Två män hittade döda i tält i Kebnekaise

Ifish popup-tält med tillhörande Ifish vedkamin.
Fanns lite sotbeläggning i tältet. Alla ventiler var öppna.

Vet ej vilken model men troligen en med isolering som denna.

Verkar som att många haft upplevelser med dålig luft i dess typer under vintern.
Var det det där tältet de hade? Var kommer de uppgifterna ifrån isf?

Ser inte ut som något jag skulle ta med upp på fjället precis

Var det det där tältet de hade? Var kommer de uppgifterna ifrån isf?

Ser inte ut som något jag skulle ta med upp på fjället precis
Kanske inte i ryggsäck men i pulka eller till och med skoterburet går det nog bra.
Jag vet inte om vilken tälttyp som användes vid den tragiska olyckan.

/Patrik

Om jag uppfattat det rätt var de ute med skoter och jagade ripa. Då är det inte ett tungt tält...

Enligt uppgift var det en ifish gasolkamin som användes i tältet.

Tragisk och mycket olycklig händelse.

Att de färdades med skoter är även den information jag fått.

Fel av mig. Var nog denna.

Dessa tält modeller har ju blivit väldigt vanliga bland skoterfolk.

Tråkig olycka. Men det aktualiserar frågan om det är av värde att ha med sig ett kolmonoxidlarm vid vintertälttur? Någon som vet hur dom funkar vid kyla?

Fortfarande rätt oklart.

Tråkigt för alla berörda.

Kolmonooxidförgiftning kan det ha varit och i så fall är det en relativt enkel analys av blod som kan bekräfta misstanken. Andra saker kan ha spelat roll här.

Thure

Kolmonoxidlarm verkar fungera tveksamt i sträng kyla, en googling på ett par modeller avsedda för husvagn o fritidshus anger drifttemp -10 till +40 grader.

Så i ett tält under midvintern är det nog tveksam funktion, i alla fall om man kör på låg effekt o bara småeldar så det aldrig blir speciellt varmt eller att dosan råkar ligga i nåt kallt hörn.

Personligen är jag inte så orolig för vanlig matlagning o snösmältning i absiden. Eller att en kort stund torka ur kondens i innertältet, ska ju också bli mindre kolmonoxid då enligt den norska studien och det är ju rätt vanligt i vårt västra grannland att myselda primus i tältet.

Men att köra gasolkamin nattetid i tält eller mindre barack eller ark, då skulle jag definitivt skaffa en kolmonoxidvarnare av campingmodell. (Minns jag tråden på robsoft rätt som jag länkade till hade de förolyckade det också.)

Det gäller även bruk av gasolkylskåp sommartid som har en lite låga igång konstant, lätt att missa och förekommit tillbud.

Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg