Miljön annorlunda idag
Jag tror inte man räkna med att vargarna idag eller i framtiden kommer att uppträda spå samma sätt som man alltid gjort. Det är fel att vid alla olika händelser säga att det har inte hänt å 50 år osv.
Samhället och miljön har förändrats både i vårt land och i tex Alaska och Canada. Allt har blivit stressigare och vi har alla mindre utrymme att sväva ut på.
De vilda djurens livsvillkor förändras hela tiden och det gör att dera beteenden också kommer att förändras varför jag tror att man inte hela tiden kan räkna tillbaka så fort något hänt. Det kommer att hända allt fler olyckor både med varg och björn och frågan är ju hur mycket vi skall acceptera, eller kan acceptera.
Jag har själv under många år jobbat mot tjuvjakten på våra rovdjur men har nu börjat tänka om, har faktikst fått mer, kalla det för förståelse för att vissa tar lagen i egna händer eftersom man upplever att samhället inte lyssnar på dem som har att leva i den miljö där rovdjuren finns. Det betyder inte att jag accepterar tjuvjakt.
Det är helt klart att samhället tappat kontrollen över björnens utbredning och antal och nu håller man på tappa kontrollen över vargarna. Jag påstår att det är alldeles för okunniga beslutsfattare som vägrar se helheten. Man lyssnar alldeles för mycket på enskilda tjänstemän som i grund och botten inte alls har den kunskap som krävs.
Naturligtvis finns det människor i olika grupper som tycker vi skall låta rovdjuren få växa fritt och härja runt i renskötselområdet eller i fårflockar osv. Jägarna skall sluta jaga med löshundar, älgarna skall bli vargmat istället. De grupperingarna finns och måste få finnas men deras röster och åsikter får inte vägra tyngre än tex ortsbefolkningens.
När det gäller tex älgjakten måste man förstå vilka enorma ekonomiska värden det handlar om och vilken betydelse jakten har för att hålla älgstammen på en för tex skogsbruket acceptabel nivå.
Hur mycket slantar skall samhället satsa för att man skall kunna slå sig för bröstet internationellt och säga "kolla hur bra vi är i sverige". Sett globalt är inte vargen hotad och vårt lilla land behöver inte alltid göra sig till och låtsas vara något väldssamvete.