Torkad svamp

Det är vissa typer av förruttnelsebakterier och andra mikroorganismer som gör att kött blir dåligt och bryts ned.
Dessa trivs bäst och förökar sig snabbast i ca 4- 40°C.
Som alla levande organismer kräver de en speciell livsmiljö som kött kan ge dem i det här fallet.

Teoretiskt skulle man kanske kunna skiva köttet så tunt att vätskeavdustningen går fortare än bakterietillväxten, så att den optimala tillväxtmiljön för förruttnelsebakterierna har ett för litet "fönster".
Men då får man dessutom oroa sig för andra bakterier som också gillar kött såsåom listeria och salmonella.
Dessa bakterier vill ha kött och lever ofta i djurs och männsiskors mage och tarm, så det är svårt att undvika dem helt, det gäller att hålla dem på låg nivå.

Svamp och grönsaker blir utsatta för andra typer av bakterier och parasiter.

En gång, när jag och maken var rejält fattiga, hittade vi Karl-Johan tillräckligt för att fylla fyra papperspåsar av ICA-typ. Perfekt att byta mot mat och annat med bekanta tänkte vi och fyllde sommarstugan med både svampsnören och brickor fyllda med svampskivor.
Men antagligen hade vi slarvat med rensningen när det var så mycket och det till slut hann bli så mörkt att vi inte såg något längre.....
Nästa helg när vi kom ut var svamparna på snören fint torkade men på brickorna fanns det bara ett myller av små vita maskar. *ryser*
Svampmaskarna hade smaskat i sig säkert 90% av svampen och förökat sig därefter. :(

Förresten, man har omvärderat svamp till viss del. Den innehåller D-vitamin, kalcium, selen och någon aminosyra jag glömt namnet på. Framförallt för vegetarianer är detta bra, D-vitamin finns sällan i vegetabilier annars.

Senast ändrad:
Förresten, man har omvärderat svamp till viss del. Den innehåller D-vitamin, kalcium, selen och någon aminosyra jag glömt namnet på. Framförallt för vegetarianer är detta bra, D-vitamin finns sällan i vegetabilier annars.
Tack för ett mycket intressant och förklarande inlägg!

Man ska dock komma ihåg att även om svamp nog kan vara nyttigt (liksom vitamintabletter) så innehåller de (återigen liksom vitamintabletter) väldigt lite energi (kcal/kJ), vilket är vad mikroorganismerna till syvende och sist lever av.

I min hylla står f ö en burk med torkad trattkantarell som i bottenlagret har svamp som är minst 15 år gammal, eftersom den fylls alltmer varje år, trots att jag försöker äta mig mot botten... Den svampen är hur fin som helst.

I min hylla står f ö en burk med torkad trattkantarell som i bottenlagret har svamp som är minst 15 år gammal, eftersom den fylls alltmer varje år, trots att jag försöker äta mig mot botten... Den svampen är hur fin som helst.

Lömsk flugsvamp är inte ful som stryk heller tycker jag men likförbaskat giftig (dödsfall nyligen som ni nog hört).

Följdfrågan är alltså: kan man med säkerhet se på svampen att den är okej?

Nästa helg när vi kom ut var svamparna på snören fint torkade men på brickorna fanns det bara ett myller av små vita maskar. *ryser*
Svampmaskarna hade smaskat i sig säkert 90% av svampen och förökat sig därefter. :(
Förra året såg jag en liten lokal butik i Courmayeur som hade ställt ut burkar med torkad Karl Johan-svamp i skyltfönstret. Vid närmare granskning såg man att de allra flesta skivorna hade maskhål i sig.
Jag är inte så knusslig när det gäller svamp. Är hatten äten behåller jag roten (petar/skär dock bort de gula läskiga maskarna som brukar bo under jorden!). I de fall hatten är angripen brukar maskarna sätta sig i rören hos soppar och bara nagga svampen litegrann. Det går då ibland att rädda delar av hatten.
Har inte testat torka större mängd svamp dock - är maskar ett större problem då jämfört med förvällning/frysning?

Lömsk flugsvamp är inte ful som stryk heller tycker jag men likförbaskat giftig (dödsfall nyligen som ni nog hört).

Följdfrågan är alltså: kan man med säkerhet se på svampen att den är okej?
Till att börja med köper man en svampbok och undviker att plocka giftsvamp. Eller frågar mamma som jag gjorde.

Jag har kunnat skilja på kantareller och flugsvamp sen innan jag kunde gå själv i skogen. Svamparna i botten av burken kan vara plockade av mina föräldrar, men varför skulle de vara så ondsinta att de samlade mysko flugsvamp för att försöka mörda mig i framtiden? Är inte det som en omvänd Terminator-historia?

Giftig svamp är nog ingen höjdare varken färsk eller torkad. Därför plockar man inte giftig svamp.

Om den torkade svampen blivit dålig vete hålen, hittills har den sett oförändrad ut år efter år, och den nytorkade jag lägger dit ser likadan ut, och det hela smakar gott och jag blir inte skum i magen. Om jag skulle kasta bort torkad svamp efter, säg, fem år, i tron att den morfats till arsenik, jag då vet jag inte. Då ska jag nog inte köpa mjöl på Konsum heller, vem vet vad det har förvandlats till medan det legat i påsen? Asbest? Vägsalt? PCB? DDT? Karbol? En muräna? Roc-a-Gil? Maneter? Terrorism? Idi Amin? Plutonium? Världssvält?

Om den torkade svampen blivit dålig vete hålen, hittills har den sett oförändrad ut år efter år, och den nytorkade jag lägger dit ser likadan ut, och det hela smakar gott och jag blir inte skum i magen.
Försvinner inte smaken efter några decennier (ungefär som att fryst mat gradvis byts ut mot iskristaller?). Om det forfarande smakar likadant kanske det beror på att smaklökarna förändrar sig i samma takt? :)

Strykarräven;382235 sa:
Till att börja med köper man en svampbok och undviker att plocka giftsvamp. Eller frågar mamma som jag gjorde.

Jag har kunnat skilja på kantareller och flugsvamp sen innan jag kunde gå själv i skogen. Svamparna i botten av burken kan vara plockade av mina föräldrar, men varför skulle de vara så ondsinta att de samlade mysko flugsvamp för att försöka mörda mig i framtiden? Är inte det som en omvänd Terminator-historia?

Giftig svamp är nog ingen höjdare varken färsk eller torkad. Därför plockar man inte giftig svamp.

En bra redogörelse! Men jag menade naturligtvis om man ser på den torkade svampen att den är okej. :)

Då du kontrar med "hur ser man att vetemjöl är okej?" framstår det hela som hårklyverier - även med Utsidan-mått mätt - så jag fattar piken, tiger och äter. :p

En bra redogörelse! Men jag menade naturligtvis om man ser på den torkade svampen att den är okej. :)

Då du kontrar med "hur ser man att vetemjöl är okej?" framstår det hela som hårklyverier - även med Utsidan-mått mätt - så jag fattar piken, tiger och äter. :p
Äh, det är bra att du inte tar illa upp, när jag tar i så jag spricker är det bara för att fåna mig och inget annat.

Jag menar mer att så länge svampen ser ut som förr, smakar som förr och så vidare, så borde den vara OK, om man inte från början plockat nåt giftigt...

Och det där om att den ska tappa smaken stämmer nog, men uppenbarligen inte helt. Burken är förstås en sån där fransk med gummiring, som sluter väldans tätt.

Nja, det där sambandet mellan näringsvärde och/eller energiinnehåll och tillväxt av mikroorganismer är inte fullt så enkelt. Det vet alla som sett alger växa till sig i vatten, som ju innehåller i princip ingen näring alls (nåja, en smul kan ju finnas om det inte är destillerat...). Däremot stämmer det att olika bakterier gillar olika mat. De gillar också olika livsmiljö. Det är en av anledningarna till att nötkött, som har ganska god hållbarhet (fint kött hängmöras i en tio dar eller så, kyligt dock) inte ska förvaras i tight plastpåse. Då kan det komma anaeroba bakterier (alltså sådana som lever i syrefattiga miljöer) i och det är inte alls bra. Det gäller för övrigt fisk också. Det är anaeroba bakterier som orsakar botulism (egentligen ett gift som utsöndras av anaeroba bakterier). Det kan man dö av.

Mer om botulism kan man läsa här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Botulism

Att "porösa grejer suger åt sig vatten fort och torkar fort" stämmer inte heller. Försök torka en modern blöja, ska du få se.

Vad gäller att torka i rumstemperatur går det förstås (även med köttfärs skulle jag tro, dock inte att rekommendera) under förutsättning att torktiden blir kort nog. Och det blir den om luften är torr och/eller tunn nog (att torka saker i vacuum går fort...). God ventilation och kall vinterluft är således att föredra framför en högsommarvarm men stängd stuga, där ju luften snabbt blir fuktmättad. Höghöjdsläger är också bra, men det gäller att komma ovan molnen.

Vad gäller det där med larverna som dök upp i svampen som någon lagt på tidningstork, så har jag varit med om samma sak. Men äggen fanns nog i svampen redan från början. Någon liten svampmygga har ju varit på den mesta svamp man plockar, men det är inget problem så länge man torkar eller tillagar svampen innan äggen kläcks.

Att "porösa grejer suger åt sig vatten fort och torkar fort" stämmer inte heller. Försök torka en modern blöja, ska du få se.

Men moderna blöjor är väl gjorda just för att behålla vätskan inuti, d v s designade för att inte avge fukt?

Hög porositet på utsidan borde gynna torkning, det gör däremot kanske inte hög porositet inuti materialet.

Jo, det är klart att blöjor är gjorda för att svälja "vatten". De är fyllda med sk superabsorbenter, vilka kanske utgör specialfall. Exempel på andra porösa material som torkar långsamt är dun, wettextrasor och bomull.

Att dessa material torkar långsamt beror helt enkelt på att de sväljer mycket vatten. Vilket även en Karl Johan gör om den får chansen. Soppar torkar långsamt därför att det är mycket att torka. Inget märkvärdigt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
sofiah torkad Quorn? Friluftsmat 8
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
Lennyosd Torkad köttfärs Friluftsmat 30
pajaro Torkad mat? Friluftsmat 29
hannulan Näringsinnehåll i torkad mat Friluftsmat 2
Humran Utvärdering av torkad mat Friluftsmat 0
peter1959 Torkad kycklingfilebitar ? Friluftsmat 18
mipert Torkad maskrosrot kostar 560 kronor / kg Friluftsmat 4
päeng torkad renbog Friluftsmat 6
Kamvandrare me´skavssår Recept på suovas - rökt, saltad renstek...och torkad Friluftsmat 0
Linda D Blötläggning av torkad mat Friluftsmat 6
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
Boel Olin Torkad quorn i bitar? Friluftsmat 10
Mi Torkad mat på postorder Friluftsmat 0
PaulPersson Förvaring av torkad mat under vandringen Friluftsmat 6
T.Setterborg "torkad" mat...? Friluftsmat 15
puttepatrik77 torkad mat, Friluftsmat 11
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
lejon Efterlysning-recept på torkad köttfärs! Friluftsmat 7
-Patric- torkad kölling Friluftsmat 7
humbug Fett i torkad mat? Friluftsmat 7
O torkad fisk Friluftsmat 3
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
Jätte Micke Torkad mat, hur? :-) Friluftsmat 27
pebu Receptförslag torkad mat Friluftsmat 5
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
jessie torkad frukt Friluftsmat 2
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg