• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Snabbfrukost?

Raskesven; sa:
Han käkar alltså havregrynsgröt tillsammans med kokt mjölk istället för att hälla på kall mjölk? Uaässch. Men smaken är olika. Kokt mjölk brukar dock ge ett diskjobb, om man inte låter kastrullen stå vattenfylld ett tag innan diskningen.

Ja och även jag åt det. Tyckte inte alls att det var illa. Diskningen var enkel tack vare teflonkastrull. :)

/Ulf
 
Setter2; sa:
Jag tillhör den morgontrötta skaran. Det innebär att jag sover så länge som möjligt och vanligtvis äter en usel frukost eller ingen alls. Nu vet jag ju att man bör inta 25% av dagens energi till frukost, äta fibrer, grönsaker, vitaminer etc. Det är nu bara det att jag fixar inte det på morgonen. Glöm det att koka ägg, rosta bröd, skiva gurka och paprika mm. Jag vill ha tips på den optimala frukosten i fråga om nyttigt, enkelt och gott. Energy-bar och ett glas juice? Nä, bättre än så måste det finnas.

Har nu läst svaren och känner att jag behöver delge min frukost som är en gröt för aktiva och kan förberedas dagen innan. Kvällen innan häller du 1 dl havregryn i en skål. Tillsätt linfrö, solroskärnor och t ex russin (finns samtliga färdiga för att ätas) Hacka i lite hasselnötter och paranötter.

På morgonen: Häll i 2 dl vatten och ev lite salt, kör 2 min i micron. Avnjutes utan mjölk!
 
1. Valfri mängd torkade russin i botten.

2. Valfri mängd havregryn. (egentligen litet för "snabba kolhydrater")

3. Salt efter behag.

Häll över kokhett vatten i 3-4 omgångar eftersom grynen ju sväller en del. Låt stå och dra i c:a 15 minuter med tallrik/lock över för att minimera värmeförlust. Klart att äta.
Dryga ut med rökt skivad korv (30 - 35 % fett) för rätt mättnadskänsla. Ger ett bra energitillskott som gör att man utan vidare står sig 4 - 5 timmar under normalt kontorsarbete åtminstone. Eliminerar dessutom tandborstning på ett bra sätt. Sk. mackor innebär för kletig och voluminös föda.
 
Ska väl förtydliga mitt inlägg lite:
Linfrö för fibrernas skull
Solrosfrön/kärnor, hasselnötter och paranötter: Innehåller mycket av nyttiga fettsyror med det "goda kolesterolet" motverkar farliga fettsyror som det "onda kolesterolet" och har ett högt energiinnehåll per enhet
Russin: Naturliga sockerarter med ett förhålladevis högt GI om man kikar på det, men man behöver en del socker också även om det är ganska massiv proparganda mot det just nu
Havregryn: Visst, en stor mängd snabba kolhydrater, vilket gör att blodsockret har en tendens att sjunka snabbare. Det gör att när man äter havregrynsgröt, bör man tänka på att inte lassa in så stora portioner att man inte orkar annan mat också, för då riskerar man en blodsockerdipp innan lunch. Denna sänkning motverkas till viss del av ovan nämda nötter.

Enkel gröt som i a f hos mig ger en jämn mättnadskänsla. Glöm inte den färska frukten som ett mellanmål innan lunch.
 
Babbelsin..:)

"Enkel gröt som i a f hos mig ger en jämn mättnadskänsla. Glöm inte den färska frukten som ett mellanmål innan lunch."


Vem har med sig Tung frukt ut på fjället???
 
Re: Babbelsin..:)

andy69; sa:
.....
Vem har med sig Tung frukt ut på fjället???
Lite OT map frukost.

En färsk frukt som faktiskt går att ha med sig är några passisonsfrukt. Inte så många men 4-6 stycken på två pers går bra om man är ute länge. Håller minst två veckor om man väljer sådana som inte skrynklat sig ännu.

Brukar förvara dem i först en papperspåse som kan ta upp den fukt de utsöndrar och sedan i en plastpåse. Direkt i plastpåse så möglar de snabbt. Då och då öppnas påsen så de får vädra ut fukten och pappåsen torka. Låter som en massa jobb, men att äta något så smakrikt och fräscht, färskt efter två veckor ute är värsta smakkicken och så gott:)

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2006-11-19 kl 16:57]
 
Re: Babbelsin..:)

andy69; sa:
"Enkel gröt som i a f hos mig ger en jämn mättnadskänsla. Glöm inte den färska frukten som ett mellanmål innan lunch."


Vem har med sig Tung frukt ut på fjället???

Nu var det ju kanske inte ut på fjällturen jag menade när man skulle ta med färsk frukt, förutom ovanstående förslag med passionsfrukt, tenderar ju frukt förutom att den väger att inte vara så färsk efter 10 dagar i Sarek. Själva inlägget gällde en mer modest fysisk nivå, jag menar bara, och det tycker jag är viktigt, att eftersom havregryn tar såpass mycket plats i dina tarmar och är snabba kolhydrater, behöver du annat som du inte orkar om du käkar för mycket gröt.

För att undvika blodsockerdip ute på fjället finns det ju många kända modeller, t ex torkat kött, nötter, jägarsnus med valfritt innehåll etc.
God tur
 
Själv gör jag varje morgon gröt på Axa:s rågmix där jag blandar i russin, linfrö, sesamfrö och hasselnötter. Ibland skär jag ner en banan också. Kör sedan i micro (med vatten såklart) och häller på havredryck. Kör även macka på grovt, osötat bröd, ett par ägg, en vitaminbrustablett (mest för att det är gott och läskande på morgonen) samt nypressad juice på morot och apelsin som jag kör i juicemixer. Detta gör jag varje morgon och det tar inte längre tid än 20 minuter max.