(forts)
Som framgår sällar mig till de "tråkiga" i tråden, och jag är dubbelt tråkig eftersom jag både har klättrat och ägnar livet åt att rita hus.
Som flera beskrivit, är det större risk att en brand sprider sig just längs fasaden - de är, till skillnad från lägenhetsskiljande väggar, inte byggda med någon brandavskiljande klass. Det vore inte så meningsfullt så länge folk kan öppna sina fönster, vilket de garanterat kommer att göra när det brinner (däremot är det felbyggt om branden sprider sig inne i fasakonstruktionen). Flera i tråden har beskrivit vad som kan hända på vägen ner: stor eldkula från en plötslig explosionsartad övertändning i något av rummen inunder/intill, dödlig värmestrålning, smältande rep, folk som i panik klänger sig fast vid repet, m m. Så även om man är en supervan klättrare med superproffsig klätterutrustning, är jag rätt säker på att det "tråkiga" valet att invänta brandkåren rent statistiskt ger högre överlevnad. Men visst kan det finnas sällsynta specialfall.
Det kom en viktig invändning om att brandcellsindelningen far all världens väg vid en explosion à la Göteborg, och det stämmer i princip. Men det ökar ju inte utsikterna för en lyckad fasadfirning - då står lågorna ut från många fönster samtidigt redan från början, och risken för olika sorters strukturella kollaps på/längs fasaden tillkommer. Tyvärr finns det kanske inte mycket man kan göra om allt rasar och brinner runt omkring en, så det är tur att det är (och kommer att vara) så ovanligt. Är/var faktiskt betydligt vanligare i hus/städer med gasledningssystem för gasdrivna spisar och varmvattenberedare; utöver rena olyckor och tekniska haverier var gasen ett populärt sätt att begå självmord i min gamla hemstad.
Människans intuitiva riskvärderingsmekanismer hade säkert överlevnadsvärde på grottstadiet, men verkar inte vara särskilt funktionella i det moderna samhället. Vaccinvägran p g a risk för biverkningar vs risk för svår sjukdom/död/nedsmittning av sårbara närstående är väl det senaste exemplet. Det är möjligt att det vi borde öva mer på är konsten att ta in fakta, ha is i magen och inte ge efter för våra naturliga impulser.