1.En mycket fin bild Mikael!
2.Jo, F2 är en utomordentlig fiskekniv. Dock är den snarare en grovrensningskniv än en utpräglad filékniv. Skulle jag resa till Australien för att fiska Baramundi så hade jag utan någon betänketid greppa en sådan.
3.I våra vatten föredrar jag dock något smäckrare. Jag har inte haft problem att skära itu gäddryggar med Marttiinikniven där gäddorna vägt över 6 kg utan att skada eggen. Stålet är som sagt av en sådan karaktär att man ändå inte kan lägga på en allt för snäv eggvinkel. Min ligger på mellan 25-30 g. Därför är det ingen risk för någon typ av plastisk deformation.
4.Om det trots allt vankas lite grövre fisk så brukar jag också ta med min Frosts 7157UG:
5.I stället för Marttiinikniven så brukar jag på senare tid köra på en Frost. Den har ett förnämligt grepp som är halksäkert även i de svåraste väderförhållandena och med slemmiga och blöta händer:
~Paul~
1.Ja,tack jag kunde inte låta bli!
2.Jo,F2:an är bra för grovgörat därute,men också för mer allmäna utejobb vid fiskevattnet.
Det är inte en filékniv som Martiinin,även om det till nöds går att preparera fisken för stekpannan.
3.Det ser ut som Du har convex egg på Martiinin.
Jag har kvar original vinkeln och den verkar rätt,för eggen rullar inte när jag skär i trä.
Tveklöst skulle den funka för mig också,men jag föredrar ändå en kortare kniv därför att den tar mindre plats.
4. Frosts 715 UG ser ju bra ut för storfiskare!
Stor fisk släpper jag tillbaka,men nu var det länge sedan, som jag hade Storgäddan på kroken.
5.Frosts filémodell kanske vore alternativet,men när jag har använt Mora är det med standard 2,5 mm blad i 12c27 och 105 mm längd.
Ska titta lite närmare på detta när jag ska till fiskeshopen nästa gång.
Appropå Australien,så blir det inte inom en nära framtid att jag reser dit.
Bali har det däremot blivit och fiske stog på programmet.
Det gick att fiska direkt från hotellterassen och det blev ett hugg från en tropisk fisk,som blev till middag.
Då hade jag bara en Leatherman,men det gick hur bra som helst.
Mikael