Stor kniv till vad?

10 enkronor? Vår våg visar 70 gram så jag litar blint på den:)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Enkrona
Jag var självklart tvungen att kontrollmäta mina två digi-vågar. Båda visade 70 g.

Den ena är av märket EKS och ansaffades i samband med att FK i Partille flyttade till en annan adress. Tillsammans med en "Rationella Media 8T20" temperatur-kompenserad manuell våg (20 kg) så gav jag 50:- kronor för båda :).

Den andra är en tysk KV 2001.

~Paul~

Nej, min Strömeng är också utan parerskydd:)
Vad kan förklara viktskillnaden? 'Handgjorda', olika mycket infettade/inoljade, kanske tjockleken skiljer på bladen? Mitt blad är 207mm ca 3mm tjockt, handtaget 118mm. Främre mässingsbeslaget är pressat ur ett rörämne ca 2mm tjockt.

MItt blad är 205 mm, ca 3 mm tjockt, handtaget 120 mm. Mässingsgrunkan knappa 2 mm tjock och 26mm lång. Väger 244 gr.

Slidan är vad jag ser gjord i lätt renhud. Kanske kan vara lite olika vikt beroende på vilken del av skinnet, ev olika skinn (ren eller ko) etc. Väger 84 gr.

Min är ganska lite infettad, ungefär som när den kom.

...och 3 enkronor vägde in på 21 gram :).

Det börjar bli uppenbart att knivarna inte väger lika mycket. Skillnaden beror därmed på att de faktiskt är olika med hänsyn till utförande och eventuellt material.

Frågan är därför: Hur gamla är edra knivar? Tydligen skiljer sig årgångarna från varandra.

~Paul~

Det börjar bli uppenbart att knivarna inte väger lika mycket. Skillnaden beror därmed på att de faktiskt är olika med hänsyn till utförande och eventuellt material.

Frågan är därför: Hur gamla är edra knivar? Tydligen skiljer sig årgångarna från varandra.

~Paul~

Ja, det är kul tycker jag. Visar kanske att de faktiskt är handgjorda. En sak som kanske kan ha betydelse är handtaget. Vad jag minns så är det gjort av björkträ som har torkats långsamt under vissa betingelser.

Spontant undrar jag, som knivnovis, om inte det är en del av kniven som likt slidans läder kan variera mer än stålet..? Det sistnämnda är väl förmodligen av massfabricerat slag och borde variera mindre...

...min köptes 2008 :).

//J

Ja, det är kul tycker jag. Visar kanske att de faktiskt är handgjorda. En sak som kanske kan ha betydelse är handtaget. Vad jag minns så är det gjort av björkträ som har torkats långsamt under vissa betingelser.

Spontant undrar jag, som knivnovis, om inte det är en del av kniven som likt slidans läder kan variera mer än stålet..? Det sistnämnda är väl förmodligen av massfabricerat slag och borde variera mindre...

...min köptes 2008 :).

//J
Fast även bladet på dessa knivar slipas för hand och finjusteras. Frågan är också om bladtjockleken inte har varierat under årens lopp.

Håller med om att greppets längd, tjockek och profil borde resultera i den största skillnaden.

~Paul~

Ingen aning, köpte min begagnad:)
Skillnaden i vikt på knivar, 12 gram, och slidor, 10 gram, är väl en naturlig följd av att de är handgjorda, i naturmaterial och olika behandlade...
Skinnet i min slida är tjockare än bladet, dvs >3mm, så det är nog inte ren, mest troligt nöt.
Jag har behandlat slidan med narvsvärta för att mörka ned den och fettat in den en del. Även handtaget har fått sig några omgångar med tjära, narvsvärta i olika kulörer och linolja för att inte se så nytt ut - never trust a guy with shiny gear =D

Ingen aning, köpte min begagnad:)
Skillnaden i vikt på knivar, 12 gram, och slidor, 10 gram, är väl en naturlig följd av att de är handgjorda, i naturmaterial och olika behandlade...
Skinnet i min slida är tjockare än bladet, dvs >3mm, så det är nog inte ren, mest troligt nöt.
Jag har behandlat slidan med narvsvärta för att mörka ned den och fettat in den en del. Även handtaget har fått sig några omgångar med tjära, narvsvärta i olika kulörer och linolja för att inte se så nytt ut - never trust a guy with shiny gear =D
OK. Skillnaden är inom rimliga gränser.

~Paul~

Dåligt med bilder i denna tråd:)

Strömeng 8" (kolstål) till vänster, Helle Lappland (12C27 rostfritt) till höger. Mora 100mm som referens (för att glädja Patric mfl...).

Leukus001.jpg

Leukus002.jpg

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg