NUI; sa:
Det jag fäster mig vid är att någorlunda stora och upprättstående ytor blir spinnakerformade i hård vind. Videon antyder att Trig är ganska bred och trubbig i fören och erbjuder ett ganska stort vindfång. Eftersom mitt hemsydda tält inte är olikt detta så blir jag frestad att sy i ett extra linfäste halvägs eller 1/3 ned längs sömmen i "fören".
Helt i linje med mina idéer efter. Tältets front trycktes väldigt långt in i tältet i de värsta byarna, tältspiken i främre nederkant drogs ideligen upp och böjdes faktiskt:
För att minska belastningen på den och för att få bättre sträckning på duken funderar jag på att sy i två extra linfästen på framkanternas båda sidor. Funderar dessutom på att komplettera "topplinan" som sträcker ut den "främre" (långa) staven med likadana åt sidorna för att minska skakningarna. Kanske en mitt på framkanten kunde hjälpa också, vet dock inte riktigt hur den skulle kunns sys fast på ett snyggt och hållbart sätt.
Fronten mot vinden tål att fundera på. Jag tyckte nog inte att det var på mycket ballongeffekt när jag öppnade tältet, men det var grymt svårt att få igen dragkedjan efteråt. Hade det varit "på riktigt" hade jag nog helst valt att öppna minimalt och krypa in. Nu var det ganska geggigt, så jag avstod från den övningen...
EDIT:
NUI; sa:
Bo Hilleberg säger att det är sällan vävarna blåser sönder, utan det är bågarna som knäcks. Polarfarare har tydligen ofta dubbla bågar i kanalerna. Någon som har erfarenhet?
Var säger han det? Vore kul att höra lite om hans och Renates tankar kring tält, de har ju påverkat en del.
Här borde lösningar av Trig2- eller tarptyp ha en fördel, då det är lätt att hjälpa staven på vägen genom att hålla i med händerna. Jag lovar, man kan inte sova i oljudet i alla fall...
[Ändrat av alven 2007-01-16 kl 22:18]