Varg

Då tar du för givet att allt jobb och kärlek som läggs ned går att enkelt ersättas med cash.

om man nu lägger så mycket jobb och kärlek varför kan man inte stängsla ordentligt, det finns ingen varg/hund som går in till tamboskap bakom ett riktigt uppsatt elstängsel. vi har alltid kört 4- 6 trådar till våra får, hade vi haft varg i området så hade jag kört minst 6 trådar..

Det är viktigt att vi på landet säger ifrån klart och tydligt att vi inte vill bli företrädda av kriminella extremister, tjuvskyttar och hänsynslösa djurplågare. Jägarförbundet är inte ett språkrör för oss som bor på landet. De för inte vår talan. Vi accepterar inte att toppridas av dem. Vi accepterar inte att bli deras gisslan i deras förljugna och smutsiga strävan för att utrota alla de stora rovdjuren.

Men varför säger ni inte ifrån då? Inget ont om utsidan, men det är en väldigt liten ankdamm. Ta ställning i debatten mera öppet, skriv en debattartikel. ring svt. Sålänge de för föra talan oemotsagda så kommer de fortsätta göra det.

mvh Christian

Läs KLAGERs text igen. Han skriver lite hjärtlöst att "egentligen finns det ju ingen anledning att skydda sina djur" då det ersätts av försäkringsbolag och staten. Det var det jag vände mig emot. Jag har läst liknande tråkiga skrivningar om hundar som för i princip alla är en familjemedlem.

om man nu lägger så mycket jobb och kärlek varför kan man inte stängsla ordentligt, det finns ingen varg/hund som går in till tamboskap bakom ett riktigt uppsatt elstängsel. vi har alltid kört 4- 6 trådar till våra får, hade vi haft varg i området så hade jag kört minst 6 trådar..

Det börjar balla ur. http://www.facebook.com/group.php?gid=4716194283 (jag har inte Facebook och sånt här är en orsak) . "Är ni inte mot dem så är ni med dem" ungefär. Hur knasigt är inte det? Det blir otroligt löjligt om folk som bor på landsbygden måste aktivt ta avstånd från kriminella elelement för att inte hamna i samma fack som dem.

Men varför säger ni inte ifrån då? Inget ont om utsidan, men det är en väldigt liten ankdamm. Ta ställning i debatten mera öppet, skriv en debattartikel. ring svt. Sålänge de för föra talan oemotsagda så kommer de fortsätta göra det.

mvh Christian

Det börjar balla ur. http://www.facebook.com/group.php?gid=4716194283 (jag har inte Facebook och sånt här är en orsak) . "Är ni inte mot dem så är ni med dem" ungefär. Hur knasigt är inte det? Det blir otroligt löjligt om folk som bor på landsbygden måste aktivt ta avstånd från kriminella elelement för att inte hamna i samma fack som dem.

Och var sa jag det? Om du kommenterar min text så kommentera gärna det jag skriver inte vad du hittar på facebook

mvh Christian

Nej..nej -kom upp hit till Dalarna istället och träffa jägare av kött och blod.
Du kommer att upptäcka att debatten är tidningsfasad som knappt har någon substans.
Vargdebatten finns knappast här, inte ens med på mötes-föredragningslistan.

Det enda som pratas om är hur rapporterna om synobsen fungerar, alltså hur vi håller koll på vargarnas positioner.

Ni vargvänner strider mot ett media-spöke.

Stängslet leveras som en bunt på en pall. -kommer du upp hit och hjälper till att resa 2 km stängsel?

Miljön annorlunda idag

Jag tror inte man räkna med att vargarna idag eller i framtiden kommer att uppträda spå samma sätt som man alltid gjort. Det är fel att vid alla olika händelser säga att det har inte hänt å 50 år osv.
Samhället och miljön har förändrats både i vårt land och i tex Alaska och Canada. Allt har blivit stressigare och vi har alla mindre utrymme att sväva ut på.
De vilda djurens livsvillkor förändras hela tiden och det gör att dera beteenden också kommer att förändras varför jag tror att man inte hela tiden kan räkna tillbaka så fort något hänt. Det kommer att hända allt fler olyckor både med varg och björn och frågan är ju hur mycket vi skall acceptera, eller kan acceptera.
Jag har själv under många år jobbat mot tjuvjakten på våra rovdjur men har nu börjat tänka om, har faktikst fått mer, kalla det för förståelse för att vissa tar lagen i egna händer eftersom man upplever att samhället inte lyssnar på dem som har att leva i den miljö där rovdjuren finns. Det betyder inte att jag accepterar tjuvjakt.
Det är helt klart att samhället tappat kontrollen över björnens utbredning och antal och nu håller man på tappa kontrollen över vargarna. Jag påstår att det är alldeles för okunniga beslutsfattare som vägrar se helheten. Man lyssnar alldeles för mycket på enskilda tjänstemän som i grund och botten inte alls har den kunskap som krävs.
Naturligtvis finns det människor i olika grupper som tycker vi skall låta rovdjuren få växa fritt och härja runt i renskötselområdet eller i fårflockar osv. Jägarna skall sluta jaga med löshundar, älgarna skall bli vargmat istället. De grupperingarna finns och måste få finnas men deras röster och åsikter får inte vägra tyngre än tex ortsbefolkningens.
När det gäller tex älgjakten måste man förstå vilka enorma ekonomiska värden det handlar om och vilken betydelse jakten har för att hålla älgstammen på en för tex skogsbruket acceptabel nivå.

Hur mycket slantar skall samhället satsa för att man skall kunna slå sig för bröstet internationellt och säga "kolla hur bra vi är i sverige". Sett globalt är inte vargen hotad och vårt lilla land behöver inte alltid göra sig till och låtsas vara något väldssamvete.

Ursäkta, lite citeringsfel. Skulla ha citerat inlägg #129 av Noob:

"Det är viktigt att vi på landet säger ifrån klart och tydligt att vi inte vill bli företrädda av kriminella extremister, tjuvskyttar och hänsynslösa djurplågare. Jägarförbundet är inte ett språkrör för oss som bor på landet. De för inte vår talan. Vi accepterar inte att toppridas av dem. Vi accepterar inte att bli deras gisslan i deras förljugna och smutsiga strävan för att utrota alla de stora rovdjuren."

Som att någon på landet VILL bli företrädd av kriminella extremister, tjuvskyttar och hänsynslösa djurplågare.

Och var sa jag det? Om du kommenterar min text så kommentera gärna det jag skriver inte vad du hittar på facebook

Säg det till de tjuvskjutna vargarna. tror inte de håller med.

Vi har inga sådana..
Om du läste raden ovanför så förstår du att vi motarbetar det själva:

"Det enda som pratas om är hur rapporterna om synobsen fungerar, alltså hur vi håller koll på vargarnas positioner"

Om man vänder på steken ..vargar som inte räknas= finns inte!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg