Utrustning för Jojo-leden?

Jonas U...

Det är ju det här som är kul ju. Att på det här sättet kunna ta del av andras erfarenheter, kolla bilder, läsa om hur andra upplever saker och ting etcetera. Planera helt enkelt!

Jag har läst din berättelse och den har gett mig bra information inför vår tur i sommar! Passet blir en skön, lagom utmaning tror jag. En extra krydda helt enkelt!

MVH
Jmlove

migael; sa:
utter; sa:
För att kunna gå hela Jojo-leden i aug-sept måste ni sannolikt ha stegjärn, men inte övrig is- och glaciärutrustning. Om ni däremot skippar passet mellan Pyramiden och Knivkammen så klarar ni er sannolikt helt utan specialutrustning.

Kanske har andra läsare ytterligare tips eller åsikter om utrusting för Jojo-leden?

Nej, du behöver ingen utrustning för att gå hela Jojo-leden i Aug-September. Jag har gått den utan att gå en enda meter på glaciärerna.

Jag har skrivit en berättelse om detta också eftersom denna fråga dyker upp varje år på Utsidan:
http://www.utsidan.se/ddb/lasarberattelser/lasarnas/423.htm

Men visst får ni släpa med er en massa utrustning om ni vill...

/Jonas U

I din berättelse ser man att ni valde den högra sidan, hur uppfattar du den sidan i jämförelse med pyramidensidan?

Du skriver också att ni var i princip tvugna att klättra. Det låter onekligen riskabelt att välja den västra sidan om man är tvungen att klättra med 20 kg på ryggen...

Gå inte i rasbranterna till höger, det är både brant och löst. Visst kan man ta sig upp men det är riskabelt på ett sätt som åtminstone inte jag gillar alls.

Bättre att i så fall ta med sig stegjärn och ta den säkrare vägen.

J

Finns det nån här överhuvudtaget som har 'klarat' pyramidenpasset genom att följa den östra sidan (pyramidensidan) och då menar jag inte på glaciären, utan öster om den :)?

Ja - det har hänt

migael; sa:
Finns det nån här överhuvudtaget som har 'klarat' pyramidenpasset genom att följa den östra sidan (pyramidensidan) och då menar jag inte på glaciären, utan öster om den :)?

Jag har gått den östra sidan en gång och det var överhuvudtaget inga problem alls. Lite flytjord innan man hamnade i glaciärkanten, men sedan kunde vi omväxlande gå på snö och i stenskravlet. De isiga partierna kunde vi helt undvika de året. Till saken hör också att nedstigningen till Tarfala var en "barnlek". Lagom mjuk snö förbi den kritiska passagen.

Men det var, som sagt, idealiska förhållanden. Passet kräver under alla omständigheter, försiktighet.

Mvh Bert

Re: Klättring väster om övre glaciären i Knivkammen/Pyramidenpasset?

; sa:
Det är säkerligen sant som Utterström säger att det är möjligt att ta sig upp väster om glaciären, men man ska isåfall vara medveten om att det är *ytterst* brant och väldigt 'porös' och eroderad mark. Jag är själv klättrare och hade gärna sluppit gå på glaciären så jag (liksom mitt sällskap, även hon klättrare) tittade rätt noga om det skulle gå att klättra uppför sidan väster om glaciären, men vi gjorde bägge bedömingen att det inte vore möjligt med den packning vi hade (knappt heller utan packning, möjligheterna att säkra sig verkade få).

Detta var dock i juni, och det är ju möjligt att det under sommaren smälter bort tillräckligt med snö för att en mer lättklättrad sträckning ska komma fram under snön, men väster om glaciären?

Jag tog mig över på klippsidan på min första fjällvandring med halvfull packning. Visst, den är porös, och det är säkert inte helt ofarligt. Dock tveksamt om man skulle fallit mer än några fåtal meter om man gjort det, men det kan ju vara dödligt nog. Alltså ganska brant, kändes tidvis obehagligt. Men om du som erfaren klättrare menar att det är "svårt" att ta sig över måste förhållandena varit radikalt annorlunda när du var där. Mina medvandrare, halverfarna fjällvandrare, fullkomligen spatserade över med ett leende på läpparna.

Så här såg det ut sommaren 2006 (början av Juli):

http://www.e.kth.se/~tobiasra/abiskojan/images/img_0281.jpg

Edit - oj, haha, såg att tråden är drygt fyra år gammal. Men jaja, det här inlägget får ändå fylla sin funktion om det vill. Det finns säkerligen intressenter av passet nuförtiden också.
[Ändrat av tobiasdr 2007-01-20 kl 13:11]

Jojo/trepassleden är helt klart värd att gå. Förmodligen är det den mest alpina led man kan gå i de svenska fjällen.

Tänker du gå mer i de svenska fjällen, speciellt Kebne och Sarek är det värt att införskaffa stegjärn. Det finns speciella för vandring, som inte har taggar framåt och därmed är enklare att gå med. Det är så himla mycket enklare att gå på hårdpackad snö än bredvid i stenskravell.

I somras när jag gick i Sarek svor jag många gånger över att jag inte tagit med mig mina stegjärn och få gå en jobbigare väg. I alpin vandring är stegjärn standardutrustning.

Glaciären vid Unna Räita-stugan är rätt brant och du gå knappast upp för den utan stegjärn, även om jag hört om folk som har gjort det. Lyckligtvis blir fallet inte speciellt hårt, dvs du åker kana ner en bra bit, men hinner stanna innan glaciären tar slut.
Vill du undvika att åka kana är det säkringar som gäller.

Rekommenderad väg, med stegjärn, är att hålla höger först, sen gå snett till vänster halvvägs över glaciären, för att slutligen gå till höger igen. Du går alltså likt ett omvänt Z:a över glaciären. På detta sätt slipper du ta till någon speciell gångteknik. Desto brantare det blir desto mer sidogång blir det. Viktigt är att gå relativt brett, sätta ner foten parallellt med marken (så stegjärnen biter i snön/isen) och hålla kroppsvikten över stegjärnen (inget lutande med ryggen alltså). Men framför allt ska du ta det lugnt!

avslutad210712

Gäst
viktorjonsson; sa:
Glaciären vid Unna Räita-stugan är rätt brant och du gå knappast upp för den utan stegjärn, även om jag hört om folk som har gjort det. Lyckligtvis blir fallet inte speciellt hårt, dvs du åker kana ner en bra bit, men hinner stanna innan glaciären tar slut.
Vill du undvika att åka kana är det säkringar som gäller.

I mitten av juli 2005 såg jag en kille (eller heter det en kal) från göteborg som gick uppför pyramidglaciären i högra kanten utan några stegjärn så visst går det.

Det är helt klart möjligt även utan stegjärn, fast jag kan varmt rekommendera sådana. Köpte ett par Black Diamond vandringsjärn för att använda vid bland annat Pyramiden-passet, och då var det inga som helst problem att gå upp, trots att väderförhållandena var allt annat än ideala med dimma och regn. Uppskattar tiden från Unna Räita-stugan till toppen av passet till ca en timme.

/Per

perlarsson; sa:
Det är helt klart möjligt även utan stegjärn, fast jag kan varmt rekommendera sådana. Köpte ett par Black Diamond vandringsjärn för att använda vid bland annat Pyramiden-passet, och då var det inga som helst problem att gå upp, trots att väderförhållandena var allt annat än ideala med dimma och regn. Uppskattar tiden från Unna Räita-stugan till toppen av passet till ca en timme.

/Per

Är det vanligt att "amatörer" traskar på glaciärer? När vi gick där undvek vi inte glaciären främst pga isfläckarna, utan för att den såg sprickig och jävlig ut.

Kan för intresserade lägga till att ska man klättra till väster om den med hyfsad försiktighet och kanske vila några minuter då och då på klipphyllorna, får man nog lägga in två timmar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
tolij Utrustning för Sarektjåhkkås Stortopp Fjällvandring 9
S.Hellman Utrustning med liten budget Fjällvandring 10
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
jonah hex vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ? Fjällvandring 13
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Lina-Arvid Uppdaterad packlista för fjällvandring Fjällvandring 20
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Christian1 Utrustning Abisko-Nikka (vattenstånd, impregenering m.m.) Fjällvandring 7
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
robinlu Kebnekaise, utrustning mm. Fjällvandring 9
Cantrell Utrustning Kebnekaise Fjällvandring 9
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
frsa0500 Utrustning Fjällvandring 2
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5
mathiasggg Hur mycket utrustning? Fjällvandring 14
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Marie77 Utrustning på Keb Fjällvandring 4
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
Maua Hyra utrustning? Fjällvandring 8
highlandpark Utrustning när man sover i stugor? Fjällvandring 6
CyberJunkie Köpa utrustning utrikes? Fjällvandring 5
da_flower Hyra utrustning omöjligt eller ??? Fjällvandring 5
Utrustning för Sarektjåkkå? Fjällvandring 5
Nallo_Gus Jojo-leden / Trepassleden Fjällvandring 17
Caligula1349 Jojo-/trepassleden Fjällvandring 14
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Loni Trepass-/jojo- leden Fjällvandring 1
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
Uller JoJo-Leden Fjällvandring 0
Martin Gidlund Jojo-leden Fjällvandring 3
milano Nallo-Alesjaure, förlängning av jojo-leden. Fjällvandring 6
milano jojo-leden från söder Fjällvandring 4
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
mandrake JoJo-leden Fjällvandring 4
Jojo-leden Fjällvandring 3
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg