Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Knivar jag använder

Mitt första inlägg här på utsidan :) spännande tråd måste jag säga ! Vilka knivar jag använder ? Ja du bra fråga.. Dom jag har ser jag att andra redan skrivit om, så man känner ju sig inte speciellt unik här! Men för att svara ärligt så måste ja nog säga att ja använder min Mora mest av alla knivar ja har. Kanske för att man jobbar största delen av tiden :( !! Och dom slit och byts ut säkert 1 i månaden om man slår ut det ! Men till fråga nr:1 så är de någon av alla moror ! Fråga nr:2 oftast en av mina egna ihopsnickrade spektakel, bladen ligger runt 70mm fungerar bra och är en mångsidig längd tycker jag. Men för ett par årsedan fick ja en fällkniven a1 av min fru å de förlåter ja aldrig henne för!! Vilken kniv !! Har aldrig varit något faan av stora knivar dom hör till Rambo å sånna ! Hehe... Men för mig är detta ingen stor kniv, okej det är ingen precisions kniv måste jag erkänna :) men de bryr ja mig inte häller om för de är inga konstvärk ja gör ute i de fria ! Ja fiskar en hel del på mina expiditioner och då kanske ni undrar: hur går de men en så stor å fet kniv? Ja de kan va lite bökigt att filéa om ja måste, men de blir mest grytbitar måste ja nog säga ! Ska de va optimalt på alla plan får ja nog stanna hemma ! Så denna kniv hyllar jag ! Den klarar allt i min vardag ute. Bäste kniv ja någonsin haft ! Hadde den inte varit så dyr hadde ja köpt en till jobbet oxå ! Försökte med min arbetsgivare att de skulle va billigare i längden, men icke :( okej hehe fråga nr:3 en gammal trogen eka88 fällkniv som jag litar på i vått å tort, smidig e den med :) fråga nr:4 satake novac fungerar bra. Fråga nr:5 ja du, möjligheten att få kunskap, tid och material till att göra en riktigt optimal kniv ! Vaför inte en med teleskopiskt blad ! Hehe. ja vet inte riktigt vilken kniv ja drömmer om de finns så jävla många å ja e rätt nöjd me de ja har. Ja de va allt !

1. Mitt första inlägg här på utsidan :) spännande tråd måste jag säga !
2. till fråga nr:1 så är de någon av alla moror !
3. Fråga nr:2 oftast en av mina egna ihopsnickrade spektakel,
4. fällkniven a1 … Vilken kniv …. de kan va lite bökigt att filéa om ja måste, men de blir mest grytbitar måste ja nog säga …. Ska de va optimalt på alla plan får ja nog stanna hemma !
5. nr:3 en gammal trogen eka88 fällkniv som jag litar på i vått å tort, smidig e den med :)
6. fråga nr:4 satake novac fungerar bra.
7. Fråga nr:5 ja du, möjligheten att få kunskap, tid och material till att göra en riktigt optimal kniv !

▬▬▬▬▬
1. Hej och välkommen! Kul att du valde den här tråden för ditt första inlägg på Utsidan ;). Jo, den här tråden har börjat ta sig på sistone. Många nya medlemmar kan vara en av orsakerna.

2. Ja, det brukar vara så. Du är inte ensam :).

3. OK, då är också du en knivbyggare. Kul! Vi hoppas på några bilder inom kort!

4. Det är en av de mer utpräglade kompromissknivarna som finns. Kvaliteten är det dock inget att orda om.

5. En av mina favoriter också! Kanske lite för delikat för tyngre arbeten men som EDC är den perfekt.

6. Hade också en sådan. Gav bort den. Trevlig kniv trots att bladet är lite för kort.

7. Vem drömmer inte om det. I mitt fall kommer det förmodligen att stanna där också, dvs i drömmarnas värld.

~Paul~

För 31:- kronor är den här KJ Eriksson "Fiskaren" ett riktigt "kap".

Stålet är Sandvik 13C26, greppet i högglanspolerad- och ergonomiskt utformad ABS-plast. Kniven medföljer en stadig läderslida försedd med den traditionella bältesloopen. Den här kniven var i begagnat skick, där själva kniven är i bättre kondition än slidan.

Bilagor

• Min KJ Eriksson Fiskaren, 3.jpg
    Min KJ Eriksson Fiskaren, 3.jpg
    17.8 KB · Visningar: 1,776
  • Min KJ Eriksson Fiskaren, 4.jpg
    Min KJ Eriksson Fiskaren, 4.jpg
    29.1 KB · Visningar: 2,369
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,063
En sådan höll jag faktiskt i näven förra helgen. Bra pris där Paul.

Bra kniv på alla sätt men återigen - personligen retar jag mig på den lilla ricasso som trots allt finns där. Såg en trevlig kniv på BF idag. Samma sak där. En mycket fin kniv men en helt onödigt protruderande parerskydd och ricasso. Visserligen i små proportioner men ändå‼ Det finns ingen anledning därtill.

Här är en snabb jämförelse. Den första bilden visar originalkniven och den andra (uselt tweakad) visar hur den aktuella kniven skulle kunna se ut i min värld ;). Tyvärr så är jag så dålig på bildbehandling att bladet blev lite för kort i min version. Men jag hoppas trots det att poängen går fram ändå.

Bilagor

• knightusc_zpsf6a9ad23, original.jpg
    knightusc_zpsf6a9ad23, original.jpg
    12.3 KB · Visningar: 1,023
  • knightusc_zpsf6a9ad23.jpg
    knightusc_zpsf6a9ad23.jpg
    11.8 KB · Visningar: 1,008
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,047
Hmm ja jo. Men på en fiskekniv stör ricasson ändå mindre än på andra. Om man nu inte ska tälja på en djupfryst fisk eller något.
Har en kniv på väg förresten, som jag har för mig du har i samlingen. Peltonen M95. Det var kombinationen av bladlängd, tilltalande grepp och vikten som fick mig att trycka på köpknappen. Och ricasson är nästan förlåten på den. Jag tror den här kan bli en riktig funkis. 200 gram, 5mm tjockt kolblad med 15cm längd är en fin kombo för den viktmedvetne vedspäntande backpackern.

1. en fiskekniv stör ricasson ändå mindre än på andra. Om man nu inte ska tälja på en djupfryst fisk eller något.

2. Har en kniv på väg förresten, som jag har för mig du har i samlingen. Peltonen M95. Det var kombinationen av bladlängd, tilltalande grepp och vikten som fick mig att trycka på köpknappen. Och ricasson är nästan förlåten på den. Jag tror den här kan bli en riktig funkis. 200 gram, 5mm tjockt kolblad med 15cm längd är en fin kombo för den viktmedvetne vedspäntande backpackern.
1. Faktum är att jag trots dess namn uppfattar kniven mer som en allroundkniv än en fiskekniv.

Bladet är styvt, drygt 2 mm tjockt och har en kort och tvär skandinavisk slipfas med en primär- och sekundäregg. Egentligen inte de optimala förutsättningarna för en fiskekniv.

En renodlad fiskekniv får enligt min mening gärna vara utrustad med ett fullt flatslipat blad och något tunnare blad utan ricasso. Även greppet får gärna vara nedslimmat så att man lättare kommer åt materialet när man lägger/vinklar kniven platt mot skärbrädan.

2. En mycket fin kniv! Ja, jag har en sådan. Fick båda slidorna till den, dvs en i kydex och en i läder. Du kommer inte att bli besviken.

Det enda du trots allt bör göra är att ta ned eggvinkeln något. Kniven anländer ganska vass men inte extremt vass. Jag började genast med att lägga en 17 g grundvinkel på eggen och därefter en 30 gradig microegg.

Eftersom stålet är 1095 så är eggen förhålladevis stabil. Slitstyrkan är dock inte i samma klass. Man bör vara beredd att slipa/bryna kniven på reguljär basis. Se också upp med rosten på den blottade delen av bladet, dvs själva eggen.

~Paul~

Den här Marttiinikniven är ett resultat av samarbetet med en framtida affärspartner - Normark. Originalkniven hade inte urgröpning för pekfingret. Handtaget var symmetriskt ovalt.

Jag har några Marttiiniknivar, både äldre och nyare. Föredrar nog trots allt de äldre.

Bilagor

• Min Marttiini-Normark fiskfilékniv.jpg
    Min Marttiini-Normark fiskfilékniv.jpg
    36.5 KB · Visningar: 1,058
  • Min Marttiini-Normark fiskfilékniv, 2.jpg
    Min Marttiini-Normark fiskfilékniv, 2.jpg
    55.2 KB · Visningar: 1,126
  • Min Marttiini-Normark fiskfilékniv, 3.jpg
    Min Marttiini-Normark fiskfilékniv, 3.jpg
    34.9 KB · Visningar: 1,008
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,042
Instämmer. Den där Marttiinin har jag dock inte koll på, liksom alla andra knivar från det fabrikatet. Har du en bild?
Förresten, du gillar ju M4 rätt starkt. Min favoritknivkran har en "exclusive" BM med det stålet nu. Lite småtrevlig, men vissa bitar som jag hade velat ha annorlunda.

Bilagor

• BM7103_1.jpg
    BM7103_1.jpg
    21.4 KB · Visningar: 1,128

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg