Stor kniv till vad?

Såg ni dokumentären om Koenigsegg? Entreprenören säger i intervju: "I Sverige blir man angripen och folk frågar vad man skall med en sån till. Här i Cannes frågar folk var man kan köpa en."

Blä för skandinavisk småsinnighet.

Ligger mycket i det påståendet, ...minus bilen, ser inget fel på min 945:a, he he.

mm.. det beror på.. ursäktar man sig med att koenigsegg är den optimala bilen så blir man trött, erkänner man att man köpt den för att man älskar bilar, snabba, snygga och dyra så är det respekt!! min kompis sa: man köper inte en rolex för att det är den bästa klockan som visar tiden optimalast utan för att det är en rolex, nu råkar rolex vara fantastiska urverk men det är en annan historia..

Som vi har konstaterat så många ggr tidigare; det går att använda knivar avsedda för andra ändamål än det aktuella men det betyder inte att dessa knivar är de mest lämpliga i sammanhanget ;).

Nackdelen i det här fallet är bland annat att man inte kan använda en traditionell "rocking push cut". Det är den i särklass vanligaste tekniken i ett kök:
Push-Cut.gif

En annan (inbyggd) nackdel är att bladets profil som inte tillåter något finlir. Löken i videon är inte direkt finhackad och laxen kunde ha blivit preppad på ett bättre sätt ;).

~Paul~

Ja ja det är små detaljer i samanhanget.
Men många blir nog förvånade.

Jag letade egentligen efter den filmen där det är med tomater, men jag hittade den här i stället.

Ja ja det är små detaljer i samanhanget.
Men många blir nog förvånade.

Jag letade egentligen efter den filmen där det är med tomater, men jag hittade den här i stället.
Jag är till yrket kock. Jag kan därför konstatera att det inte är små detaljer. Effektivitet i köket i samband med en korrekt utförd presentation är A och O. Dessa kriterier går inte uppfylla med en kukri.

Också när det gäller matlagning i det egna köket så är det befängt att tro att en kukri är det optimala valet. Vilken annan kökskniv som helst är i stort sett bättre, kanske med undantag av konditoriknivar med sågtandad egg.

Så återigen. Det går visserligen att använda en kukri som kökskniv men det kan man säga om i stort sett vilken annan kniv som helst. Jag kan försäkra dig att det går att fixa löken med både stor huggare, parang, multiverktyg och t o m en gränsfors snickaryxa. Men är dessa det ultimata verktyget i sammanhanget? Knappast ... ;)

~Paul~

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg