Varg

Du visar verkligen att du inte är intresserad av att lösa problemet på ett sätt som tilltalar "båda sidorna", du vill bara att vargen ska dö?!

Får jag försöka mig på en vild gissning:

Om en boskapsvallande Mastiff skulle råka döda en varg här i sverige, så skulle
vargkramarna bli jätteglada!

Jag skulle noggrant följa häktningsförhandlingarna av husse.

Får jag försöka mig på en vild gissning:

Om en boskapsvallande Mastiff skulle råka döda en varg här i sverige, så skulle
vargkramarna bli jätteglada!

Jag skulle noggrant följa häktningsförhandlingarna av husse.

Ursäkta mig, men nu är det så att vargkramarna och varghatarna är små minoriteter i Sverige! Alla vi andra ser problem på båda sidor och blir inte jätteglada eller jätteledsna om en varg dör utan försöker se nyktert på det hela.

Ja livstid är ju relativt, det beror ju på hur gammal man är.
Men jag gissar på att sträffvärdet ligger i nivå med människodråp.

Gissa på du bara. Att ta reda på fakta är väl som vanligt för jobbigt så jag gjorde det åt dig.

Jaktlagen 44 §: Om ett jaktbrott är att anse som grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år

Brottsbalken 3 Kap 2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.

Helfel som vanligt...

Ja livstid är ju relativt, det beror ju på hur gammal man är.
Men jag gissar på att sträffvärdet ligger i nivå med människodråp.

Sedan avskaffandet av dödsstraffet i Sverige så är "livstid" det grövsta straffet vi har och det innebär att man sitter i fängelse på obestämd tid. Man kan benådas och få sitt straff tidsbestämt om man ansöker efter tio avtjänade år, straffet kan aldrig bli kortare än 18 år. Straffskalan för mord sträcker sig från tio år till högst arton år eller livstid, därav gränserna.
Det är dock ingen rättighet att få en tidsbestämmelse på sitt straff, så helt relativt är det faktiskt inte.

Dråp har en straffskala från sex till tio år, och är ett mycket allvarligare brott än jaktbrott, även ett grovt sådant.

Den som skjuter en varg i syftet att döda denne kommer förmodligen att anklagas för grovt jaktbrott, som har en straffskala på fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.
Straffen för grovt jaktbrott höjdes 2001 just på grund av att det är så omfattande med syftet att verka avskräckande. Dessutom har man nödprincipen som ger rätten att döda ett rovdjur som attackerar tamdjur.

Så att säga att samhället och rättsväsendet jämställer grovt jaktbrott med mord eller i lägsta fall dråp visar bara på hur otroligt pinsam dålig koll du har.

Edit, med reservation för att jag inte är helt uppdaterad så har det mig veterligen aldrig dömts något hårdare straff än ett års fängelse för grovt jaktbrott.

Gissa på du bara. Att ta reda på fakta är väl som vanligt för jobbigt så jag gjorde det åt dig.

Jaktlagen 44 §: Om ett jaktbrott är att anse som grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år
Brottsbalken 3 Kap 2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.
Helfel som vanligt...

Ja då kan det alltså bli 4 år för varg och 6 år för dråp. Känns inte som en helfel gissning?

Kanon, vi har hittat en kompromiss!
Den var rolig, kompromissa med notoriska jaktbrottslingar...

Ja då kan det alltså bli 4 år för varg och 6 år för dråp. Känns inte som en helfel gissning?
Vad säger du om straffsatserna för skattebrott? Har du något du känner måste ut i den frågan också eller skall vi återgå till ämnet?

Fy fan för tjuvjägare som gör sig till talesmän för glesbydgsbefolkningen.

Ibland undrar jag om Aktiv-jägare är verklig eller ett troll....

Men antagligen är det så snacket går i jaktstugorna när luften blir "sådär skönt sydstatstjock av blöta raggsockor, fisar och hat mot den federala regeringen i Fjollträsk"

Funderat på KBT?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg