ovan bestigare tacksam för tips inför Keb

Re: Re: Re: Lite svar

thomalin; sa:
Hm... Hur f*n kan du bagatellisera östra leden på det sättet... dessutom till någon som är oerfaren... jag har gått östraleden två gånger och förra gången så dog en kille... östra leden är kanske inte så jättesvår men den är definitivt ganska luftig, och faller man, så finns det risk för att man faller långt... tänk på vad du skriver!
[Ändrat av thomalin 2004-05-02 kl 10:56]

Vad menar du? Det jag skrev var att Östra leden är att föredra eftersom den är kortare och snabbare. Den kräver sommartid normalt ej någon som helst klätterkompetens, den brukar sägas vara första graden, vilket definitionsmässigt innebär att även helt oerfarna alpinister kan gå utan säkring. När det gäller bergsbestigning är det centralt att skilja på subjektiva och objektiva faror.

Det du skildrar är faror du uppenbarligen upplevt, "luftigt" risk för långa fall, etc. Detta har dock inget med objektiva, verkliga faror, att göra. Lutningen är nog inte ens 40 grader, där finns en fin stig, som zickzackar sig uppför, o där det är utsatt finns räcken etc. Den som faller störtar inte handlöst utför en lodrätt brant, på de flesta ställen är det faktiskt svårt att falla mer än någon meter.

Därmed inte sagt att Östra leden är riskfri. Tjocka o medföljande orienteringssvårigheter är naturligtvis en riskfaktor, liksom regn och förglasning, och jag kan också tänka mig att om branter är täckt av snö som blivit hård is så kan det vara mycket riskabelt.

Normalt är Östra leden dock inte mer krävande än Västra leden. Snarare mindre eftersom den tar mycket mindre tid o kraft o dessutom är risken för väderomslag mindre, annorlunda uttryckt den Västra leden är så lång att risken att vädret hinner ändra sig innan man närmat sig toppen är mycket större.

För övrigt vad dog "killen" av? Det framgick ej. Folk dör ju som bekant på alla möjliga ställen.

Per

Re: Lite svar

ipg289h; sa:
Det du skildrar är faror du uppenbarligen upplevt, "luftigt" risk för långa fall, etc. Detta har dock inget med objektiva, verkliga faror, att göra. Lutningen är nog inte ens 40 grader, där finns en fin stig, som zickzackar sig uppför, o där det är utsatt finns räcken etc. Den som faller störtar inte handlöst utför en lodrätt brant, på de flesta ställen är det faktiskt svårt att falla mer än någon meter.
"Allow me to retort"
Nu har jag bara gått östra leden en gång (nedstigning, glaciärkurs c:a -90) men den traverserande stigen ovan Björlings skulle nog de flesta "icke klättrare" definitivt betrakta som luftig. Bred nog var den för mig, men en del av deltagarna var av en annan mening, och ett fall utför här; tja, svårt skadad är nog det bästa du kan hoppas på. Nu lever vi ju i trygghetsnarkomanernas Utopia, så kanske de räcken du nämner (fanns inga då...) finns här nu för att skydda ev. snubbelfötter!
mvh
Åke

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Lite svar

ipg289h; sa:
För övrigt vad dog "killen" av? Det framgick ej. Folk dör ju som bekant på alla möjliga ställen.

Gissar att han menar killen (tror att han var guid) som dog för något år sedan vid ett fall från östra leden och dödsorsaken torde nog ha varit de skador han ådrog sig vid nedslaget så omöjligt att slå ihjäl sig vid fall är det inte.

Glaciärer...

Glaciärerna på Östra är inte heller att leka med.

Räkna med att det kan finnas både glaciärbrunnar och sprickor där uppe. När jag gick den guidade turen för ett pa somrar sedan trampade en kille igenom snöbryggan över bergschrundet mellan glaciären och klippväggen. Som tur var sjönk han bara ned till midjan.

/Göran W

Jag söker bara mer respekt...

Jag menar bara att man nog inte skall betrakta östraleden som en enkel promenad för de flesta... Jag stog fem meter ifrån Marcus Severed när han föll baklänges efter att ha tittat upp mot oss och halkat till på rullgruset (på den lilla serpentinen nästan högst upp på väggen)... nog det värsta jag varit med om... jag tänker inte gå in på fler detaljer... hur som helst så menar jag att man inte skall underskatta faran och definitivt inte råda en oerfaren frilufsare att knalla själv.

På olycksturen jag var med om så var det flera som grät av rädsla/panik på vägen upp, guiderna (som gjorde ett kanonjobb) fick verkligen arbeta med att lugna ner folk.

De flesta på turen inkl en äldre herre och en dansk skolklass klarade turen utan några större problem...

Thomas

jaaa..

Tack för alla tips. Efter att ha läst igenom dom måste jag erkänna att jag inte längre är helt klar på om jag ska ta med brorsan.

Är det någon som vet var man kan få tag på bilder från bestigningen längs östra leden, det är svårt att skaffa sig en uppfattning om svårighetsgraden utan att se det framför sig.

Tja
Jag jobbade i Keb i somras och var uppe på toppen bra många gånger både via västra och östra leden. Jag hade som grej att springa västra upp och östra ner varje måndag och slog i slutet på säsongen ett rekord på 2 timmar 32 minuter. Att ge sig ut på Björlings Glaciär utan någon som helst koll skulle jag verkligen inte rekommendera. Glaciären ändrar sig från dag till dag och det är verkligen mycket kunskap som spelar in när man ska ta sig över den (och vilken glaciär som helst egentligen). I slutet på sommaren är det Mycket sprickor och brunnar framme som man kan trilla ner i. Ni har väl hört om tysken som försvann i mitten på nittiotalet och som man ännu inte hittat?!
Mitt tips är att gå Västra Leden om Ni ska gå ensamna, den är faktiskt väldigt fin och är oskyldigt anklagad för att vara vidrig. Under säsong så går det toppturer varje morgon och den ska Ni verkligen hänga på. Guiderna är skickliga och jag lovar dig att du kommer lära dig massor!
Angående svårighetsgraden på "väggen", man kan gå i klättra i princip hela leden utan att använda så mycket händer, men dödsfall har inträffat och "-Oh, shit!"-upplevelser inträffar för folk i princip hela tiden.

/Martin, (städmonstret)

[Ändrat av skogenskonung 2004-05-06 kl 22:00]

Re: jaaa..

anton_karlsson_78@yahoo.se; sa:
Är det någon som vet var man kan få tag på bilder från bestigningen längs östra leden, det är svårt att skaffa sig en uppfattning om svårighetsgraden utan att se det framför sig.

Om brorsan inte har svindel och ni är utrustade med en god portion fjällvett, inte minst konsten att kunna vända när väder eller andra omständigheter talar för det, så är det helt ok. Mina föräldrar tog mig på såväl Marmolada som Sellatorn när jag var sju åtta år. Jag tyckte det var helkul.

Berg kan man i princip inte bedömma på avstånd eller på bild. I alpinskalan är Östra leden första graden. Det betyder att man på enstaka ställen måste använda händerna men att det inte är svårare än att även ovana alpinister vid goda förhållanden kan gå utan säkring.

Höjdskräck är dock en faktor. Jag har sett folk såväl där som på andra lättare berg bli helt nedbrutna av fasa. Detta är dock i hög grad ett psykologiskt fenomen. Som redan framgått här i tråden finns det de som praktiskt taget springer upp och ned. Så pröva du. Men om du har dina tvivel så vara beredd att vända. För den som har höjdskräck är det oftast värre att gå nedför än uppför.

Per

höjdskräck?

Det beror nog lite på hur högt det är. börjar vi snacka hundra meters dropp och en känsla av att vara på en smal klippa vet jag nog inte hur han skulle reagera. Får nog kolla med honom, kanske öva nån annanstans innan. Hur högt fritt fall är det som mest?

Re: jaaa..

Tack för alla tips. Efter att ha läst igenom dom måste jag erkänna att jag inte längre är helt klar på om jag ska ta med brorsan.

Blev nyfiken själv då jag inte tog några själv, och minnet börjar bli lite suddigt..
Sökte på "östra leden" på alltheweb.com (som spöar Google på bildsök) och som man borde anat så fanns det ett antal hos Staffan Öbergs eminenta fjällsidor:
http://www.anasys.se/vandring/index.html
Klicka på Kebnekaise 1998

Re: Re: jaaa..

Åke L; sa:
Sökte på "östra leden" på alltheweb.com (som spöar Google på bildsök) och som man borde anat så fanns det ett antal hos Staffan Öbergs eminenta fjällsidor:
http://www.anasys.se/vandring/index.html
Klicka på Kebnekaise 1998

keb25.jpg

Se där, där är ett ställe man i praktiken måste använda händerna. Det kan också noteras, att ingen av personerna på bilden är säkrad och att det är en tydlig led man följer om den inte är snötäckt i vilket fall hela projket kommer i en annan dager.

Per

Re: höjdskräck?

Det beror nog lite på hur högt det är. börjar vi snacka hundra meters dropp och en känsla av att vara på en smal klippa vet jag nog inte hur han skulle reagera. Får nog kolla med honom, kanske öva nån annanstans innan. Hur högt fritt fall är det som mest?

Fritt fall, högst några meter, om man inte har extrem otur. Uppenbarligen störtade en av stationens guider till döds 2002. Som sagt det är första graden, d v s man råder inte ens helt ovana att säkra in sig och det är nog en bra sak eftersom rep som släpar utlöser stenfall vilket inte är något kul för den som är längre ned.

Per

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg