Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Är nog lite tråkig när det gäller knivar. Litar inte på att jag kan slipa, så jag köper en Morakniv. Om och när den blir kass så slänger jag den och köper en ny.

Köpte oxå en Eldris, ska bli kul att prova, hoppas den inte är för liten.

Bryna, slipa och omforma är tre olika eggbearbetningar. Alla kan lära sig bryna med rätt verktyg. För slipning och omformning krävs kraftigare don och viss verktygsvana. En brynsats med styrhjälpmedel är vare sig speciellt kostsam eller besvärlig att bruka rätt.

Är nog lite tråkig när det gäller knivar. Litar inte på att jag kan slipa, så jag köper en Morakniv. Om och när den blir kass så slänger jag den och köper en ny.

Köpte oxå en Eldris, ska bli kul att prova, hoppas den inte är för liten.
Har ett par Eldris, de är trevliga men för små för att tex skära tomat, spänta ved effektivt. Men till det mesta så fungerar den bra. Mora Bushcraft med rostfritt stål åker ofta med i utflykts-säcken, eller möjligtvis Garberg eller Fällkniven F1, men de gånger jag tagit med Eldris har den varit kanon. (utom vid matlagning/spänta).
Skulle gärna vara bra på att slipa knivarna, men kör mitt amatör-race med några blöta slipstenar och någon fast V-slip. Fungerar inte alls bra på Eldris dock... Blir alltid avundsjuk på finishen som de som kan slipa får till med tex Ken Onion, Tormek m.m. :D

Ingen föds med knivslipar-gen. Alla som är duktiga på slipning har tränat på det.
Det betyder att den som vill kan bli riktigt bra. Dvs om hen verkligen vill.

Ps: Släng inte dom slöa knivarna. Samla dom, och sälj dom i klump för halva priset till någon som tränar på att bli riktigt bra. Det är ingen skam att sälja en slö kniv om man bara berättar att den är slö.

/John

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg