Hur bedömmer ni den här tekniken?
http://www.youtube.com/watch?v=x0L5v7ct5sI
Jag kan inte tänka mig att vada utan stav.
Det han gör där i filmen ser relativt lätt och avslappnat ut när man ser att vattnet forsar ganska snabbt.
Vet någon var det är någonstans?
Jag tycker att det ser ut som Telmavadet.
Vattnet på filmen är djupt, men strömmen är inte särskilt stark för det djupet. Vidare verkar botten vara jämn utan gropar och besvärliga stenar. Det går att ta sig fram relativt stabilt. Han med ryggsäcken har säkert hjälp av ryggsäckens tyngd, det gör att han står ordentligt på botten och inte har lika mycket problem med balansen som den andre. Han har knäppt upp avbärarbälte och bröstbälte, vilket är helt rätt. Kängorna skulle jag däremot ha snört fast på ryggsäcken så att de inte kan ställa till problem runt halsen om man faller.
Vid ett eventuellt fall är det i här ingen större risk att slå sig i huvudet, vad jag kan se. Vid mer strid ström och stenar i skummet vill man verkligen inte gå omkull. I de fallen hade jag inte gått utan stav. Även vid detta vad skulle jag känt mig mycket säkrare med stav, även om det hade tagit något längre tid att gå över.
Numera har jag börjat använda teleskopstavar mot att tidigare använt en trästav. Jag tycker nog att teleskopstavarna funkar bra för mig, men jag har inte använt dem många gånger vid så här djupa vad. Är strömmen dessutom mycket stark dras de med av strömmen och är svåra att få ner till botten.
/Hans
Senast ändrad: