Två män hittade döda i tält i Kebnekaise

Jag försökte hitta den där artikeln om fartygsolyckan. Jag var rätt säker på att det handlade om spannmål, men det enda jag hittade var om ett fartyg lastat med pellets. Kanske jag minns fel. Men illa gick det. Och flera personer som försökte hjälpa den medvetslöse blev också svårt skadade. De visste ju inte om vad som var fel.

Besättningsman omkom i lastrummet

Syftade du på mitt inlägg? Jag ser nu att det kan missuppfattas. Ber om ursäkt för det. Jag menade så klart inte att de omkomna var korkade, fulla eller påtända. Jag undrade rent generellt. Och fick bra svar också. Jag menade/trodde att risken var om man lägger sig och sover efter att man nyss eldat. Men nu vet jag bättre.
Nej.

Jag försökte hitta den där artikeln om fartygsolyckan. Jag var rätt säker på att det handlade om spannmål, men det enda jag hittade var om ett fartyg lastat med pellets. Kanske jag minns fel. Men illa gick det. Och flera personer som försökte hjälpa den medvetslöse blev också svårt skadade. De visste ju inte om vad som var fel.

Pelletslagring i täta utrymmen kan vara riktigt farligt om man har större mängder.
Som tidigare pelletseldare kommer jag ihåg information som kom med pelletspåsarna och där efter hade vi aldrig mycket inne samtidigt.

Det är tyvärr inte helt ovanligt att besättningsmän eller hamnarbetare förolyckas av syrebrist i slutna utrymmen på fartyg, inte sällan orsakat av lasten. Här är några exempel från senare år:

Men nu är vi kanske alltför OT.

De första symptomen på kolmonoxidförgiftning är bl a trötthet, illamående och huvudvärk. Detta är symptom man kan känna även utan att vara kolmonoxidförgiftad. Det är alltså inte helt lätt att veta om man är kolmonoxidförgiftad eller inte.
Lite sådär groggy kan man ju må vissa kvällar efter en lång och utmattande etapp.

I min yrkesroll går jag in i slutna utrymmen där man får åla sig fram. Kan vara en ångdom, eller ångpanna. Jag behöver ha skyddsmask som tar bort en del gaser, samt partiklar, och det jag alltid har med mig är en flergasmätare som varnar om syrehalten blir för låg. Den varnar för flera andra gaser också.
Ibland är det så trångt att man bara kan vända sig från sida till sida, inte ens vara på knä. Livet som besiktningsingenjör...

Tältets ventilation hade drevat igen med snö i busvädret under dagen. Förbränningsgaserna blev kvar i tältet vilket gav kolmonoxid/gasförgiftning.
Har läst att det var orange vädervarning när männen omkom. Kan det ha varit samma sak som i citatet ovan; att snön drevat runtom tältet och täckt igen ventilationshalen eller att männen stängt för att snön yrde in?

Ännu ett dödsfall enligt ÖP. Ute på vita bandet.
”En avliden kvinna har påträffats i Svalåtjärnsstugan, åtta och en halv kilometer från Fjällnäs. Kvinnan är i 50-årsåldern och är inte hemmahörande i länet.”

Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg