Baspackning, tips & råd

Okej! Intressant, skall definitivt läsa på lite om cuin och fillpower. Men då är den mammut inte så dåligt med sina 700 cuin för 1020g och 2400kr? För att lägga över 4000 på en Panyam blir nog lite för dyrt för mig tror jag. När det också handlar om att spara 200g. Eller? Är det 200g värt så mycket pengar?
Jag tänkte inte främst på viktskillnaden, utan på att Panyam helt säkert är varmare. Det är samma dunvikt och mått (Mammutsäcken är t o m lite längre), så dunet fördelar sig på ungefär samma area hos bägge. Men Cumulus 800 cuin-dun bygger helt säkert högre loft. Ändå anger Cumulus en grad högre komfort- och limit-temp än Mammut, och det var det jag menade att jag inte fick ihop. En teoretisk förklaring vore att Mammut fyllt säcken avsevärt tjockare på ovansidan än på "marksidan", men det framgår inte av specen, och gör i så fall säcken olämplig för andra än stillaliggande ryggsovare.

Cumulus följer inte EN/ISO-standardens klassningar utan vill ange egna värden, med motiveringen att de med sin långa erfarenhet kommer närmare sanningen "i fält". Deras angivna temp-gränser är också, enligt mångas erfarenhet inkl. min egen, mer åt det försiktiga hållet. Mammuts värden känns optimistiska i jämförelse.

Jag är nog den sista att uppmuntra folk att köpa på sig dyra prylar, men just en dunsovsäck kan man se som en i princip livslång investering. Vet man med sig att man kommer att fortsätta med utelivet, är det IMHO lika bra att satsa direkt på en kvalitetssäck med högt cuin-tal på dunet; risken med att kompromissa är att man snart ändå vill ha en "bättre", lättare och mindre skrymmande. Det är väldigt transparenta parametrar att kolla upp, så risken för felköp är inte stor.

Men viktigt som sagt att man förutom dunmängd och -kvalitet även tittar på måtten. Vill man sova i mer utbredda ställningar (t ex som jag på mage med benen "i fyran") och/eller röra sig ledigt runt inne i sovsäcken (till skillnad mot med sovsäcken), får man välja lite mer generösa breddmått, eller be t ex Cumulus om råd och ev. lite anpassning. Sovsäcken ska absolut inte bli utspänd/komprimerad någonstans så det bli kalla fläckar, men en för stor sovsäck är inte heller till fördel. Man får värma upp mer luft som dessutom rör sig friare inne i säcken och stjäl kroppsvärme genom konvektion.

De två säckar vi diskuterar är ändå inga extremt snåla "mumiesäckar" som bara går att sova på rygg i. Men det beror självklart på hur stor du är. Själv rör jag mig ledigt, med marginal både på längden och bredden, i en Cumuus LiteLine 400 som är både smalare och kortare, men jag är bara 1,7 m lång (att LiteLine, med 50 g mindre dun, ändå har så bra temp-gränser beror just på att den är lite mindre än Panyam).

Sover man mest på magen, får man som sagt också kolla så säcken är (minst) lika tjockt fylld på "ryggsidan", och helst lika runtom om man rör på sig i sömnen. Man får också tänka på vilken sida man helst vill ha blixtlåset på; det som kan styra valet är sovpositionen, men gärna också att säcken öppnas mot tältets dörrsida (men ingen katastrof om det råkar bli "fel" just på detta, om man ännu inte valt tält).

Uppblåsbara liggunderlag får andra tipsa om - jag vägrar använda dem :)

Senast ändrad:
Jag tänkte inte främst på viktskillnaden, utan på att Panyam helt säkert är varmare. Det är samma dunvikt och mått (Mammutsäcken är t o m lite längre), så dunet fördelar sig på ungefär samma area hos bägge. Men Cumulus 800 cuin-dun bygger helt säkert högre loft. Ändå anger Cumulus en grad högre komfort- och limit-temp än Mammut, och det var det jag menade att jag inte fick ihop. En teoretisk förklaring vore att Mammut fyllt säcken avsevärt tjockare på ovansidan än på "marksidan", men det framgår inte av specen, och gör i så fall säcken olämplig för andra än stillaliggande ryggsovare.

