Två män hittade döda i tält i Kebnekaise

Utveckla gärna detta. Jag har läst förbränningsteknik och blev nyfiken...jag kanske lär mig någonting av en uteräv.
Jag kan inte förklara i detalj hur det fungerar. Den kunskapen har jag inte, men vad jag har läst är det jag berättat tidigare i tråden att minst CO bildas när köket går utan någon kastrull på. Kokar man vatten eller lagar mat bildas mer CO. Ännu mer CO bildas vid snösmältning och allra mest när man använder kastruller med värmeväxlare.

OK, jag kan inte säga emot där. Men jag tänkte på faktumet att tobaksrök innehåller CO. Är det ofullständig förbränning där med?
Nu glider vi rejält OT, men ja, definitionsmässigt. En kolatom kan binda två syreatomer (eftersom den "saknar" 4 av 8 möjliga elektroner i valensskalet, medan en syreatom "saknar" två).
Har det inte varit tillräckligt med syre så alla kolatomer kunnat få sina två syreatomer, kallar vi det "ofullständig" förbränning (som är en redoxreaktion).

Jag kan inte förklara i detalj hur det fungerar. Den kunskapen har jag inte, men vad jag har läst är det jag berättat tidigare i tråden att minst CO bildas när köket går utan någon kastrull på. Kokar man vatten eller lagar mat bildas mer CO. Ännu mer CO bildas vid snösmältning och allra mest när man använder kastruller med värmeväxlare.
Intressant. Tack.

Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg