Jag har nog varit väldigt slarvig/otydlig angående den punkten, men om du tittar efter så framgår det i några utav mina svar (se bl.a. de två sistameningarna i det du citerade).Det är ju inte dunet eller annan fyllning som sådan som isolerar, utan den mängd luft som isoleringsmaterialet binder dvs loftet som redan flera nämnt. Att trycka in mer dun behöver inte ge bättre isolering, detta beror på hur säcken är sydd och om det extra dunet bidrar till ökat loft. Trycker man bara in mer dun utan att den extra fyllningen bidrar till ökat loft kan man faktiskt i värsta fall få sämre isolering.
Tyget på sovsäcken är ju egentligen bara där för att hålla dunet på plats, för att ge sovsäcken sin form och för att hindra onödig cirkulation (luftutbyte) mellan kall uteluft och luften som binds i loftet.
Flera har påpekat detta, så jag får helt enkelt ta åt mig att vara tydligare =)
Och för att då vara väldigt tydlig. Det är den bundna luften som isolerar. Dunet (eller glasullen, eller syntetfibrerna, o.s.v.) har som enda funktion att bygga volym och stoppa luftrörelser i luften.
Därav är det också, som jag också tidigare skrivit men kanske varit otydlig med, viktigt att extrakläder inte på något sätt komprimerar sovsäckens loft. Det är kontraproduktivt.