Varg

Jag förstår inte varför du är så raljerande. De två tjuvjägarna som var ute för att "störa" varg och som vållade fyra björnars död (mamman och tre björnungar) är från Dalarna. http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=206768 Du kanske känner dem personligen?

Nej jag känner dom inte beroende på att vi är en helsikes massa människor här i Dalarna.
Du lär väl inse proportionerna?
Detta är inte vardag i Dalarna, detta är en ovanlig händelse.

Om någon gör ett bankrån i Stockholm..ska vi då låsa in samtliga stockholmare tills någon erkänner?

Jag skrev inte "går" utan "enklare".
-Varför kunde inte spanjorerna tygla vargarna? -Har dom inte mastiffer?
De boskapsuppfödare jag talat med ansåg att mastiffer var bästa sättet att skydda boskapen mot varg. Men de ansåg inte att det går att tygla vargen.

Jag googlade på vad vargar väger och de svenska vargarna verkar väga ungefär lika mycket som de spanska vargarna. Stämmer det?

Det verkar i alla fall som om både svenska vargar och spanska vargar är bra mycket mindre än mastiffer.

Vindman:
Känner du till något om det sista jag skrev?
"Eller är mastiffernas närvaro ett krav för att dom ska kunna få ut statlig ersättning?"

Vindman:
Känner du till något om det sista jag skrev?
"Eller är mastiffernas närvaro ett krav för att dom ska kunna få ut statlig ersättning?"
Nej, det tror jag inte. Vad jag förstått så får de ersättning för vargattacker oavsett om de har mastiffer eller inte. Däremot verkar staten sponsra användningen av mastiffer. Jag har hört något om att valpar ges till boskapsuppfödare, men jag vet inte exakt hur det programmet funkar.

Vet du något om storlek på varg? Här i Sverige har jag ofta hört att de sydliga vargarna är små jämfört med de svenska vargarna. Men googlar man på spanska webbsidor så verkar det som om den spanska vargen är ungefär lika stor som den svenska.

Tätheten på stammen är beroende på hur stor del av sverige du räknar in.
Om man räknar på det sättet så är det nog så att vi har otroligt mycket mindre vargtäthet här än i öst- och sydeuropa.

Är det bara jag som ser positivt på användandet av mastiffer? Det verkar som om vargmotståndarna inte vill ha på varg- och björndödande mastiffer, eller? Vad var det för fel på den urgamla svenska hundrasen dalbohunden?

Nej, det tror jag inte. Vad jag förstått så får de ersättning för vargattacker oavsett om de har mastiffer eller inte. Däremot verkar staten sponsra användningen av mastiffer. Jag har hört något om att valpar ges till boskapsuppfödare, men jag vet inte exakt hur det programmet funkar.
Vet du något om storlek på varg? Här i Sverige har jag ofta hört att de sydliga vargarna är små jämfört med de svenska vargarna. Men googlar man på spanska webbsidor så verkar det som om den spanska vargen är ungefär lika stor som den svenska.

Vad jag hört så är den mindre..

citat wikopedia:Storleken på varg skiftar mycket på olika platser i världen. De största vargarna förekommer i skogsområden i Alaska, Kanada och Östeuropa och är ungefär 160 centimeter långa, vid skuldran 80 centimeter höga och med en cirka 50 centimeter lång svans. Dessa vargar väger upp till 80 kilogram. De minsta vargarna lever på arabiska halvön och i närliggande regioner. Deras längd ligger vid 80 centimeter och vikten vid 20 kilogram. Svansen är ungefär 30 centimeter lång.

Euro-vargarna är ju av samma art men generellt blir individerna större i norr, som dom flesta
andra djur
skall kolla lite mera senare, men jag försöker fortsätta jobba samtidigt.

Vad jag hört så är den mindre..
Det har jag också hört. Det skulle inte förvåna mig om den spanska vargen är mindre, för de har en del endemiska arter på iberiska halvön. Det kan nog vara så att den spansk/portugisiska vargen är en underart till europeisk varg och att den är endemisk för iberiska halvön. Och även mindre än vargarna i resten av Europa.

Det har jag också hört. Det skulle inte förvåna mig om den spanska vargen är mindre, för de har en del endemiska arter på iberiska halvön. Det kan nog vara så att den spansk/portugisiska vargen är en underart till europeisk varg och att den är endemisk för iberiska halvön. Och även mindre än vargarna i resten av Europa.
Jag tror att vargens storlek har begränsat intresse för sakfrågan. Vilka problem försvinner om de svenska vargarna får samma storlek som de spanska vargarna?

Men är det inte så att valet av bytesdjur beror på vilka bytesdjur som finns? De spanska vargarna äter kor, hästar, hjort mm. Men de äter inte älg. Och det har inget med storleken att göra. Hade det funnits älg i Spanien hade de ätit älg.

Hur vanligt är det att dom äter vuxna kor och vuxna hästar? -låter ju inte så bra.?

Hur vanligt är det att dom äter vuxna kor och vuxna hästar? -låter ju inte så bra.?
Vargarna attackerar mest föl och kalvar, men det händer även att de attackerar vuxna djur. Jag känner mest till situationen i en liten del i nordvästra Spanien, eftersom jag brukar åka dit varje år. I det området finns omkring 200 brunbjörnar och åtskilligt fler vargar. Bara i den lilla delen av Spanien sker det några tusen rovdjursattacker mot hästar varje år. Vad gäller kor så är det nog något färre rovdjursattacker. Som sagt, det är nog mest föl och kalvar de attackerar, men ofta även vuxna djur. Men jag vet inte om man kan lita på statistiken, för jag har hört att det även finns förvildade hundar som står för en hel del av attackerna. Det är de som har helt oskyddade boskapsdjur som lider av attackerna. De som skaffat mastiffer har till hög grad undkommit rovdjursattacker. Det finns mycket gott om vilda bytesdjur där, t.ex. rådjur, hjort, vildsvin, stenget mm, så vargarna har gott om vilda bytesdjur och är inte beroende av att äta boskap. Det är nog så att oskyddad boskap är lätt byte och att det därför sker en hel del attacker mot hästar och kor.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg