Tält i hård vind

har aldrig slått upp tælt på barmark i full storm men dæremot om vintern. då har jag inga problem men vind efftersom jag alltid bygger en mur runt tælt platsen.
jag kjør på øgonmått på hur stor camp jag behøver, dæreffter så græver jag ut block på ca 20x20x20cm. dessa lægger jag upp runt om som en mur. jag lægger 3 i botten och bygger meg upp. jag brukar græva meg ned 3 lager(ca 60cm)om det ær snø nok och bygger upp muren så att hela tæltet står under væggen. ær det før lite snø så satsar jag på att børja med att bygga dær vinden kommer från (hoppas på vinden inte vænder før mycket)och minst en halv sirkel eller mer. en normal full camp till tæltet med lite extra plats så att all utrustning får plats inne i campen(tæltet ær TNF VE25)och så att man kan stræcka linerna inne i campen tar ca 45 - 60 min før meg. ær vi två som græver ær tiden ca den halva (logiskt).

robert

Re: Video

Video på GoLite Trig2 finns här:

http://www.filefactory.com/file/05d2d5/

Nallo 2:

http://www.filefactory.com/file/3980a2/

Det var ingen bra site jag valde, lite meckigt att hitta filen. När man klickat på länken ovan går man till "Download for free with FileFactory Basic", på nästa sidan klickar man på "Click here to begin your download". Man får scrolla förbi några Google-ads i båda fall.

(Filerna är på 18 resp 25 MB. TPB blev för jobbigt att fixa till ;) )
[Ändrat av alven 2007-01-15 kl 11:46]

Re: Dagens sanning!

undvall; sa:
Ja nog är det ett j-la snärj att få ett tält i mycket stark vind alltid! Och tro mig det blir ännu värre om det dessutom är kallt och snöigt = vinterfjället.

Det var just detta som medförde att jag valde Hillebergs Savio som tält för att ha på vinterturer. För de som inte känner till det är Savio ett kupoltält med utanpåliggande tältbågar. Istället för de sedvanliga kanalerna sitter det kraftiga krokar på yttertältet som man häktar fast på bågarna. Detta medför följande uppsättningsprocedur i styggt väder:

1: Sätt fast tältet i hörnen och lägg något tungt (typ all packning) mitt inne i tältet så att vinden inte kan få tag i det.

2: Spänn upp tältbågarna och lägg till valfritt antal staglinor (sätts fast direkt på bågen)

3: Börja nedifrån och häkta på krokarna en efter en. Detta förenklas om man har en person inne i tältet som hjälper till med att putta ut tältet.

4: Sist sätter man på den lilla "hatten" högst uppe på tältet.

Jag tänker inte påstå att det är enkelt, men jämfört med andra tält på marknaden som jag provat är det betydligt enklare och känns mycket säkrare med ett Savio i snöstormen.

/ Stefan

Detta är också min erfarenhet med Saivo. Ett väldigt trevligt hårdväderstält...:)

Jag har nu också skaffat ett Jannu för soloturer vintertid (men även andra årstider när vresigt väder förekommer).

Det går också utmärkt att stabilisera både Saivo och Jannu (och även krok-Staika och Tarra) med stormlinor som fästs innan man rest tältet helt, vilket underlättar.

//J

Vad jag har erfarit från kamrater med Siriuspatrullens gedigna erfarenheter är att en kombination av Calssons och Stefans synpunkter är väl användbara.
Vanliga HB-tält är nog så svåra i god vind även om man är fyra som både håller kvar och reser på en gång. Snömur och tältgrop gör stor skillnad, har mina små praktiska experiment visat. Baksidan i vinden har jag fått lära. I varje fall har jag aldrig haft ett tält som ballongsprängts, men jag har sett det ske för andra.
Att ha hört väderrapporten och stannat inomhus handlar väl inte bara om förutseende....

Go tur
[Ändrat av johankse 2007-01-15 kl 13:24]

Men oavsett om de är starkare med huvudändan mot vinden eller inte så blir det enormt opraktiskt att sätta upp dem så. man vill ju kunna ha dörren öppen utan att det blir nån ballongsprängning. jag har ägt båda dessa tältmodeller och satte dem alltid med absiden från vinden. Utsattes dock aldrig för allför hårt väder. Mitt BD firstlight är enklare än båda dessa att sätta upp ensam när det blåser.

Litet tält=litet segel, enkelduk=trasselfritt, 4 hörnpinnar->2 bågar inifrån, 4 staglinor=klart. kupoltält=behöver inte riktas om under natten om vinden kantrar.

Så designprincipen är nog bra för hård vind, men det finns ju mer storm & orkantåliga tält för expeditionsbruk från andra tillverkare som har samma grunddesign men grövre dukar och bågar.

...och jag som missade det lilla blosväder som var här i sthlm nu i helgen. Jag skulle velat testa gränserna och hanterbarheten i mitt muddus. Att slå upp ryggås i vind kan jag se som en utmaning, specielt om det som mitt muddus tar upp en yta på 3x5 meter...

Nåväl, förhoppningsvis kommer det mer nu till helgen...*gnuggar händerna och sneglar lystet än mot garderoben och tältet och än mot fönstret*

Jag är imponerad av trâdstartarens insats, tältresning i storm inklusive fotografering och video.
Imponerande!

PS.Du har ingen filmsnutt frân själva tältuppsättningen?

gundj; sa:
PS.Du har ingen filmsnutt frân själva tältuppsättningen?

Tyvärr, jag hade fullt upp med att hålla i tältduk, spik, bågar, hade inga händer över till kameraarbete... (Jag fick faktiskt en tältspik (Hilleberg Viper Alu, om nån undrade) blåst ur handen på mig!) Vet inte om jag hade velat schavottera på Utsidan efter de gymnastikövningarna heller ;)

Mycket intressant övning och tråd. Strålande med bilder och video också. Mera sådant!

Det jag fäster mig vid är att någorlunda stora och upprättstående ytor blir spinnakerformade i hård vind. Videon antyder att Trig är ganska bred och trubbig i fören och erbjuder ett ganska stort vindfång. Eftersom mitt hemsydda tält inte är olikt detta så blir jag frestad att sy i ett extra linfäste halvägs eller 1/3 ned längs sömmen i "fören".

Sunt förnuft/plogbillsteori verkar ju säga att man skall ha den minsta ytan mot vinden. Alltså fotändan på båda tälten. Vad är det då som talar emot detta? Skulle vara intressant att höra en vindtunnelforskare uttala sig.

BD Firstlight rekommenderar man att det i hård vind sätts upp med dörren mot vinden, så att vinden blåser upp tältet (efter att man förankrat det förstås). Låter också lite riskfyllt. Någon som provat?

Bo Hilleberg säger att det är sällan vävarna blåser sönder, utan det är bågarna som knäcks. Polarfarare har tydligen ofta dubbla bågar i kanalerna. Någon som har erfarenhet?

Jörgen

NUI; sa:
Det jag fäster mig vid är att någorlunda stora och upprättstående ytor blir spinnakerformade i hård vind. Videon antyder att Trig är ganska bred och trubbig i fören och erbjuder ett ganska stort vindfång. Eftersom mitt hemsydda tält inte är olikt detta så blir jag frestad att sy i ett extra linfäste halvägs eller 1/3 ned längs sömmen i "fören".

Helt i linje med mina idéer efter. Tältets front trycktes väldigt långt in i tältet i de värsta byarna, tältspiken i främre nederkant drogs ideligen upp och böjdes faktiskt:

bjdspikzl4.jpg

För att minska belastningen på den och för att få bättre sträckning på duken funderar jag på att sy i två extra linfästen på framkanternas båda sidor. Funderar dessutom på att komplettera "topplinan" som sträcker ut den "främre" (långa) staven med likadana åt sidorna för att minska skakningarna. Kanske en mitt på framkanten kunde hjälpa också, vet dock inte riktigt hur den skulle kunns sys fast på ett snyggt och hållbart sätt.

Fronten mot vinden tål att fundera på. Jag tyckte nog inte att det var på mycket ballongeffekt när jag öppnade tältet, men det var grymt svårt att få igen dragkedjan efteråt. Hade det varit "på riktigt" hade jag nog helst valt att öppna minimalt och krypa in. Nu var det ganska geggigt, så jag avstod från den övningen...

EDIT:

NUI; sa:
Bo Hilleberg säger att det är sällan vävarna blåser sönder, utan det är bågarna som knäcks. Polarfarare har tydligen ofta dubbla bågar i kanalerna. Någon som har erfarenhet?

Var säger han det? Vore kul att höra lite om hans och Renates tankar kring tält, de har ju påverkat en del.

Här borde lösningar av Trig2- eller tarptyp ha en fördel, då det är lätt att hjälpa staven på vägen genom att hålla i med händerna. Jag lovar, man kan inte sova i oljudet i alla fall...
[Ändrat av alven 2007-01-16 kl 22:18]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnneliK Tält lämpligt för hård mark? Självstagande? Bo och sova 8
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg