Lite av varje
Mina erfarenheter från vandring är följande:
- Packa vattentätt. Så man kan byta till torrt när man är klar för dagen och myser i tältet.
- Gällande regnkläder eller bli blöt av regnet tänker jag att man inte ska frysa. Så regnar det lite så blir jag hellre lite blöt av regnet än blöt inifrån av regnkläderna...dvs svettas.
- Bomull är sällan bra plagg närmast kroppen vid vandring. Jag föredrar syntetmaterial. Ylleplagg funkar också.
- Byxor för vandring. Mina kan göras om till shorts, mycket praktiskt om det är varmt ute.
- Jackan. Jag skaffade en jacka för vandring, som hade skapligt bra regnmotstånd...blev inte blöt i somras trots rejäla regnskurar. Så tipset är att ha en jacka för både vandring och regn.
- Ha inte för mycket underkläder i ryggsäcken...tvätta hellre och torka.
- Jag vandrar i kängor och vadar i foppatofflor...fungerar finfint, och foppatofflorna fungerar bra runt omkring tältplatsen, men är inte så bra myggskydd...Botas bäst genom att tälta där det inte finns mygg.
- Lager-på-lagerprincipen...gäller alltid när det är kläder...
Laddar och planerar för 2 v i Sarek under 2018...blir så najs
Fokus är att det ska vara säkert...gärna lättvikt (har allt...nya saker för i år)...självklart hemmatorkad mat (provade i år...funkade bra).
Jag räknar med en bit under 20 kg med allt för 2 v i Sarek. Hade 16 kg (en del onödigt) i Jämtland för en 9 dagarstur i somras.
Mer om det senare...i vinter.