Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Min är flatslipad med sekundär egg och microconvex,men den köptes ny i butik för inte så länge sen.Det står även Rapala på handtaget och slidan.

2. Fisket har gått tillbaka här också,men Älvkarleby hade en fin stigning av Lax i år.
Jag fick ingen men vi såg när en 16kg lax landades.
Toppnoteringen den dagen var 20kg +.
Torskfiske vid Rosenlund låter som ngt att hålla sig borta från.

3. I Ubud hittade vi en knivbutik med tusentals Krisknivar och pojkarna köpte varsin.
De hade även riktigt fina knivar med silver, guld och juveler.
Prislappen var därefter och mer för dollarmiljonärer än Svenska medelsvennar.
Det blev ingen kniv för mig.
1. Marttiini, tillsammans med Normark tillhör Rapala-koncernen. Min gissning är att man vill skilja på de olika modellerna genom att ge ut dem under egna namn. Det kan sedan gälla bladlängd, liksom valet av stål och slipfas. Normark har ju kört en del med Sandvik 12C27 i sina uteknivar.

2. Hm, det är storlekar som en glad amatör som undertecknad endast kan drömma om. Min största lax vägde blott 8,2 kg. Och då var jag inte ens ute efter lax. Fiskade gädda vid utloppet av en sjö som mynnade ut i Säveån när laxen högg. Draget var Atom Silver‼

3. Intressant. Kul med etniska knivar men inte till de priser. Förstår att du inte köpte något. Det hade jag heller inte gjort. Är måttligt intresserad av utsmyckade pjäser som är mer för ögat än för riktig användning. Lite som Franklin Mint-knivar ;)

~Paul~

3. Intressant. Kul med etniska knivar men inte till de priser. Förstår att du inte köpte något. Det hade jag heller inte gjort. Är måttligt intresserad av utsmyckade pjäser som är mer för ögat än för riktig användning. Lite som Franklin Mint-knivar ;)

~Paul~

Ja,och jag håller med, Franklin Mint kopiorna av en fejkad Bowie är bara för mycket!
De Ryska Severnaja Corona från S:t Petersburg, är nog några snäpp högre på skalan.

Inget jag någonsin kommer att vara i närheten av att äga,men kul att se bilderna på deras konsthantverk.
Men bruksvärdet på en vanlig Mora är ju fantastiskt i jämförelse.

Mikael

Bilagor

• 1_21092011161437.jpg
    1_21092011161437.jpg
    29.3 KB · Visningar: 872
  • 1_21092011161438.jpg
    1_21092011161438.jpg
    70.9 KB · Visningar: 805
Ja,och jag håller med, Franklin Mint kopiorna av en fejkad Bowie är bara för mycket!
De Ryska Severnaja Corona från S:t Petersburg, är nog några snäpp högre på skalan.

Inget jag någonsin kommer att vara i närheten av att äga,men kul att se bilderna på deras konsthantverk.
Jag kan uppskatta det arbete som ingår i sådana här skapelser men helt klart fördrar att välja kniv enligt principen FFF, dvs "form follows function". Det är den här kategorin knivar som får mitt blodtryck att rusa upp i höjden.

~Paul~

Jag kan uppskatta det arbete som ingår i sådana här skapelser men helt klart fördrar att välja kniv enligt principen FFF, dvs "form follows function". Det är den här kategorin knivar som får mitt blodtryck att rusa upp i höjden.

~Paul~
Ja, funktionellt och sparsmakat är melodin!
Det får dock gärna vara välgjort i fina material,som håller länge.
Det ger lite extra glädje när man använder dom.

Mikael

Ibland är det roligt att städa:)
Röjde lite i gamla skåp och gömmor och hittade ett tjugotal knivar jag mer eller mindre glömt bort, jag som inte trodde att jag ägde några fällknivar från Eka och hittade tre stycken!! Två helt oanvända kvar i orginal emballage och en lite äldre som jag tror är en Swede 60(?).
Undrar dock om någon vet vad Gerber kniven överst är för modell, köpte den i USA i slutet av 80 talet som min första jaktkniv och googlade lite nu men hittar inte just den här modellen.

dolk003.jpg

Fredrik

Hittade svaret själv, det är visst en Bolt Action. Det stod på skaftet men jag tänkte inte på att det var modellnamnetTanken verkar ha varit att man skulle kunna skifta blad men min verkar inte ha den möjligheten, saknar helt spåret som gör att man kan ta bort bladet.

gerber.png

Fredrik

Hittade svaret själv, det är visst en Bolt Action. Det stod på skaftet men jag tänkte inte på att det var modellnamnetTanken verkar ha varit att man skulle kunna skifta blad men min verkar inte ha den möjligheten, saknar helt spåret som gör att man kan ta bort bladet.

Fredrik
Ja, en Bolt Action är det. Jag har faktiskt så sent som förra veckan letat efter den här modellen och hittade den på Ebay. Priset är det inget att orda om.

http://www.ebay.com/itm/GERBER-USA-...538&pid=100011&prg=1005&rk=5&sd=300788111970&

~Paul~

PS Ekorna är: 60W, 92 och 88

Nä, går inte priset upp så är den helt klart värt det. Använde min ganska mycket i början då man nästan var ute jämt och jagade. Har du ngn aning om vad det är för stål?

Skönt att se att jag inte var helt borta med vilken Eka modell det är. Dom andra två var jag säker på då det stod på plastförpackningen :)

Fredrik

Lite mer OT: sköt en större galt för hundarna igår, den var bukskjuten av en pass skytt.. Tro det eller ej men en liknande situation som tidigare i tråden( mellan dagarnas debacel..) = blev snittad i under armen å fick sy 6 stygn..
ImageUploadedByTapatalk1357493497.891522.jpg
ImageUploadedByTapatalk1357493528.025628.jpg

Jagade idag igen! Sköts en 40-50kg gris för tyskarna! = bra helg!
Inga stick knivar användes... Så ingen bild på grisar å knivar idag..

Snart är säsongen över å jag har ett par blad ifrån Seved som skall fixas!

J.

Nä, går inte priset upp så är den helt klart värt det. Använde min ganska mycket i början då man nästan var ute jämt och jagade. Har du ngn aning om vad det är för stål?

Skönt att se att jag inte var helt borta med vilken Eka modell det är. Dom andra två var jag säker på då det stod på plastförpackningen :)

Fredrik
Ja, det hjälper alltid något när det står på asken :).

Stålet är 440A.

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg