Varg

Ibland undrar jag om Aktiv-jägare är verklig eller ett troll....

Men antagligen är det så snacket går i jaktstugorna när luften blir "sådär skönt sydstatstjock av blöta raggsockor, fisar och hat mot den federala regeringen i Fjollträsk"

Funderat på KBT?

Regeringen har en ganska liberal syn på vargjakt, väcker knappt några hatkänslor. Sydstaterna borde väl logiskt sett vara det som ligger söder om vargarna? Hade du otur när du skrev?

Jag har på olika sätt försökt att provocera fram ett utlåtande om ansvarsförhållande när det gäller
"herdehundar". Det har väl aldrig hänt tidigare i Sverige att dom har slagits med varg, men det finns väl exempel i södra europa. Är det ingen som har några ideer?
http://www.youtube.com/watch?v=19FddxUR59I

Har själv haft en herdehund och tror att de skulle vara utmärkta för detta. Dock; att skapa en vargdödande/bortskrämmande hund innebär att hunden skall, väldigt tidigt, präglas av flocken - inte människan. Den skall leva bland fåren, se sig själv som en del av flocken. Har du två sådana så göre sig icke varg och björn besvär - har sett film från Norge där två pyreneér spöar en björn. Dessa två hundar hade aldrig träffats innan.

Men. Vår hund fick avlivas. De har en vaktinstinkt utöver det vanliga.

Tror helt enkelt inte det funkar här - skulle dessa hundar gå lösa så ger de sig på folk som närmar sig, skall du ha de inhägnade så räcker inte ett lite stängsel...

Sen vet jag inte om det är lagligt att låta en valp leva ute dygnet runt? I Sverige? Kan jag aldrig tro.

Nä, denna fråga löses enklast med att låta vargen sola sig på skansen ;)

Jag känner en som har 2 st.
Jag vet inte exakt hur det funkar där men vad jag hört så drar dom till skogs ibland och ingen vet
vad dom sysslar med i skogen.
Jag tippar på att skogsflanörer med hund bör hålla sig undan.

Ännu ett onyktert inlägg i vargfrågan. Åter igen från en "lantis" som tror sig tala för hela glesbygsbefolkningen.

http://op.se/asikter/insandare/1.2955797-ar-vargen-sveriges-storsta-dilemma-
Extremisterna försöka göra det till en motsättning mellan stads- och landsbygdsbefolkning. Men "– Vi vill inte hamna i samma situation som i Dalarna. Där har vargmotståndet nått nästan maffialiknande strukturer, säger Conny Andersson, som fram till helt nyligen arbetade vid Stockholmspolisen...

I län där vargen varit etablerad länge finns exempel på kriminalitet koppla till rovdjuren. Förgiftat bete, så kallade åtlar, har hittats i vargrevir, olagliga fällor, illegalt skjutna vargar och hot och skadegörelse riktade mot tjänstemän är andra exempel." (http://www.dn.se/sthlm/jag-tycker-vargen-hor-hemma-har)

Det är viktigt att vi på landet säger ifrån klart och tydligt att vi inte vill bli företrädda av kriminella extremister, tjuvskyttar och hänsynslösa djurplågare. Jägarförbundet är inte ett språkrör för oss som bor på landet. De för inte vår talan. Vi accepterar inte att toppridas av dem. Vi accepterar inte att bli deras gisslan i deras förljugna och smutsiga strävan för att utrota alla de stora rovdjuren.

I län där vargen varit etablerad länge finns exempel på kriminalitet koppla till rovdjuren. Förgiftat bete, så kallade åtlar, har hittats i vargrevir, olagliga fällor, illegalt skjutna vargar och hot och skadegörelse riktade mot tjänstemän är andra exempel." (http://www.dn.se/sthlm/jag-tycker-vargen-hor-hemma-har)

.

Det vore kanske på sin plats att rejält minska jaktkvoten för berört område vid varje jaktbrott
som upptäkts.

Tror helt enkelt inte det funkar här - skulle dessa hundar gå lösa så ger de sig på folk som närmar sig, skall du ha de inhägnade så räcker inte ett lite stängsel...
Jag vet inte så mycket om andra raser än den spanska mastiffen (Mastín Español). Den är populär i Spanien för sitt lugn, sitt stabila psyke och sin vänlighet mot människor. Är det så att andra typer av herdehundar är mer aggressiva och att de attackerar människor?

Jag har vandrat i spanska berg där det går boskap tillsammans med mastiffer (inga stängsel). Jag har aldrig blivit attackerad, och jag har inte hört att någon annan vandrare har blivit attackerad heller, trots att vandring i bergen är en populär aktivitet med många utövare. Mastifferna brukar mest ligga och slappa mitt bland boskapen. Om de skulle ge sig på folk skulle de nog inte vara så populära. Jag googlade och hittade många spanska webbsidor där mastiffen prisas för att den är så bra som herdehund/vakthund och för sin vänlighet mot människor.

Men i Sverige verkar det inte vara en populär idé att ha lösa hundar i Sverige. I en DN-artikel idag säger en person från Viltskadecenter: "Vi måste vänja oss vid den här nya situationen. Nu är det april, och så här års ska hunden hållas i koppel. Det är det lag på"

Några bilder:
working4.jpg

mini-don%20i%20nena.jpg

i3tjk0.jpg

P3206188.JPG

mastinybebe.jpg

Jag har sett två sådan hundar i en fårflock i Sverige, de skällde lite på mig när jag gick fram till stängslet, men annars gjorde de inget. Men i grunden finns det ju ingen anledning för djurägare att skydda sina djur här, sker det en rovdjursattack så får de ju ersättning av både staten och försäkringsbplaget.

En av jakthundarna som dödats i Rialareviret attackerades ju t ex även året innan, men trots det så släppte jägaren ut den ett år senare i samma revir.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg