Två män hittade döda i tält i Kebnekaise

Jag tror inte att glöden framkallar kolmonoxid utan attt det måste vara ofullständig förbrännning.
När vi var små och farmor lärde oss att elda i kakelugnarna var hon mycket noga med att inte stänga spjällen så länge det syntes ”blåeld”. Var det bara glöd fick man stänga. Man var noga förr med att inte ”elda för kråkorna”.
Men det är nog bäst att låta det brinna ur helt för säkerhets skull om man är orolig.

Jag tror inte att glöden framkallar kolmonoxid utan attt det måste vara ofullständig förbrännning.
När vi var små och farmor lärde oss att elda i kakelugnarna var hon mycket noga med att inte stänga spjällen så länge det syntes ”blåeld”. Var det bara glöd fick man stänga. Man var noga förr med att inte ”elda för kråkorna”.
Men det är nog bäst att låta det brinna ur helt för säkerhets skull om man är orolig.
Se inlägg #94.

Det är lätt hänt att det blir tokigt om man inte tänker sig för med eld och tält.

Jag har en kompis som det höll på att gå illa för när han var liten.
Tält semester i Härjedalen, grillen tänd, börjar regna och båsa så mamman i familjen tar in den tända grillen i förtältet på familjetältet och stänger dörren.

Mamman och min vän låg avsvimmade i tältet när pappan strax efter kom hem från fisket, han fattade vad som hänt och drog ut dom i friska luften så dom kvicknade till.
Båda klarade sig utan men.

Ja, skall man stänga spjället får det inte vara någon glöd kvar i spisen.
Nej, men om det hade varit så livsfarligt borde vi haft flera svåra såna incidenter varje år, för nog fasen missar folk detta i öppna spisen, den gamla järnspisen i torpet osv ibland. Men kolmonoxidförgiftning i torpet/sommarstugan vet jag inte att jag hört om i media nångång.

Glömmer man spjället så blir man varse det rätt snabbt och hinner åtgärda det

Senast ändrad:
Nej, men om det hade varit så livsfarligt borde vi haft flera svåra såna incidenter varje år, för nog fasen missar folk detta i öppna spisen, den gamla järnspisen i torpet osv ibland. Men kolmonoxidförgiftning i torpet/sommarstugan vet jag inte att jag hört om i media nångång.

Glömmer man spjället så blir man varse det rätt snabbt och hinner åtgärda det
"Om du ska elda i kamin eller eldstad är det väldigt viktigt att ha god ventilation. Kontrollera att spjället är öppet och att skorstenen fungerar som den ska."
Här är två fall då eldning i hus orsakat CO-förgiftning.
Angående spjället i skorstenen så märker man givetvis om det är stängt när man eldar för fullt. Det jag nämnde tidigare var om det är endast glöd i eldstaden. Även då bildas CO, som vid all förbränning.

Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg