Jag tar till mig alla tips jag fått hittills och tackar varmt för era förslag!
Scenariot är de fall då man behöver utrymma själv innan brandkåren hinner ordna det.
Frågan är vilken klätterutrustning som passar.
Bra om den kan användas till annan klättring också.
Min avsikt var inte att starta en debatt om jag alls borde göra det här. Den saken avgör jag själv. Brandkårens möjligheter är olika på olika håll och hus ser olika ut. Ibland kan man vilja ha en egen möjlighet att ta sig ut snabbt. Det är jag inte ensam om.
Klart du själv avgör vad du gör och inte gör. Men ofta när man sysslar med sådant som kräver riktigt bra utrustning så är utrustningen ingenting i sig själv utan fungerar i samband med en situation.
Om ditt höghus saknar två utrymningsvägar ligger det troligtvis inom 10 minuter från räddningstjänsten. Då kommer det endast vara aktuellt att använda den om du behöver utrymma snabbare än 10 minuter. I så fall bör du välja utrustning som låter dig utrymma extremt snabbt även om den är väldigt riskabel. Den kommer ju aldrig användas om du kan vänta i tio minuter.
Om ditt höghus är för högt eller för långt ifrån räddningstjänsten kanske det kan bli aktuellt med en utrymning som tar mer än 10 minuter att få ihop från att branden upptäcks. I det scenariot finns dock minst två utrymningvägar i huset. Din eventuella DIY-utrymning bör anpassas efter att den endast kommer att användas när bägge utrymningsvägarna är obrukbara och då bör du se till att den fungerar i det specifika scenariot. T.ex vore det dumt att fästa en stege på fasaden precis utanför utrymingstrapphuset eftersom du inte kommer använda stegen om trapphuset är intakt.
Vill du ha svar från erfarna klättrare så är de så vana att tänka på säkerhet att det kommer bli svårt att få bra svar som inte tar hänsyn till just säkerhet. Vill du bara ha svar på vad du ska köpa så är det nog bättre att fråga t.ex. preppers som kanske har lite koll men inte tillräckligt med koll för att tänka på för många olika grejer som kan gå fel.
Jag förstå varför man i alla fall vill leka med tanken på en DIY utrymning! Men jag förstår inte riktigt varför man vill se det som en ren utrustningsfråga. Det blir lite som "Vad behöver jag för tält?" utan att förklara var man ska använda tältet, hur många som ska få plats osv.
Vad vet du om ditt höghus?
En sak till.. jag kan tänka mig att man får mest effekt för insatsen och mindre risk om man fokuserar på att kunna klättra över till grannens balkong.