Cumulus följer inte EN/ISO-standardens klassningar utan vill ange egna värden, med motiveringen att de med sin långa erfarenhet kommer närmare sanningen "i fält". Deras angivna temp-gränser är också, enligt mångas erfarenhet inkl. min egen, mer åt det försiktiga hållet. Mammuts värden känns optimistiska i jämförelse.

Jag är nog den sista att uppmuntra folk att köpa på sig prylar, men just en dunsovsäck kan man se som en i princip livslång investering. Vet man med sig att man kommer att fortsätta med utelivet, är det IMHO lika bra att satsa direkt på en kvalitetssäck med högt cuin-tal på dunet; risken med att kompromissa är att man snart ändå vill ha en "bättre", lättare och mindre skrymmande. Det är väldigt transparenta parametrar att kolla upp, så risken för felköp är inte stor.

Men viktigt som sagt att man förutom dunmängd och -kvalitet även tittar på måtten. Vill man sova i mer utbredda ställningar (t ex som jag på mage med benen "i fyran") och/eller röra sig ledigt runt inne i sovsäcken (till skillnad mot med sovsäcken), får man välja lite mer generösa breddmått, eller be t ex Cumulus om råd och ev. lite anpassning.
De två säckar vi diskuterar är ändå inga extremt snåla "mumiesäckar" som bara går att sova på rygg i. Men det beror självklart på hur stor du är. Själv rör jag mig ledigt, med marginal både på längden och bredden, i en Cumuus LiteLine 400, som är både smalare och kortare, men jag är bara 1,7 m lång (at den, med lite mindre dun. ändå har så bra temp-gränser beror just på att den är lite mindre än Panyam).

Sover man mest på magen, får man som sagt också kolla så säcken är (minst) lika tjockt fylld på "ryggsidan", och helst lika runtom om man rör på sig i sömnen. Man får också tänka på vilken sida man helst vill ha blixtlåset på; det som kan styra valet är sovpositionen, men gärna också att säcken öppnas mot tältets dörrsida (men ingen katastrof om det råkar bli "fel" just på detta, om man ännu inte valt tält).

Åter igen jättebra och nyttig feedback! Det har helt klart fått mig att tänka ett extra varv! Vilket är precis varför jag frågar! 😁👍

Och jag tänkte mer på ett sån cellplast liggunderlag. Och jag tror att jag hade klarat det rent komfortmässigt eller hur man skall säga. Då det var med ett vanligt gammalt skumgummi liggunderlag som vi har använt innan, när man typ har campat med vänner på sommaren. Och jag har inte haft några problem med det.

Men jag hittar inget med ett högre R-värde. Eller hur skall man tänka där? Det therm-a-rest du skrev du använda hade ett R värde på 2,2. Eller hur skall man veta vad som är tillräckligt för kylan där?

Åter igen jättebra och nyttig feedback! Det har helt klart fått mig att tänka ett extra varv! Vilket är precis varför jag frågar! 😁👍
Jag har lagt till lite om varför man varken ska ha en för liten eller för stor säck :)
Och jag tänkte mer på ett sån cellplast liggunderlag. Och jag tror att jag hade klarat det rent komfortmässigt eller hur man skall säga. Då det var med ett vanligt gammalt skumgummi liggunderlag som vi har använt innan, när man typ har campat med vänner på sommaren. Och jag har inte haft några problem med det.

Men jag hittar inget med ett högre R-värde. Eller hur skall man tänka där? Det therm-a-rest du skrev du använda hade ett R värde på 2,2. Eller hur skall man veta vad som är tillräckligt för kylan där?
Är inte sovkomforten ett problem så tycker jag absolut du ska prova någon bättre sorts skumplast med slutna celler, innan du slänger ut så pass mycket pengar på en uppblåsbar. Du får utmärkta testtillfällen någonstans på Västkusten under mars -april :)

Jag har inga teorier om R-tal, bara erfarenheten av att ofta sova på min "äggkartong" uppe i höga berg i oktobet-november, dvs vinterförhållanden utan de riktigt extrema vintertemperaturerna. Jag har sovit så på snö, is och genomkyld granitklippa, som ju leder värme dramatiskt bättre än bevuxna markplättar i fjällen. På sommaren i fjällen har jag aldrig haft problem med 8 mm Multimat + bubbelplast under tältgolvet (som jag vill ha där även av andra skäl). Till månadsskiftet juli/augusti har tjälen normalt gått ur marken. Man behöver ju inte slå läger på en glaciärfront, vilket jag faktiskt gjorde en gång som nybörjare, med en ännu tunnare skumplastmatta. DÅ frös jag :).

Om du tittar på foton av Himalayaexpeditioner, så ser du ofta just "äggkartong" (eller den "ribbade" Ridge Rest) som klättrarna bär på, och då handlar det ju om rätt många minusgrader.

Uppblåsbara madrasser behöver vara fyllda med något som håller den inneslutna luften stilla (i de varmaste använder man dun, i den du länkar till - syntetiskt "fluff"). Annars drivs luften runt av konvektionen och transporterar bort kroppsvärmen ner till marken i en stadig ström. Men även med dun/syntetfluff blir den aldrig så stillastående som i en skumplastmatta med slutna celler. Många kombinerar därför en lite tunnare uppblåsbar med en tunn skumplastmatta, som bryter konvektionsförlusterna mot mark och samtidigt skyddar den ömtåliga madrassen.

Jag är nog den sista att uppmuntra folk att köpa på sig dyra prylar, men just en dunsovsäck kan man se som en i princip livslång investering. Vet man med sig att man kommer att fortsätta med utelivet, är det IMHO lika bra att satsa direkt på en kvalitetssäck med högt cuin-tal på dunet; risken med att kompromissa är att man snart ändå vill ha en "bättre", lättare och mindre skrymmande. Det är väldigt transparenta parametrar att kolla upp, så risken för felköp är inte stor.

Men viktigt som sagt att man förutom dunmängd och -kvalitet även tittar på måtten. Vill man sova i mer utbredda ställningar (t ex som jag på mage med benen "i fyran") och/eller röra sig ledigt runt inne i sovsäcken (till skillnad mot med sovsäcken), får man välja lite mer generösa breddmått, eller be t ex Cumulus om råd och ev. lite anpassning. Sovsäcken ska absolut inte bli utspänd/komprimerad någonstans så det bli kalla fläckar, men en för stor sovsäck är inte heller till fördel. Man får värma upp mer luft som dessutom rör sig friare inne i säcken och stjäl kroppsvärme genom konvektion.

De två säckar vi diskuterar är ändå inga extremt snåla "mumiesäckar" som bara går att sova på rygg i. Men det beror självklart på hur stor du är. Själv rör jag mig ledigt, med marginal både på längden och bredden, i en Cumuus LiteLine 400 som är både smalare och kortare, men jag är bara 1,7 m lång (att LiteLine, med 50 g mindre dun, ändå har så bra temp-gränser beror just på att den är lite mindre än Panyam).

Vad är fördelen med att ha sovsäckens blixtlås på samma sida som tältöppningen?

Vad är fördelen med att ha sovsäckens blixtlås på samma sida som tältöppningen?
Ingen dramatisk som sagt, bara lite bekvämare för sådana frusna stackare som jag, som sticker ut ett ben i taget vid påklädning och bara armarna när jag lagar mat i absiden :p
Men det är ju bara att snurra runt sovsäcken om den är "felvänd", och jag har haft det på bägge sätten.

Angående liggunderlag.
Uppblåsbara är väldigt bekväma när de är hela och väldigt obekväma punkterade..
Cellplastunderlag är mindre bekväma men väldigt stryktåliga.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nellyastrom Tips på berg/ leder på Lofoten? Fjällvandring 4
DavidGustafsson Sarek, planering. Tips & Råd? Fjällvandring 22
Saranma Tips vandringsskor/känga Fjällvandring 6
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
HanSolo Vålådalen - tips och råd sökes Fjällvandring 4
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg