Torkad svamp

Kompakta svampar tex Karl-Johan går inte att torka i rumstemperatur, det tar för lång tid. Du måste tillsätta en värmekälla tex en kupevärmare. För att värmen inte ska blåsa överallt och bli ineffektiv går det enkelt att bygga en egen svamptork av en stor kartong, lite trälister och myggnät.
K-J går utmärkt att torka i rumstemp, men skär dem i tunna skivor först. Och jag skulle köra myggnät, inte tidningar.

Trattkantareller och trumpetsvamp behöver man sällan dela, de större kan man slita i två delar på längs.

nänä.. haha.. lägg ägg...

Kompakta svampar tex Karl-Johan går inte att torka i rumstemperatur
nu när hösten är här (åtminstone i norr) så är kupevärmaren ett måste

du skrev att det inte går och att man måste ha kupe värmare.. var en karl och stå för vad du sagt.. eller rita en bild som illustrerar..

Och vad skrev jag i den sista meningen då?

Som diplomat så måste man alltid lägga till en extra livlina i slutet så att man inte stänger in sig i ett hörn. Däremot stängde du in dig i hörnet genom ditt påhopp:)

Det går ju inte att torka svamp i rumstemperatur!

Eller hur var det nu?

Kanske, ibland, under förutsättning, understundom, ehuru att det inträffar något oförutsett så går det naturligtvis att torka i rumstemperatur.

Varför?
För att svampen vill torka just under vissa ospecificerade förutsättningar.

Men, använd kupevärmare för säkerhets skull för det är det enda som hjälper.

Kanske.....

troligtvis av samma anledning som att svampar tar upp vatten väldigt lätt så släpper dom från sig vatten lika lätt, en porös konstruktion skapar bra förutsättningar för detta.

troligtvis av samma anledning som att svampar tar upp vatten väldigt lätt så släpper dom från sig vatten lika lätt, en porös konstruktion skapar bra förutsättningar för detta.

Då borde det gå fort att torka svamp, men det förklarar inte i sig varför svampen inte blir dålig.

Folk talar om att låta svampen ligga på myggnät i två veckor. På den tiden skulle köttfärs bli rätt så osmaklig skulle jag tro, så varför blir inte svampen det? Når den under en kritisk fuktighetsnivå tillräckligt fort för att klara sig?

Då borde det gå fort att torka svamp, men det förklarar inte i sig varför svampen inte blir dålig.

Folk talar om att låta svampen ligga på myggnät i två veckor. På den tiden skulle köttfärs bli rätt så osmaklig skulle jag tro, så varför blir inte svampen det? Når den under en kritisk fuktighetsnivå tillräckligt fort för att klara sig?
Alltså, såvitt jag vet innehåller svamp öht väldigt lite näring, dvs få saker som bakterier kan leva av, men däremot en massa vatten, vilket kan dunsta. Feta saker (även om köttfärs är magert innehåller det ju oftast minst 10% fett) härsknar ju när fettet oxideras. Så icke o-feta saker. Jfr om du torkar brödkanter till skorpsmulor, det blir inte heller dåligt.

Har för mig från överlevnadsböcker att svamp är i det närmaste värdelöst som föda. Ur näringssynpunkt, vill säga!

Alltså, såvitt jag vet innehåller svamp öht väldigt lite näring, dvs få saker som bakterier kan leva av, men däremot en massa vatten, vilket kan dunsta. Feta saker (även om köttfärs är magert innehåller det ju oftast minst 10% fett) härsknar ju när fettet oxideras. Så icke o-feta saker. Jfr om du torkar brödkanter till skorpsmulor, det blir inte heller dåligt.

Har för mig från överlevnadsböcker att svamp är i det närmaste värdelöst som föda. Ur näringssynpunkt, vill säga!

Ok. Jag tror också på det låga näringsinnehållet som orsak till hållbarheten. Den lilla näring som finns borde ju dock kunna föda några miljarder bakterier, så svampen kanske blir en aning dålig, men inte tillräckligt för att man ska känna av det?

Läste att man i överlevnadssyfte kan äta svamp bara för att få lite mättnadskänsla, men knappast för att gå plus energimässigt. Det krävs ju lite jobb för att plocka.

Ok. Jag tror också på det låga näringsinnehållet som orsak till hållbarheten. Den lilla näring som finns borde ju dock kunna föda några miljarder bakterier, så svampen kanske blir en aning dålig, men inte tillräckligt för att man ska känna av det?

Läste att man i överlevnadssyfte kan äta svamp bara för att få lite mättnadskänsla, men knappast för att gå plus energimässigt. Det krävs ju lite jobb för att plocka.
Det finns ju "lite näring" i det mesta, från papper eller golvdamm till knäckebröd. Ändå håller sig dessa torra i år efter år efter år...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
sofiah torkad Quorn? Friluftsmat 8
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
Lennyosd Torkad köttfärs Friluftsmat 30
pajaro Torkad mat? Friluftsmat 29
hannulan Näringsinnehåll i torkad mat Friluftsmat 2
Humran Utvärdering av torkad mat Friluftsmat 0
peter1959 Torkad kycklingfilebitar ? Friluftsmat 18
mipert Torkad maskrosrot kostar 560 kronor / kg Friluftsmat 4
päeng torkad renbog Friluftsmat 6
Kamvandrare me´skavssår Recept på suovas - rökt, saltad renstek...och torkad Friluftsmat 0
Linda D Blötläggning av torkad mat Friluftsmat 6
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
Boel Olin Torkad quorn i bitar? Friluftsmat 10
Mi Torkad mat på postorder Friluftsmat 0
PaulPersson Förvaring av torkad mat under vandringen Friluftsmat 6
T.Setterborg "torkad" mat...? Friluftsmat 15
puttepatrik77 torkad mat, Friluftsmat 11
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
lejon Efterlysning-recept på torkad köttfärs! Friluftsmat 7
-Patric- torkad kölling Friluftsmat 7
humbug Fett i torkad mat? Friluftsmat 7
O torkad fisk Friluftsmat 3
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
Jätte Micke Torkad mat, hur? :-) Friluftsmat 27
pebu Receptförslag torkad mat Friluftsmat 5
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
jessie torkad frukt Friluftsmat 2
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg