Bedömning av risknivå

Jag har inte så stor erfarenhet med den lättviktsutrustning som omtalas ovan, men håller med i mycket av det som Bettega skriver. Speciellt i förhållande till gruppdynamiken och risk-, komfortbalansen. Det skal väl en del till för att skal bli fara för liv och lem (vadning och glaciärer är väl undantaget :/ ) Men det skal lite till för att det skal bli okomfortabelt..

Ta med utrustning som tål slitage, stark vind och temperatur ner till 0 grader (kanske ännu lägre?) och förbered gruppen på att vägval och val av tältplats måste göras baserat på utrustning (så klart, men kan bli en extra utmaning om det är stora skillnader internt)

Av 12 dagar i månadsskiftet juli/augusti år 2000 hade vi 10 med regn, till dels kraftigt. 2 dagar med stark kuling (gissar jag, hade problem med att gå upprätt) och nysnö, 5 cm på marken.

Det var inte så jätteroligt hela tiden, men det som bärgade oss var att vi sov varma, torra och mätta varje natt, fixar ni det så är mycket vunnet. Det jag bommade på då var att jag hade för lite klädskift med, hade gärna haft ett par extra tjocka tältsockor (alltid torra).

Det var väl inte Sarek från sin bästa sida. Men, det är en så otrolig plats att man glömmer alla umbäranden två dagar efter att man kommit hem och bara letar efter en möjlighet att resa tillbaka så fort som möjligt :)

Så, gläd er, fryser man lite så är inte det hela världen, och turen är värt det :) :)

Ps. Jag hade inte dun- eller syntetjacka med. Bara ull.
Ps 2. Jag hade 500 gr torr mat per dag då. Det är på tok för lite för mig.
Ps 3. Tältlinor och duk som tål förstärkning med hjälp av stenar räddade oss ett par nätter.

En kommentar till holkar/poncho: Personligen väljer jag regnjacka och regnbyxor numera. Skall man slå upp tält i blåst och regn är poncho/cape inte så kul. Tycker alltså inte att fördelarna överväger, men sådant är delvis en smaksak.

2004 på en långvandring från Hemavan till Nikkaluokta hade jag en delvis hemsydd, förlängd regnrock samt holkar. Tanken var att rocken skulle gå nedanför holkarnas överkant med någon decimeter eller två. I hård motvind med regn blev det inte så utan regnet piskade in i grenen och rann sedan innanför holkarna och blötte byxorna helt. Jag kompletterade med en "kjol" av en svart plastsäck och klarade sedan resten av turen.

En rekommendation är därför att komplettera holkarna med ett par regnshorts i silnylon, hemsydda. Vid behov kan man då hålla grenen torr. Detta har jag använt i ett antal år och det funkar bra. Man syr shortsen så att de överlappar holkarna med några decimeter.

Jörgen

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg