Jag tänkte inte främst på viktskillnaden, utan på att Panyam helt säkert är varmare. Det är samma dunvikt och mått (Mammutsäcken är t o m lite längre), så dunet fördelar sig på ungefär samma area hos bägge. Men Cumulus 800 cuin-dun bygger helt säkert högre loft. Ändå anger Cumulus en grad högre komfort- och limit-temp än Mammut, och det var det jag menade att jag inte fick ihop. En teoretisk förklaring vore att Mammut fyllt säcken avsevärt tjockare på ovansidan än på "marksidan", men det framgår inte av specen, och gör i så fall säcken olämplig för andra än stillaliggande ryggsovare.Okej! Intressant, skall definitivt läsa på lite om cuin och fillpower. Men då är den mammut inte så dåligt med sina 700 cuin för 1020g och 2400kr? För att lägga över 4000 på en Panyam blir nog lite för dyrt för mig tror jag. När det också handlar om att spara 200g. Eller? Är det 200g värt så mycket pengar?
Cumulus följer inte EN/ISO-standardens klassningar utan vill ange egna värden, med motiveringen att de med sin långa erfarenhet kommer närmare sanningen "i fält". Deras angivna temp-gränser är också, enligt mångas erfarenhet inkl. min egen, mer åt det försiktiga hållet. Mammuts värden känns optimistiska i jämförelse.
Jag är nog den sista att uppmuntra folk att köpa på sig dyra prylar, men just en dunsovsäck kan man se som en i princip livslång investering. Vet man med sig att man kommer att fortsätta med utelivet, är det IMHO lika bra att satsa direkt på en kvalitetssäck med högt cuin-tal på dunet; risken med att kompromissa är att man snart ändå vill ha en "bättre", lättare och mindre skrymmande. Det är väldigt transparenta parametrar att kolla upp, så risken för felköp är inte stor.
Men viktigt som sagt att man förutom dunmängd och -kvalitet även tittar på måtten. Vill man sova i mer utbredda ställningar (t ex som jag på mage med benen "i fyran") och/eller röra sig ledigt runt inne i sovsäcken (till skillnad mot med sovsäcken), får man välja lite mer generösa breddmått, eller be t ex Cumulus om råd och ev. lite anpassning. Sovsäcken ska absolut inte bli utspänd/komprimerad någonstans så det bli kalla fläckar, men en för stor sovsäck är inte heller till fördel. Man får värma upp mer luft som dessutom rör sig friare inne i säcken och stjäl kroppsvärme genom konvektion.
De två säckar vi diskuterar är ändå inga extremt snåla "mumiesäckar" som bara går att sova på rygg i. Men det beror självklart på hur stor du är. Själv rör jag mig ledigt, med marginal både på längden och bredden, i en Cumuus LiteLine 400 som är både smalare och kortare, men jag är bara 1,7 m lång (att LiteLine, med 50 g mindre dun, ändå har så bra temp-gränser beror just på att den är lite mindre än Panyam).
Sover man mest på magen, får man som sagt också kolla så säcken är (minst) lika tjockt fylld på "ryggsidan", och helst lika runtom om man rör på sig i sömnen. Man får också tänka på vilken sida man helst vill ha blixtlåset på; det som kan styra valet är sovpositionen, men gärna också att säcken öppnas mot tältets dörrsida (men ingen katastrof om det råkar bli "fel" just på detta, om man ännu inte valt tält).
Uppblåsbara liggunderlag får andra tipsa om - jag vägrar använda dem
Senast ändrad: