Skidstrumpor har nuförtiden en del "finesser" som tunnare partier på översidan, vilket jag tycker är en styggelse som ökar risken för skav om man är känslig. Köp någon enkel homogent stickad sort i stället, blir både billigare och bättre.Funkar "skidstrumpor" (alpinsockar, vet inte vad de kallas)?
Kanske "raggsockar" går bra också?
Jag har funderat på detta med strumpor och jag måste nog köpa några nya så tack för påminnelsen!
Raggsockar brukar vara för grovstickade för att i alla fall mina fötter ska trivas. "Ribborna" känns genom innerstrumpan och skaver förr eller senare.
Generellt om du ändå ska köpa nya strumpor:
Kolla på
- Tåsömmarna.
De ska helst vara instickade, dvs så lite kännbara som möjligt, för att minska risken för skav. Särskilt om man har breda eller annars "knöliga" framfötter. - Skaftlängden och resåren i överkanten.
Har man små fötter i förhållande till underbenslängden och/eller kraftiga vader till smala vrister, kan det faktiskt vara svårt att hitta strumpor med skaft långa nog att nå över vadmuskeln, och som därmed har utsikter att stanna kvar där de ska. Halvlånga eller korta sockor kan jag själv överhuvudtaget inte använda - alla ligger snabbt som ett skrynkligt korvskinn nere i skorna. Men har man smala underben så går det kanske utmärkt.