bilintresserade? modif / utrustning

Helt off.

Tjenare. Är till synes helt ointresserad av bilar, förutom att den inte ska kosta ett skit att ha och köra. (Kalla mig svensk) meckar inte själv. Kan lite kanske, men vill inte. Men till frågan: Vad skulle man ha för att ha en schysst allroundbil där man kan ta med cykeln, kajaken, fiskespöna (11") samt det vanliga, turrygga, murikka. Hade inte varit fel att kunna fälla o sova i bilen om det skulle behövas. Disel/eko? Awd? Auto/manuell? Kängrobar/ramp? Etc??? Kör en Peugot 207 idag. Funkar att dra till kusten o fiska och ta sig till skåneleden. (Finns asfalt elr grusparkering) Får med mig min ryggsäck och fiskespö men då kan man inte gå in på passagerarsidan och det går inte att sova i den. Jag har kollat på en XC70 men som sagt vet inte om den klarar "kraven"?? Någon experts input?

Hej.
Svar på Din fråga:

Ford Focus kombi med dragkrok och takräcke med kajakhållare.

Cykeln i cykelhållare på kroken, kajaken på taket och resten inne i bilen.
Fäll ner baksätet och Du kan slagga i den.

Prisexempal 2010 års modell ca 105 till 120 tusen.

PS.
Funkar också med Volvo V70 och liknande, men inte V50 (för kort ligglängd när man fäller baksätet)

Hyundai Santa Fé

Det var väldigt roligt att åka runt i Norge på bilresa. Vi tältar idag med ett Primus Bifrost Y6 när vi åker bil. Det funkar jättebra, men det känns omständigt när man ska byta campingplats varje dag. Därför har jag börjat fundera på ett taktält. Eller kanske en pickup och en Polar-camper? Men då blir det jättedyrt. Santa Fén är en trevlig och bra bil som dessutom är sjusits vilket vi använder en del.

Är det någon som har provat Eezi-Awn? Går de fort att sätta upp? Jag har sett en youtube-film med en snubbe som babblar och visar hur man sätter upp tältet och några pinnar som ska hålla upp duken. Taktälten från Autohome verkar ju lite snabbare att sätta upp, men de är alldeles för små för oss som har tre barn.

Kan man bygga en slags camper till Santa Fén tro? Nåt som sitter fast på dragkroken plus upp över taket?

Nej nu har jag fått en jättebra idé!

Om man för det första har ett av de bredaste Autohome-tälten på taket, ett Maggiolina som är 160 cm brett, så borde tre personer kunne sova där. Sen kan man göra två varianter i bilen:

Variant 1 - Två barn bak, ett barn i skuffen
Man bygger som ett träbord med korta ben så att ytan blir plan. På den lägger man en madrass. Då får man en smal, lång säng som borde funka till en kortare vuxen, till exempel mig själv.

Variant 2 - Ett barn bak, två barn i skuffen
Man bygger två träbord, ett som står kvar när man åker i bilen och ett tillfälligt bord som man kan ställa upp i skuffen när man ska sova. Eftersom ett barn ska sitta i skuffen där man har fötterna, så måste man kunna ta bort fotbordet när man reser.

Jag har förut tänkt att man inte kan sova i bilen, men då har jag tänkt mig att maken ska sova där. Han är ju mycket längre än mig. Men jag och ett barn kan ju sova i bilen! Under "sovbordet" kan man göra plats för packning. Och så kan man sy ett tält till takluckan, så att man har nånstans att byta om och ställa barnens potta. Man kanske till och med skaffar en riktig resetoalett.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg