Lite sent svar - men det är ett intressant ämne det här...
Dubbel-/enkel-säck:
En gång i tiden (tidigt 80-tal) köpte jag en dun/syntet kombi-säck (Caravan Carry-Combi tror jag den hette) som då var klassad till -30°C. Fast det var en annan (glädje-) skala på den tiden... Bägge säckarna var tyvärr genomsydda, så även dun-säcken var i klenaste laget även för sommar-fjäll. Vilket innebar att jag oftast släpade med bägge säckarna (ca 2 kg), men sov normalt i enbart dun-säcken. Syntet-säcken dög nästan bara inomhus eller högsommar i låg-land.
Men med båda säckarna ihop blev den av en helt annan klass. Jag sov som en stock en magisk vinternatt i ett vidskydd vid -28°C. Jag är kanske inte så frusen av mej men det där var ändå min första vinter-tur... Kontentan i mitt fall är att 2 klena sommar-säckar = rejäl vinter-säck.
Tveklöst var flexibiliteten något jag uppskattade med den säcken. Men frågan om en dedikerad vinter-säck är även vad man är beredd att betala, och om man är beredd att förvara ytterligare en säck i garderoben? (Numera har jag 3 WM-säckar, en lätt plånbok o en full garderob...)
På senare tid, med moderna liggunderlag, sover jag helst med sovsäcken helt utbredd som ett vanligt täcke - sommar som vinter. Värmeregleringen blir därmed väldigt naturlig och klarar stora variationer. Om/när kylan biter i drar jag bara ihop säcken o kryper in i den. Säckar som går att öppna runt hela foten är då att föredra - men är tyvärr ovanliga. (Min nuvarande vinter-säck är en WM Sequoia)
Fukt:
För dom allra flesta på vinter-turer, är det betydligt viktigare att använda någon form av fuktspärr-påse på fötterna i kängorna. Fukten från fötterna förvandlar annars snabbt kängorna till frusna isklumpar. Inte så sköna att stoppa sina fötter i på morgonen... Vanliga 6-liters frys-plastpåsar brukar duga, om man inte vill lyxa till det med nåt sånt här:
![IMGP0031-2.JPG IMGP0031-2.JPG](/obj/xenforo/data/attachments/15/15822-65c18ea4e98cac302cd963d9a4b29687.jpg)
Påsarna ska sitta nära huden med bara ett par tunna strumpor innanför, och dom tjockare sockarna utanpå påsarna om man har dubbla sockar. Jo - det blir blött i påsarna. Ta med extra ombyte med tunna strumpor. Men dom tjocka sockorna håller sej i stället torra o fina hela veckan... och kängorna...
Sovsäcken behöver man knappt bekymra sej över om man inte är ute mer än 3-4 dagar. Sen kan det bli problem om man inte får tillfälle att vädra säcken ordentligt ute i friska luften. Helst på morgonen då luften blir torrare när temperaturen stiger. Mina erfarenheter begränsar sej till vecko-långa turer, då jag har märkt av fukten mest vid lägre temperaturer. Hittills har jag klarat mej bra med bara vädring av säcken, utan någon fuktspärr.
Ska man vara ute mer än typ 2 veckor vid temperaturer under -10°C, borde en fuktspärr-påse vara en stor fördel för att hålla säcken torr. Men även vid en enstaka natt - om man fryser. Utöver att förhindra att kroppsfukten blöter ner sovsäckens isolering, minskar en fuktspärr-påse även den totala mängden vatten som avdunstar från kroppen. Det beror på a att luftfuktigheten i påsen snabbt når nära 100%, och vid så hög fuktighet kan vatten inte avdunsta från huden (samma skäl gör att tvätten inte torkar i tropiskt klimat). Eftersom mycket värme-energi går åt för att förånga vatten som avdunstar, sparas mycket värme om avdunstningen minskar. Både behovet och effekten av en fuktspärr ökar ju kallare det blir, då avdunstningen från kroppen annars ökar ju kallare det blir.
Ett klart intressant alternativ till en helt fukttät påse (som alla VB-påsar verkar vara), vore en påse av något kondensfritt material, typ Gore-tex. Det ger inte riktigt lika bra värmeeffekt och fukt-skydd, men betydligt bättre komfort. Det faktum att fukt-transporten genom ett membran kräver ett visst ångtryck, gör att luftfuktigheten i påsen kommer att stiga avsevärt, vilket då reducerar avdunstningstakten från kroppen. Den här idén kommer från en insiktsfull sovsäcks-tillverkare som av just den anledningen använder Gore-tex i inner-tyget på sina extrem-sovsäckar.
Gore-tex eller motsvarande i yttertyget på en vintersäck är direkt olämpligt om det inte kombineras med en fuktspärr på insidan. På utsidan av säcken finns inte den värmeenergi som krävs för att bygga upp det ångtryck som krävs för att transportera någon ånga genom membranet när man sover i säcken.
Om man som jag hatar alla former av sovsäcks-lakan och ändå vill prova någon form av fuktspärr:
- Använd regnstället som pyjamas..!
Jag ska försöka hitta ett smidigt kondensfritt regnställ för att testa konceptet till nästa lämpliga tur. Den extreme tar istället ett heltätt regnställ, och byter ut ylleunderstället till ett i tunn syntet som torkar snabbare.
undvalls påstående:
...Nästa fråga som var mycket välmotiverad är hur man ser till att sovsäcken håller sig torr. Mitt svar är att se till att man har FULL ventilation inne i tältet. Ju mer desto bättre!! Ser man bara till att få konstant genomströmning av luft håller sig både innertältet och sovsäckarna torra.
...
- räcker inte helt... Man slipper visserligen fukt utifrån till sovsäcken om man ligger mot en blöt tältvägg. Men fukten inifrån kommer man inte ifrån på det sättet.
Man kan klara sej undan fukt i sovsäckens isolering så länge det inte är för kallt, möjligen ner till -5 eller -10°C eller nåt... Men vid lägre temperaturer utan fuktspärr, kommer den fuktiga luften från kroppen, på sin väg ut genom isoleringen oundvikligen att nå en pukt, någonstans inne i isolerings-skiktet, där temperaturen blivit så låg att fuktigheten stigit till 100%. Vilket innebär att fukten kondenserar och fryser till is inuti isoleringen. Jag tror inte ens absolut torr luft utanför sovsäcken skulle kunna räcka för att torka den genom avdunstning till omgivningen - i samma takt som ny fukt tilförs från kroppen.
Även om man med god ventilation lyckas undvika kondens i tältet är luft-fuktigheten ändå nära 100% i tältet under natten. Den kan aldrig bli lägre än i ute-luften som även den ofta ligger nära 100% under natten (dagg/rimfrost = 100% RH).
Vill man veta hur mycket fukt säcken har samlat på sej under en tur, är det bara att väga den innan man åker och när man kommer hem.