Jag vill ogarna lagga mig i den debatt som verkar paga, dels for att jag inte har kunskap om det, och dels for vad jag kommer att saga inte helt har baring pa tidigare poster.
I Japan ar det standard och krav pa att hogre hus* skall ha utrymningsmojligheter via balkongen. Det finns givetvis en utrymningstrappa ocksa. Balkonger i Japan ar ofta genomgaende med en tunn partition som delar upp balkonen mellan lagenheterna. Denna partition maste vara latt att trycka ner eller igenom. Pa sa satt kommer man i all fall over till sin granne pa samma vaning. Om man skulle behova ta sig nerat, sa finns det en lycka i balkongen dar det aven sitter en nedfallbar metalltrappa som vevas ner (och upp). Pa detta satt kommer man ner pa nasta vaning, dar det finns en likadan lucka.
Om man inte har balkong finns det reptrappor (dessa brukar ocksa vara i metall) med for detta andamal ankare vid nagot fonster. Jag kan inte rak arm saga vilken standard dessa skall uppfylla, men jag ar overtygad att de haller for flera hundra kilo.
Jag skall aven lagga till att denna utrustning provas, i alla fall hos oss, tva ganger om aret.
*Jag kan inte svara pa hur hogt huset maste vara, men det lagsta huset jag har bott i dar det funnits var fyra vaningar.