När det gäller tältval får man också tänka på när man väljer att vandra. Hösten innebär risk för snö och kyla.
Går man "sent" som jag valde med start i slutet av juli för att slippa den värsta myggperioden och att få lättare vad samt att få lite höstfägring på slutet. Då var det också lättare att få semester.
Jag slutförde min tur den 19 september i Grövelsjön. I Jämtland var det då en natt med blötsnö och hårda vindar och då var det extra skönt att mitt HB Soulo stod pall utan problem. Det var också flera nätter med kyla då det bl.a. blev ispansar på tältduken men det orsakade inga skador.
Jag valde i ock för sig inte Soulo till GB utan jag hade det sedan tidigare som ett enligt mitt tycke optimalt kajaktält och även passar bra för ensamvandring.
Jag är heller ingen lättviktsförespråkare utan vill helst ha stabila och hållbara grejor även om det väger några hekto mer. Det styrde också genomgående mitt utrustningsval för GB.
I min utrustning ingick också en fm-radio Sangean fickradio (lättvikt
), som funkade bra, där det var täckning. Mne det var det dåligt med från Jämtland och norrut. Sedan påverkade mitt vägval med en hel del Norge självklart. Jag undvek Kungsleden och Åre och gick i stället västerut.
Kan verkligen rekommendera GB som en enorm upplevelse även om man får räkna med 2 månader "bortavaro"