eftersom dom har verkligt stora problem.
Folk accepterar sin situation eftersom det sett ut så i alla tider.
Men vargjakten i Norden kan få dom på andra tankar. Alltså gäller det att svärta ner nord-jägarna.

Du anser alltså att spanjorerna är vana att vistas i en naturlig miljö så som den sett ut i alla tider, till skillnad från oss svenskar som lever i ett modernt samhälle där vi tappat förståelsen för hur naturen funkar?

Jag skulle nog hellre uttrycka det så att svenskarna har på ett tidigt skede förstått hur naturen fungerar.

Spanjorerna har inte brytt sig och nu är det möjligen försent..

Jag skulle nog hellre uttrycka det så att svenskarna har på ett tidigt skede förstått hur naturen fungerar.

Spanjorerna har inte brytt sig och nu är det möjligen försent..
Aha, jag förstår att du är expert på allt, inklusive hur alla spanjorer och svenskar resonerar. Du har haft svar på tal på alla mina frågor hittills. Det måste vara underbart att vara expert på allt här i världen. Till skillnad från dig så vet inte jag allt. Jag ska läsa dina inlägg noggrannt hädanefter så att jag kan lära mig av en sådan allvetare som du. Gäller det alla personer i Dalarna förresten, eller är det bara du som är så kunnig i allt?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg