Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ?

Det är inget fel på joggingbyxor på fjället! Jag går mycket i friluftsbyxor men jag har börjat tröttna, det är inte så bekvämt egentligen. Träningsbyxor gör sig dessutom mycket bättre under regnbyxor än vad vadnringsbyxor gör. Plus att du redan verkar äga ett par? Annars finns de ju billigt på loppis också.
Det är ungefär vad jag har tänkt också att det ska vara skönare med lättare "fladdrigare" byxor under regnstället om det behövs.
Håller med Kimkim. Sköna lätta löparbrallor, gärna lösa vilket försvårar för myggen. Critus som regnbyxor bara när det verkligen regnar, eller om du kanske ska genom blöta videsnår. Sammanlagt behöver de inte väga mer än "Vandra"-byxorna. Goretex. Paclite som Critus är gjorda av "andas" tillräckligt för att det ska vara helt uthärdligt, men det är klart skönare att slippa dem när vattentätheten inte behövs.
.
Traverse-byxorna innehåller bomull och väger hela 580 g, jämfört med Vandras 410 som redan de känns onödigt tunga. De ser dessutom ut att vara rätt smala om låren. Vill du investera i fina lätta "vandrings"-byxor, så tycker jag själv att Houdinis modeller sydda i "Liquid Rock"-tyget är lite i särklass: lätta, luftiga, stretchiga och ändå slitstarka. Att de inte ser så hysteriskt "frilufts"-aktiga ut utan tål att brukas i stan är ju ett bonus.
Ett viktigare bonus är att de (också) tillverkas i fina, lugna, ljusa färger. Välj inte svart/mörkt - det bränner i solen och faktiskt drar till sig elaka flygfän. Många fläckar, damm och svettsalt syns IMHO tydligare också.

Jag har själv den ursprungliga "Liquid Rock"-modellen som går att hitta här och var, men inte längre tillverkas; mitt par i S väger 185 g. De är nu ersatta med ett par andra modeller i samma sköna tyg, samma låga vikt och lika fina färger. "Wadi" har skönt lös passform - effektivt mot mygg.

Jag har sett andra rekommendera Houdini på andra ställen, bra tips! Jag ska kika på sådana - har inget emot att köpa ett par bra byxor extra, bra kläder är aldrig en dålig investering i min erfarenhet.
Jag hade absolut inte valt ett par byxor med membran som vandringsbyxa.

Lätta, luftiga och snabbtorkande långbyxor till bra väder. Skyddar mot vind, sol, mygg och kvistar/ris.
Till detta ett par lätta regnbyxor att nyttja vid behov.

Visst kan du gå i långkalsonger och shorts, men betänk då att långkalsonger inte skyddar mot mygg, och att långkalsongerna kanske inte är torra och rena när du ska ha dem på kvällen. Du väljer själv om det är värt det.

Själv kör jag ett par haglöfs zip-off lite. Väger in på 240 g. Går att förvandla till shorts om man vill.
Till det ett par regnbyxor helt utan finesser som väger in på 170g.

Prylar gör sig enligt mig bättre i fickorna på höftbältet eller i en superlätt magväska, än i byxfickor.
Stirra dig inte blind på "vandringskläder". Löparbyxor fungerar lika bra, eller kanske till och med bättre (oftast till lägre pris).

Nej långkalsongerna sparar jag på precis som du skriver. Har en erfarenhet från kebb där jag agerade nåldyna, nog gick det också, men det är inget jag föredrar =)

Ska se om jag kan prova ett par haglöfs zip-off lite i veckan när jag är ute å jagar runt lite!
Vilka byxor man brukar skiljer sig per person. Lätta tätslagna arbetsbyxor brukar vara bekväma och med nödvändiga fickor. Vandringsklädesplagg är ett sentida uppfunnit mode.
I myggtider alltid långa byxor. Regnbyxor eller lårings, de senare kräver längre regnjacka eller regnkjol. Välj det du trivs med.

go tur

Tackar!

Inspirerad av tråden klickade jag hem ett par ”Liquid gear” byxor från Houdini från fejan. 250kr. De anlände till min stad under natten, får se när PostNord behagar ge mig dem.

Jag har själv den ursprungliga "Liquid Rock"-modellen som går att hitta här och var, men inte längre tillverkas; mitt par i S väger 185 g. De är nu ersatta med ett par andra modeller i samma sköna tyg, samma låga vikt och lika fina färger. "Wadi" har skönt lös passform - effektivt mot mygg.
Jag beställde hem ett par Wadi i ljus sandfärg, den största storleken passar nära nog perfekt. Dom känns riktigt bra! Tack för tippset! Aningen ytte pytte tighta i midjan men jag satsar på att gå av mig något kilo under sommaren =)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jjlv Helsport tält- Erfarenheter Fjällvandring 6
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
JuliaL1 Kinsarvik - Trolltunga, erfarenheter, tips? Fjällvandring 0
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Elin75 Erfarenheter av vandring i Bunnerfjällen? Fjällvandring 2
tsebring Erfarenheter av Hydrologgrottan? Fjällvandring 3
jotho Erfarenheter av björn efterlyses. Fjällvandring 12
Morannon Nordkalotten - Söker tips och erfarenheter Fjällvandring 14
resqual Erfarenheter - färdväg Fjällvandring 5
avslut120813 Erfarenheter från Vadvetjåkka Nationalpark? Fjällvandring 5
MarkusN Billiga fjällkläder - tips och erfarenheter efterlyses! Fjällvandring 9
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Elin-d Dovre fjell - tips och erfarenheter Fjällvandring 0
Medon Erfarenheter av Södra Storfjället från Atoklinten? Fjällvandring 7
Sofie_W Borgafjäll, erfarenheter? Fjällvandring 4
mherma Bydalen-Vålådalen. Erfarenheter sökes. Fjällvandring 5
virab Vandring med barn i Sylarna-trakten - erfarenheter? Fjällvandring 1
carl_ Darfallahku? Bilder eller erfarenheter? Fjällvandring 15
Gaion Nepal -Vandringar/Trecking och erfarenheter. Fjällvandring 27
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
nils73 Erfarenheter med "vadarpåsar"? Fjällvandring 6
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av Sealskinz och lätta dojor i fjällen Fjällvandring 20
PerAnd Jojoleden 19-26 juli 2004 - erfarenheter Fjällvandring 0
plp Erfarenheter av Linnés väg(vallevagge)? Fjällvandring 3
eaglerock Erfarenheter av att boka biljetter hos Connex? Fjällvandring 22
bjornw Grönländska erfarenheter? Fjällvandring 4
74580 Erfarenheter av NEW GREENLAND HYDRATIC TROUSERS?? Fjällvandring 0
PatrikDahlström Avbärarbälte till Haglöfs Alaska Sökes Fjällvandring 1
Klofver Haglöfs lex 110 /lundhags v12 90 Fjällvandring 9
petmay Information om "Haglöfs Turist" ramryggsäck? Fjällvandring 4
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
snowdog skor: Salomon cosmic el haglöfs observe mid? Fjällvandring 1
kalalokki Meindl Dovre Extrem GTX vs. Haglöfs Solid Hi Fjällvandring 8
flygare69 Vindtätheten i Haglöfs LIM Ultimate??? Fjällvandring 4
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Topi Packtips av Haglöfs Alaska Fjällvandring 10
Obbe Haglöfs Ultra pro? Fjällvandring 2
carlstenson Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna? Fjällvandring 6
Martin Gidlund Haglöfs Victor 50 eller Haglöfs Victor 50 Fjällvandring 3
haglöfs? Fjällvandring 2
markthenils Haglöfs kläder Fjällvandring 10
snurpen Haglöfs klimber Fjällvandring 1
Haglöfs eller inte? Fjällvandring 5
Ny produkt ifrån Haglöfs! Fjällvandring 4
McKinley vs Haglöfs - Hur stor skillnad i kvalitet ? Fjällvandring 4
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg